کد خبر ۴۰۶۲۹ انتشار : ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم:

20 میلیون مترمکعب آب فراشور از دریاچه نمک وارد دشت‌های مجاور می‌شود

سید حسن رضوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: در طول سال حدود 20 میلیون متر مکعب آب فراشور از دریاچه نمک وارد دشت های مجاور می شود که خود موجب خشک شدن آب های زیرزمینی و ایجاد پدیده ریزگردها می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، سید حسن رضوی امروز در اولین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران در دانشگاه قم عنوان کرد: در طول سال حدود 20 میلیون متر مکعب آب فراشور از دریاچه نمک وارد دشت های مجاور می شود که خود موجب خشک شدن آب های زیرزمینی و ایجاد پدیده ریزگردها می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم افزود:حرکت آبهای فراشور از دریاچه نمک به سمت سفره ها خطرناک است در این راستا متاسفانه بحران دریاچه قم به مراتب از دریاچه ارومیه بدتر است. مساحت دریاچه نمک در حدود 9 میلیون هکتار بوده و 26 درصد از جمعیت کشور در این محدوده قرار دارند که 78 درصد از ساکنین این حوزه را شهرنشین و 23 درصد روستانشین تشکیل می دهند.

رضوی اظهار کرد:برخی تصور می کنند که منشاء کانون های ریزگرد در کشور خارجی است در حالی که بخش زیادی از این کانون در کشور قرار دارد و باید در جهت جلوگیری از تهدیدات، معضلات زیست محیطی کشور را رفع کرد.

وی بیان کرد:پدیده ریزگردها و بیابان زایی به واسطه عدم مدیریت لازم به وجود آمده و معضلی فراملی است و در حال حاضر 7 استان درگیر بحران های دریاچه نمک هستند که 4 استان آن کانون اصلی ریزگردها هستند. در واقع 105 هزار هکتار منشاء بزرگ ریزگرد داریم که در این محدوده 900 هکتار اراضی کشاورزی قرار دارد.

وی گفت: 13 هزار میلیارد متر مکعب بهره برداری از منابع آبی در قالب 10 میلیارد متر مکعب آب شرب و 3 میلیارد متر مکعب صنعت و کشاورزی و خدمات در این حوزه وجود دارد.

رضوی با اشاره به برخی از بحران های جدی در این حوزه افزود:ما در دهه 60 دشت های جنگلی همانند مسیله داشتیم که دیگر وجود ندارد. در حوزه دریاچه نمک بیش از 90 درصد منشاء داخلی دارد و تالاب های استان های همجوار  تحت تاثیر قرار گرفته است

وی یادآور شد: حرکت آبهای فراشور از دریاچه نمک به سمت سفره‌ها خطرناک است حدود 20 میلیون متر مکعب در سال آب فراشور از دریاچه به دشت وارد شده و موجب ایجاد پدیده ریزگردها می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم خاطرنشان کرد: تغییر الگوی بارش موجب شده میزان بارش از میانگین جهانی کمتر باشد. البته در 30 سال آینده شرایط بدتری در انتظار ما هست.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی 72 درصد از جمعیت کشور درگیر خشکسالی است و 31 درصد تحت تاثیر خشکسالی، 29 درصد از مساحت کشور خشکسالی متوسط و 12 درصد خشکسالی شدید و یک درصد نیز خشکسالی بسیار شدید است که قم جزء این یک درصد است.

رضوی بیان کرد: 400 هزار هکتار کانون فعال در القای ریزگردها وجود دارد متاسفانه در 5 دهه گذشته مدیریت منابع ناکارآمد بوده است و همواره تکنولوژی محور بوده‌ایم در حالی که باید محیط زیست محور می‌بود و با تدابیر بهتری با محیط زیست برخورد می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد:در بحث محیط زیست سیاسی تصمیم گرفته شده است در حالی که معضلی اجتماعی و بهداشتی و اقتصادی است و حتی در حال حاضر ریزگردها سلامت را به مخاطره انداخته است هرچند در دولت یازدهم تا حدودی به محیط زیست توجه ویژه ای صورت گرفت. بی شک مجموعه های مردم نهاد دلسوزانه تر به معضلات زیست محیطی توجه دارند و باید از این ظرفیت مهم بهره گرفت.

وی اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت های پژوهشی و علمی می توان در رفع این معضل گام برداشت. در این راستا تامین حقابه های زیست محیطی از مهم ترین مطالبات برای بهبود وضعیت دریاچه نمک است تا بتوان معضلات را مهار کرد.

منبع : ایسنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com