کد خبر ۴۰۵۹۶ انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵

نارضایتی مردم قم از دولت یازدهم!

سرویس نگاه شما؛ یکی از شهروندان قمی گفت: عدم تاثیر گذاری برجام بر معیشت مردم و اقتصاد را می‌توان از گران‌تر شدن بسیاری از اقلام مصرفی خانوارها و انبارهای مملو از تولیداتی که به فروش نرسیده دریافت ، شاید ما بیسواد باشیم اما درک وضعیت موجود چیز سختی نیست!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ؛ شاید بتوان به جرات گفت انتخاباتی ترین شهر کشور قم است و در زمان انتخابات های مختلف از جمله ریاست جمهوری شهر قم مورد توجه کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله رئیس جمهور وقت قرار می گیرد.

امسال نیز اطرافیان رئیس جمهور روحانی از مدت ها قبل برنامه سفر به قم و دیدار با مراجع  را در برنامه داشتند و چندین مرتبه برای به دست آمدن فضای قم و مناسب  بودن موقعیت، سفر روحانی به قم را به صورت غیر رسمی مطرح کردند اما نتیجه حاصل شده اینگونه بود که سفر به قم انجام نشود.

بعد از اعلام تایید صلاحیت ها این احتمال که مجدد مسئله سفر روحانی به قم مطرح شود وجود دارد.

با توجه اینکه دولت یازدهم روزهای پایانی خود را سپری می کند از مردم قم در خصوص عملکرد دولت به دور از نگاه سیاسی نظراتشان را در  این 4سال جویا شدیم.

نظر شهروندان قمی در خصوص وعده های روحانی

یکی از شهروندان قمی گفت: من خودم با کوچک شدن سفره خانواده ام کنار می آیم ولی هر وقت حرف از بتن به میان می آید شرم می کنم، چگونه جواب شهدای هسته‌ای را خواهند داد، خدا می داند.

دانشجویی 22ساله ساکن نیروگاه قم اظهار داشت:روحانی را می توان ارباب وعده ها نامید، ایشان بجای عذرخواهی از مردم بخاطرعملی نکردن وعده های انتخاباتی خود، روی به دروغ و کتمان کردن وعده ی صد روزه می کند که خودشان داده بودند ،ایشان درانتخابات 92 گفتند نرخ تورم را جیب مردم مشخص می کند ولی خودشان  در حال حاضر نرخ تورم را با آمار دولتی مشخص می کند نه باجیب مردم!

محمد آتش نشان 25 ساله گفت: عدم تاثیر گذاری برجام بر معیشت مردم و اقتصاد را می‌توان از گران‌تر شدن بسیاری از اقلام مصرفی خانوارها و انبارهای مملو از تولیداتی که به فروش نرسیده دریافت،  دولت اقای روحانی که بدترین دوره از نظر بیکاری بود.

جوان 25 ساله بیکار نیز گفت:  یارانه افزایش پیدا نکرده است اما  قیمت ها در این دولت سه برابر شده، 25 سال سن دارم و دو سال است که بیکار هستم، نبودن کار برای جوانان یک ظلم بزرگ است که در این دولت افزایش پیدا کرد.

کارمند 47 ساله اظهار داشت: فقط یک سوال دارم از دولت، وعده های رونق اقتصادی کجا رفت؟ در این چند سال از نظر اقتصادی واقعا به مردم فشار آمده است.

جوان 21 ساله که شغل ندارد گفت: دولت یازدهم برای ما جوانان هیچ کاری نکرد و موقعیت شغلی هم که از قبل داشتیم در این دولت از دست دادیم.

روحانی در ایام انتخابات بارها در مورد وعده‌های اقتصادی اش سخن گفت

باتوجه به آنچه از نظر خواهی های مردم قم بدست آمد عمده انتقاد مردم در خصوص وعده های اقتصای و عملی نشدن وعده های دولت یازدهم بود و این شدت این  انتقادها  بیشتر به دلیل وعده ها و امیدهایی بود که به یکباره به مردم داده شد اما در نهایت اتفاقی نیفتاد.

روحانی در ایام انتخابات در سخنرانی‌های خود  بارها در مورد وعده‌های اقتصادی اش سخن گفت، از جمله:

 دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند.

ایجاد شغل نباید با وام باشد که بیکار تبدیل به بیکار بدهکار شود.

