کد خبر ۴۰۸۵۴ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۵

اجرایی شدن طرح های اقتصاد مقاومتی ، راه حلی برای کاهش بیکاری در کشور

طرح های اقتصاد مقاومتی این روزها در سراسر کشور توانسته نقش بسزایی در کاهش بیکاری و افزایش خودباروی جوان های خلاق و مبتکر داشته باشد از همین رو اجرای دقیق آن باعث رونق اقتصاد کشور می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری فرهنگ نگار،   دولت یازدهم در ابتدای شروع خدمت خود با شعار بهتر شدن وضعیت اشتغال جوانان به میدان آمد اما امروز در سال پایانی خدمت دولت هیچ مشکلی از مشکلات جوانان حل نشد و هر روز بر تعداد بیکاران افزود می شود.

 اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی ترین نیازهای یک جامعه محسوب می شود؛ یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است. در ایران در حال حاضر ۶ هزار و ۲۴۱ رشته شغلی داریم، اما اگر از جوانان سؤال شود، در بهترین حالت تنها ۱۰۰ شغل را می شناسند.

حال باید گفت که نبود شغل در جامعه باعث می شود که فرد در تحقق خاصه های فردی و خانوادگی خود دچار مشکل شود که در ادامه این امر باعث بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی خواهد شد.

در هر حال برای جلوگیری از مشکلات و معضلات اجتماعی، بالا بردن امید به زندگی، شادی و رضایت و از همه مهم‌تر پیشرفت جامعه باید فکری به حال وضعیت اشتغال در کشور شود تا این مشکل که باعث به وجود آمدن مشکلات دیگر می شود کم رنگ و یا از بین برود.

طرح های اقتصاد مقاومتی این روزها در سراسر کشور توانسته نقش بسزایی در کاهش بیکاری و افزایش خودباروی جوان های خلاق و مبتکر داشته باشد.

این طرح ها بیشتر در روستاها و شهرهای کم برخوردار اجرا شده که علاوه بر کنترل مهاجرت ها از شهرهای کوچک به کلان‌شهر ها نقش بسزایی در رشد و شکوفایی شهرهای کوچک داشته است.

در استان قم نیز این طرح ها با محوریت و مشارکت بسیج سازندگی طی سال های اخیر به موفقیت های چشمگیری در عرصه های مختلف دست یافته به خصوص در دو عرصه دامداری و کشاورزی توانسته به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

از همین رو به سراغ چند تن از کارآفرین ها و مخترعین فعال که به این عرصه کمک کرده اند گفتگویی انجام دادیم.

ارائه دستگاه مدیریت مصرف هوشمند با کاهش 10 تا 65 درصد در برق مصرفی

محمد اخترشناس یکی مخترعین استان قم در گفتگو با خبرنگار سایت خبری فرهنگ نگار با بیان این که نخستین اختراعش در سن 11 سالگی بوده است، اظهار داشت: در این مسیر دانش بیشتری کسب کردم و متوجه شدم در ایران از نظر تکنولوژی مدیریت مصرف بسیار عقب می باشیم و این منجر به خلع اختراع مدیریت مصرف هوشمند شد.

مخترع مدیریت هوشمند مصرف از کاهش در بهای برق مصرفی به میزان 10 تا 65 درصد خبر داد و گفت:: مدیریت هوشمند مصرف از این نظر شاخص بین همه اختراعات ما می باشد که در واقع فرصتی برای وزارت نیرو ایجاد می کند تا اموال ملی حفظ شود.

وی افزود: در اختراع مدیریت مصرف هوشمند 5اختراع مجزا قرار دارد که با یکدیگر در یک مجموعه مدیریت مصرف هوشمند قرار می گیرند.

اجرایی شدن طرح های اقتصاد مقاومتی تنها راه حل کاهش بیکاری در کشور است

همچنین درادامه هادی حامدی ساکن روستای کرمجگان یکی از فعالین عرصه پرورش شتر مرغ در گفتگو با خبرنگار سایت خبری فرهنگ نگار با اشاره به اینکه 2  سال از فعالیتش در این عرصه می گذرد، اظهار داشت: در فصل بهار جوجه شتر مرغ های دو یا سه ماهه را خریداری می کنیم.

