کد خبر ۴۰۸۱۹ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
یزدانی در گفت و گو با میزان:

سرانه مطالعه در کشور بسیار کم است/کتاب‌های دینی نیازمند بروزرسانی هستند

مسئول نشر موسسه بوستان کتاب قم گفت: ما باید قبول کنیم که سرانه مطالعه در کشور بسیار کم است. با شعار اینکه ما مردمی علاقه‌مند به مطالعه داریم چیزی درست نمی‌شود. البته آمارهای ارائه شده در مورد دقایق مطالعه در ایران را قبول ندارم اما اینکه سطح مطالعه کشور پایین است اتفاقی غیر قابل اجتناب است.
نمایشگاه کتابنادر یزدانی مسئول نشر موسسه بوستان کتاب قم در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص وضعیت نشر آثار دینی گفت: متاسفانه کلیت صنعت نشر در ایران دچار رکود شده است. در شهر قم با توجه به وجود حوزه‌های علمیه استقبال از کتب همچنان وجود دارد اما در شهری مثل تهران رکود صنعت نشر به خوبی دیده می‌شود. وی در همین راستا ادامه داد: یکی از دلایل کاهش استقبال از خرید کتاب را می‌توان رکود اقتصادی دانست اما به نظر من دلیل اصلی نیست. به نظر من درصد مهم در این اتفاق را ناشران رقم زده‌اند. ناشران کتاب‌های دینی هنوز نتوانسته‌اند به خوبی کتاب‌های مذهبی را بروز‌رسانی کنند. به عنوان مثال اگر از خود من بپرسند کتاب در زمینه اخلاق چه بخوانم سریعاً معراج السعادت را معرفی می‌کنم و این ضعف بزرگی است زیرا این کتاب قدیمی بوده و ما هنوز نتوانستیم کتابی اخلاقی و به روز ارائه کنیم. این فعال عرصه نشر و چاپ، نمایشگاه کتاب را بزرگترین اتفاق صنعت نشر و چاپ دانست و افزود: در این مورد درد و دل خاصی دارم. من در حدود 25 دوره از نمایشگاه را به صورت رسمی حاضر بوده‌ام و متاسفانه باید بگویم نمایشگاه نسبت به دوره‌های ابتدایی خود تغییر چندانی نداشته و حتی دوره‌های قبلی با شکوهتر برگزار می‌شد. وی با نقد برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تصریح کرد: این سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران است و ما هنوز با مشکلات دوره‌های سیزدهم و چهاردهم آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. به عنوان مثال در مورد تحویل غرفه‌ها همچنان با همان مشکلات قدیمی روبرو بودیم. غرفه باید سریع به ناشرین تحویل داده شود تا اگر غرفه آرایی و یا چیدمان دارند انجام دهند اما امسال هم در دقیقه نود غرفه‌ها تحویل داد شد.
 مدیر بخش ارزیابی نشر بوستان کتاب ادامه داد: مسئولین برگزاری نمایشگاه انگار فراموش کرده‌اند که ناشران به این نمایشگاه وجهه و شخصیت می‌دهند. اگر ناشران نباشند که وجود تمامی این دوستان بی معنا خواهد بود. برخورد مسئولین برگزاری هنوز هم با ناشران ناشایست بوده و در شان چنین نمایشگاهی نیست.

وی در خصوص سرانه مطالعه در کشور عنوان کرد: ما باید قبول کنیم که سرانه مطالعه در کشور بسیار کم است. با شعار اینکه ما مردمی علاقه‌مند به مطالعه داریم چیزی درست نمی‌شود. البته آمارهای ارائه شده در مورد دقایق مطالعه در ایران را قبول ندارم اما اینکه سطح مطالعه کشور پایین است اتفاقی غیر قابل اجتناب است.   یزدانی درباره نحوه چگونگی ارتباط با نسل جوان از طریق کتاب خاطرنشان کرد: رسانه نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه مطالعه در جامعه را برعهده دارد. به عنوان مثال در مورد کمربند ایمنی، این فرهنگ سازی با فعالیت مستمر رسانه‌ها به خوبی انجام شد و می‌توان فرهنگ مطالعه را نیز از همین طریق در جامعه رواج داد. با تبلیغات مناسب در کنار تولید کتبی روان و جذاب می‌تواند مهم‌ترین راه ارتباط با نسل تازه وارد جامعه باشد. 
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com