 شعار من، نجات اقتصاد ایران است؛ کشور را می‌توان از گرانی و بیکاری نجات داد.

بیکاری، تنها مشکل اقتصادی نیست، مشکل اجتماعی هم هست.

همه وعده هایی که مردم به آن اعتماد کرده بودند اما با گذشت چهار سال محقق نشد، هچنین افزایش  بیکاری یکی از دغدغه های اصلی در کشور از جمله در قم است ، افزایش سالانه نرخ بیکاری در دولت روحانی طبق جداول و آمارهای مستند مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بیش از ۷۵۰ هزار نفر دیگر به سیل بیکاران کشور افزوده شده‌اند.

افزایش نرخ بیکای را توجه به آمار و ارقام

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۹۲، نرخ بیکاری در کشور ۱۰.۴ درصد بود و در مجموع ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۲ نفر جویای کار و فاقد اشتغال کامل بوده‌اند.

دقیقا یک سال بعد یعنی «۱۳۹۳»، بر اساس گزارهای مرکز آمار، نرخ بیکاری با افزایش ۰.۲ درصدی به ۱۰.۶ درصد می‌رسد بر اساس این مستندات در کل کشور تعداد بیکاران به ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۶۶ نفر می‌رسد که نشان‌دهنده عدم توفیق وزارت کار در اجرای بسته‌های اشتغال‌زایی بود به طوریکه روند افزایش نرخ بیکاری در این سال و سال‌های پس از آن نشان از افزایش دامنه‌های رکود در اقتصاد کشور و کاهش جذابیت در فضای کسب و کار اقتصاد ایران دارد.

روند صعودی نرخ بیکاری در ۴ ساله عمر دولت یازدهم، فارغ از اقداماتی نظیر پایین نگه داشتن نرخ روی کاغذ یا افزایش دامنه شاغلین برای نشان دادن نمایشی میزان اشتغال ایجاد شده، بحران جدی در بازار کار را هشدار می‌دهد.

عدم تحقق وعده های پسا برجامی

این  امار و ارقام صحت گلایه های مردم را تایید می کند، همچنین علاوه بر بیکاری، وعده های پسا برجامی که دولت بارها با عنوان های مختلف برای همراهی کردن مردم با مذاکرات هسته ای داده بود و حتی آب خوردن مردم را هم وابسته به برجام کرده بود اما بعد از برجام هیچ تغییر در زندگی مردم روی نداد باعث افزایش نارضایتی مردم از دولت شده است.

با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ایران و قدرت‌های جهانی از دی‌ماه ۱۳۹۴، گشایش و تسهیل روابط بین المللی بانک های ایرانی با نظام پولی و مالی جهان  یکی از مهم ترین دغدغه های موجود در کشور شد و مردم امیدوار بودند تا با اجرایی شدن برجام محدودیت های بانکی و ارزی رفع و روابط بانکی ایران با سایر کشورها از سر گرفته شود اما در نهایت با عهدشکنی غربی ها به نتیجه نرسید.

با وجود اینکه اعلام شد دیوار تحریم ها ر ریخت  اما تقریباً هیچ یک از مردم و تولید کنندگان برداشته شدن تحریم ها را حس نکردند.

در جدید ترین اظهار نظر هم محمدجواد ظریف، جمعه در پیامی توئیتری نوشت: خواهیم دید که ایالات‌متحده آمادۀ پایبندی به متن برجام (توافق هسته‌ای که با عنوان برنامۀ جامع اقدام مشترک شناخته‌شده) هست یا نه، چه برسد به روح (آن). تاکنون که به هر دو تاخته است. آیا باید دوباره از ماژیکم (برای مشخص کردن تعهدات در متن) استفاده کنم؟

وزیر خارجه ایران در این پیام به بخشی از متن برجام اشاره کرده که وی در آن با ماژیک زرد رنگی تعهد دو طرف به پایبندی به برجام را مشخص کرده است.

شنیدن این حرف از زبان مردی که در صف اول مذاکرات و مدافع اصلی برجام بود آب پاکی را دست مردم ریخت، و امیدها از وعده های داده شده کاملا  به نا امیدی تبدیل شد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
2
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲

تنهایی فهمیدی اینو؟!!!!

پاسخ
3
علی ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۵۹

از شما .... هم پیدا میشه پولارو خرج سوریه لبنان یمن و.....میشه

پاسخ