کد خبر ۴۰۶۰۰ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۶
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد

تلاش امام کاظم(ع) برای آگاه‌سازی مردم از طریق شبکه وکلا

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام کاظم(ع) و حتی امامان پس از ایشان به واسطه شبکه وکلا مفاهیم الهی و اسلامی را به مردم منتقل و آنان را نسبت به امور جامعه اسلامی و احکام اسلامی آگاه می‌کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام محمود رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه در زمان به امامت رسیدن امام موسی کاظم(ع) فرقه‌های مختلفی در جامعه به وجود آمده بود اظهار کرد: امام کاظم (ع) برای گرفتار نشدن شیعیان به فرقه‌های منحرف مختلفی که در آن زمان در جامعه رایج شده بودند تدبیری که امام صادق (ع) انجام داده بودند یعنی شبکه وکلا را تداوم بخشیدkn.

وی توضیح داد: شبکه وکلا ارتباط بین امام و توده مردم را راحت می‌کرد، یعنی معارف اسلامی و الهی از امام به نمایندگان امام و از نمایندگان امام به توده مردم منتقل می‌شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: وجود شبکه وکلا در زمانی که امام کاظم (ع) در زندان به سر می‌بردند اهمیت بیشتری یافته بود چرا که در زمانی که امام کاظم (ع) در زندان حاکمان ظالم به سر می‌بردند دسترسی توده مردم به امام برای رفع و رجوع امورات مسلمانان بسیار دشوارتر شده بود ولی در آن ایام نظر امام به واسطه وکلا به مردم منتقل می‌شد و اینگونه امورات جامعه مسلمین جریان داشت.

حجت‌الاسلام رجبی بیان داشت: تعدادی از یاران امام کاظم (ع) درون شبکه دقیق اجتماعی وکلا ‌جای گرفته بودند به گونه‌­ای که دشمن از وجود آنان و چینش آنان در این شبکه مطلع نشود.

وی اضافه کرد: اگرچه امام کاظم (ع) به دلیل محدودیت‌هایی که داشتند مدتی ارتباط مستقیم با مردم نداشتند ولی در این مدت از طریق شبکه وکلا شیعیان را از تهاجمات عقیدتی، فرهنگی و... دشمن حفظ کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: امام کاظم (ع) در زمان حیات خود همواره در راستای برقراری فرهنگ ناب اسلامی در بین جامعه شیعیان و سایر جوامع غیر شیعی تلاش می‌کردند و به شیوه‌های مختلفی برای نهادینه شدن این فرهنگ در بین عموم مردم متوسل می‌شدند.

حجت‌الاسلام رجبی افزود: امام کاظم (ع) علاوه بر تلاش برای برقراری فرهنگ اسلامی و انتقال مفاهیم اسلامی به مردم، برای شناساندن حاکمان ظالم و جائر به مردم و اثبات عدم صلاحیت آنان برای حکومت­داری به آنان نیز اقدامات گسترده‌ای انجام دادند که این اقدامات بر اساس اصل روشنگری در بین مردم نسبت به امورات جامعه اسلامی و برائت جویی از حاکمان ظالم در اسلام صورت می‌گرفت.

وی اذعان کرد: امامان پس از امام کاظم(ع) از جمله امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، امام محمد تقی(ع) و ... نیز از شبکه وکلا برای ارتباط گیری با مردم استفاده می‌کردند چرا که در این شیوه ارتباط گیری با مردم و انتقال مفاهیم اسلامی و الهی به آنان گسترده‌تر صورت می‌گرفت.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com