کد خبر ۳۹۷۱۴ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۴
ریيس سازمان محيط زيست تاكيد كرد؛

حق آبه های زيست محيطی استان قم تامين شود

ریيس سازمان محيط زيست با تاكيد بر ضرورت توجه به محيط زيست در سندهاي آمايش سرزمين گفت: در راستاي جلوگيري از پديده ي بيابان زايي و افزايش ريزگردها حق آبه هاي زيست محيطي استان قم بايستي تامين شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومي استانداري قم معصومه ابتكار معاون ریيس جمهور و ریيس سازمان محيط زيست در جلسه با مسئولان استان قم طي سخناني با اشاره به رويكرد دولت يازدهم به مسئله ي محيط زيست اظهار داشت: در كنار اقدامات راهبردي و مهم در مباحث اقتصادي يكي از مولفه هاي مهم دولت يازدهم مسئله ي محيط زيست بوده است و رئيس جمهوري از ابتدا توجه خاصي به مسئله ي محيط زيست داشته اند.

وي شرايط جاري محيط زيست كشور را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر از فرصت جاري براي حل معضل محيط زيست و آب استفاده نكنيم در آينده چنين فرصتي در اختيار ما نخواهد بود.

معاون رئيس جمهور با بيان اينكه همگرايي ارزشمندي در حوزه ي محيط زيست در حال اتفاق است و دستگاه هاي مربوطه مقررات زيست محيطي را پيگيري و دنبال مي كنند افزود: سياست هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري نشان دهنده ي اين واقعيت است كه مسئله ي محيط زيست به دولت متعلق نيست و مسئوليت عمومي براي همه ي مردم در اين زمينه وجود دارد.

ریيس سازمان محيط زيست اضافه كرد: دستگاه هاي اجرايي، قوه ي قضائيه و قوه مقننه و پس از آن دانشگاه ها و سازمان هاي مردم نهاد و مردم نسبت به حفظ پايدار محيط زيست موظف هستند.

وي با بيان اينكه آسيب هاي ناشي از تخريب محيط زيست تنها بحث سلامت نيست و آسيب اقتصادي جدي به كشور وارد مي كند تصريح كرد: اگر بخواهيم مسير رشد اقتصادي را ترسيم كنيم بايستي آلودگي محيط زيست و تخريب آن را نيز جزء فاكتورهاي مهم مورد توجه قرار دهيم.

معاون رئيس جمهور تصريح كرد: در برنامه ريزي و سياست گذاري خصوصا در آمايش سرزمين، نهادهاي تصميم ساز بايستي به حفظ محيط زيست توجه نمايند.

ابتكار در ادامه با اشاره به اجماع بين المللي براي جلوگيري از گرمايش زمين ادامه داد: در بحث تغيير اقليم روساي جمهور و نمايندگان بسياري از كشورهاي دنيا در پاريس حاضر شدند و متعهد به تلاش براي جلوگيري از گرمايش زمين شدند.

معاون ریيس جمهور همچنين به تفاهم نامه با بانك مركزي و وزارت اقتصاد دارايي براي محاسبه ي هزينه هاي اقتصادي تخريب محيط زيست و ايجاد GDP سبز اشاره و خاطرنشان كرد: بايستي در مرحله ي برنامه ريزي و تهيه ي سند آمايش سرزمين در سطح كشور و استانها سود و زيان ناشي از فعاليت هاي صنعتي كه به محيط زيست آسيب مي رسانند را مورد توجه قرار دهيم تا از هزينه هاي جانبي همچون بيماريها جلوگيري شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بين سه تا پنج درجه افزايش دما در بازه ي چند دهه اي و كاهش بارندگي در استان قم راداريم افزود: بايستي در برنامه ريزي ها براي فعاليت هاي صنعتي در استان قم به جغرافياي كوچك آن توجه شود تا از افزايش صدمه ها به استان قم جلوگيري شود.

ابتكار با اشاره به توجه بسيار خوب مسئولان استان به بحث ساماندهي صنايع ادامه داد: در راستاي تحقق اين مهم و حل و فصل مسائل مربوط به پساب شهرك ها حمايت هاي لازم را خواهيم داشت.

ریيس سازمان محيط زيست تصريح كرد: مسئله ي آلودگي هواي شهر قم و طرح جامع بسيار مهم هست و در بحث تجهيزات شهرداري را كمك خواهيم نمود.

معاون رئيس جمهور درياچه نمك و حوض سلطان و تامين حق آب ها براي دشت مسيله و قمرود را داراي اولويت بسيار بالايي دانست و گفت: قم 16 رودخانه ورودي داشته است با سدسازي غيرمجاز از بين رفته اند و بايستي براي تامين بخشي از اين حق آبه ها براي مبارزه با بيابان زايي و پديده  ريزگردها اقدام علمي صورت بگيرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com