کد خبر ۳۹۸۷۷ انتشار : ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۷
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

بودجه دولت به حوزه به اندازه هزینه یک دانشگاه است/ منشور روحانیت امام (ره)سند هویت است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کمک دولت به حوزه مقدار کمی است و گاهی به اندازه تخصیص اعتبار به یک دانشگاه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد در دومین روز هم اندیشی رؤسای شوراهای حوزه‌های علمیه و مدیران استانی که با حضور اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اظهار کرد: روز گذشته،  پیام مهم و تاریخی امام راحل با عنوان منشور روحانیت، سند هویت ماست و از حیثی قابل مقایسه با وصیت نامه ایشان بوده و حوزه‌ها باید این پیام را مورد توجه خاص قرار دهند؛ بنده پیشنهاد می‌کنم که این پیام در متونی که باید برای طلاب تدریس شود، قرار بگیرد تا از آن فاصله نگرفته و در عمل هم ملتزم به آن باشیم.

وی بیان کرد: گزارش آیت الله اعرافی از اقدامات جدید در حوزه‌های علمیه، نویدبخش تحول پرشتابی در ادامه زحمات آیت الله بوشهری و سایر معاونان ایشان بوده که این همه تدابیر و تأملات بسیار دلگرم کننده است و از به وجود آمدن چنین شرایط و فرصت‌هایی برای حوزه، سپاسگزاریم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: معنای این جمله که «حوزه نباید دولتی شود»، غیر از آن است که حوزه در پیوند با حکومت باشد.

وی بیان کرد: ما امروز دستگاه‌هایی در کشور داریم که هزاران میلیارد بودجه دریافت کرده است، کسی از این بودجه‌ها خبر نداشته و مخالفتی هم با آن نمی‌شود؛ البته کمک دولت  به حوزه چیز کمی است و گاهی به اندازه تخصیص اعتبار به یک دانشگاه است، اما باید حریم حوزه حفظ شود و این مشکلات راه حل داشته و باید از آن طریق اقدام شود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران خاطرنشان کرد: امروز در کل کشور موقوفات حوزوی بسیاری داریم که متأسفانه همه آن در دست حوزه نیست و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود. وقف منبعی پایدار و روزافزون است که می تواند افزایش پیدا کرده و از مشکلات موجود حوزه‌های علمیه بکاهد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به موضوع تحول در حوزه‌های علمیه نیز اشاره کرد و گفت: سال‌هاست آرمانی را در حوزه به نام تحول دنبال می‌کنیم که خوشبختانه به صورت فزاینده به سمت توسعه و تعمیق رفته و درصد قابل توجهی از آن در حوزه در حال تحقق است، اما ما در این موضوع، نیازمند به دو مسئله «نظریه» و «نظام» هستیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com