کد خبر ۴۰۰۸۲ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۳

تکریم ارباب‌رجوع؛ رکن فراموش‌شده در برخی مناطق شهرداری قم‌

سید سعید سید هاشمی: شهر قم بعد از به روی کار آمدن سقائیان نژاد شهردار پر سابقه 12 ساله اصفهان روند رو به رشدی در تمامی امور ازجمله برنامه‌ریزی ،ساختار سازی، عمرانی، مدیریتی و غیره به خود گرفته است و امروز بعد از گذشت بیش از 21 ماه آثار و برکات این تغییر و تحول را در مجموعه شهری قم به چشم می‌توان دید.

ساخت تقاطع‌های غیر همسطح، بلوار کشی‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، اقدامات فرهنگی و تفریحی قم، سامان بخشی به وضعیت پیمانکاران و از همه مهم‌تر بدهی‌های شهرداری که مبلغی فراتر از 1500 میلیارد تومان با سودی معادل بیش از 130 میلیون تومانی در روز بود، گوشه‌ای ازجمله اقدامات مهم تیم جدید شهرداری در این مدت بوده است.

اما هدف از این نوشتار پرداختن به کارنامه شهردار قم نیست، بلکه این است که شهرداری به‌عنوان ارگانی که چه بخواهی و چه علاقه‌مند به مراوده با آن نباشی، به‌نوعی اوست که با افراد کار دارد و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در طول عمر خود حداقل یکبار گذرش به شهرداری نخورده باشد و اینجاست که با توجه به نقش محوری شهرداری در شهرها باید به رکن مهمی به نام "تکریم ارباب‌رجوع" ماهیت بخشید، موضوعی که این روزها تمام تلاش‌های هسته مرکزی شهرداری قم را مناطق تحت‌الشعاع قرار داده است.

معمولاً در انتهای سال، شهرداری‌ها با توجه به نزدیکی به اعیاد، مناسبت‌ها و تأمین هزینه‌های جاری و غیره اقدام به ارائه تخفیفاتی برای امورات جرائم کمیسیون ماده 100، نوسازی ،شهرسازی و درآمد، عوارض ساختمانی و غیره می‌کنند که این موضوع سبب آن شده تا سیل مردمی که دچار عوارض‌هایی به هر نحو در شهرداری هستند در صف‌هایی طولانی به مناطق شهری مراجعه کنند تا بتوانند از این فرصت برای کم کردن هزینه‌ها استفاده کنند.

این موضوع زمانی جذاب‌تر می‌شود که در مناطق شهرداری قم حضور پیدا کنی و خواهی دید که مردم بسیاری با ناله و نفرین، دادوفریاد و برخی هم به خاطر ترس! از انجام نگرفتن کارهای خود، چگونه حیثیت اقدامات انجام‌شده و زیربنایی مدیریت شهری را به علت‌های مختلف اعم از توجیه نبودن، محاسبات اشتباه، برخوردهای نامناسب، قطعی سیستم و عدم پاسخگویی به زیر سؤال برده‌اند.

مناطق شهرداری به علت درگیر بودن مستقیم با مردم همواره شاید در معرض برخی برخوردها قرار داشته باشند، اما مردم به عینه دیگر نمی‌توانند محاسبه اشتباه و برخورد نامناسب را دیده و چیزی نگویند که این موضوع این روزها در مناطق شهرداری قم و در راستای عدم توجه به رکن "تکریم ارباب‌رجوع" به‌وفور دیده می‌شود و حتی کار به‌جایی رسیده که مردم این اقدام کارمندان شهرداری را به‌پای نظام می‌گذارند.

نصب بنری با عنوان "برخورد نامناسب با کارمندان شهرداری از شش ماه تا یک سال شامل حبس می‌شود"، زمانی جذاب‌تر می‌شود که یکی از همین آقایان کارمند بپرسد برخورد بد شما با مردم چه مجازاتی دارد که مطمئناً برای آن پاسخی دریافت نخواهی کرد.

به هر ترتیب از آنجایی‌که شهرداری قم در مسیر توسعه قرار دارد، نمی‌توان انصافاً از اقدامات خوب تیم جدید مدیریت شهری با کمک شورای اسلامی شهر قم و دیگر دستگاه‌های درگیر در قم در رفع نیازهای شهری چشم‌پوشی کرد، ولی این موضوع را باید هسته مرکزی و مدیریتی شهرداری در نظر بگیرد که همه این اقدامات برای مردم است ولی اگر مردم ناراضی از برخی زیرساخت‌ها باشند این فعالیت شاید در درازمدت اثرگذار باشد ولی قطعاً باعث آزرده‌خاطر و بدبینی مردم نسبت به تیم مدیریتی سقائیان نژاد خواهد شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com