وی اضافه کرد: هر جوجه بین 400 تا 500 هزار تومان خریداری می شود که وزنی تقریبا 25 کیلویی دارد که حدود 4ماه از آن نگهداری می کنیم و شترمرغ ها در طی این 4ماه به مرز 90کیلو می رسند .

این پرورش دهنده شتر مرغ در ادامه خاطرنشان شد: از ابتدا که کار را شروع کردم 6عدد جوجه داشتم  و علت انتخاب این عرصه علاقه خاص خودم به این نوع کار بوده و نظر اطرافیان موجب تشویق در مورد ورود به این عرصه شد.

وی با اشاره به اینکه با ثبت نام از بسیج سازندگی وام گرفتم، ابراز داشت: میزان تسهیلات دریافتی از بسیج سازندگی  مبلغ 25 میلیون تومان و ظرفیت های آورده فرد حدود 80 میلیون تومان می باشد.

این پرورش دهنده شتر مرغ گفت: شتر مرغ با گاو ،گوسفند و مرغ خیلی تفاوت دارد و باید برخی مشکلات و رفتارهای خاص آن‌ها مانند مریضی ها و یا تغییر خوراک و برخی موارد دیگر را عملی تجربه کرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: کسی که می خواهد وارد این عرصه شود باید پشتکار و علاقه داشته باشد و کارهای متفرقه را کنار بگذارد تا موفق شود.

مسئولین، تولید کنندگان را با بهانه جویی دلسرد نکنند

به هرحال عرصه تولید و اقتصاد مقاومتی این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است اما در این میان فعالان این عرصه با مشکلات زیادی روبرو هستند که سیدمهدی طباطبایی یکی از تولید کنندگان عسل طبیعی در قم در گفتگو با خبرنگار خبری فرهنگ نگار با اشاره به برخی مشکلات فعالان در این عرصه، اظهار داشت: در ابتدای شروع این مجموعه 10نفر از دوستان بودیم که به صورت شراکتی مشغول کار شدیم ، البته در ادامه کار به دلیل کم بودن سود و در آمد، برخی از دوستان مجموعه را ترک کردند ولی مابقی ماندیم و به کار خود ادامه دادیم.

طباطبائی با اشاره به اینکه برخی مسئولین به جای کمک کردن اگر سنگ اندازی نکنند برای تولید کنندگان بهتر می باشد، خاطرنشان شد: در خصوص شروع کار بسیار سخت گیری می شود مخصوصاً روی گرفتن مجوزها و یا اینکه نامه های اداری که بسیار وقت گیر و زمان‌بر می باشد.

وی ادامه داد: هر تولید کننده ای که می خواهد استارت کاری را بزند و موفق باشد روی کمک هیچ مسئول و اداره ای حساب نکند.

اجرای برنامه تنظیم شده باعث پویایی

این تولید کننده با اشاره به اینکه هیچ مسئول و سازمانی در این عرصه ما را کمک و حمایت نکرد، گفت:  تنها عاملی که ما توانستیم در حال حاضر مجموعه خودمان را فعال نگهداریم پویا و فعال بودن خودمان به همراه اجرای برنامه های تنظیم شده از قبل بود.

وی به حمایت های بسیج سازندگی نیز اشاره کرد و بیان داشت: بسیج سازندگی نسبت به دیگر ارگان حمایت های بیشتر و مؤثری کرد مانند بازاریابی، نمایشگاه مواد غذایی، وام و...

طباطبائی در پایان به اداره کل جهاد کشاورزی قم اشاره کرد و ادامه داد: جهاد کشاورزی یکی از اداراتی است که بیشترین سنگ اندازی را در خصوص شروع این عرصه دارد که همین امر موجب دلسرد شدن افراد می شود.

عدم حمایت دولت از طرح های اقتصاد مقاومتی نگران کننده است

محمد اسماعیل گل در گفتگو با خبرنگار سایت خبری فرهنگ نگار با اشاره به  راه اندازی مجموعه پرورش ماهی سرآبی، اظهار داشت: از سال 1392 این حرفه را به طور رسمی آغاز  از ابتدا هدفم درآمد زایی بود.

اسماعیل گل با اشاره به مجوزهای این عرصه، بیان داشت: از  ابتدای کار به دنبال مجوزهای این عرصه بودیم که به جز بسیج سازندگی هیچ کدام از ارگان ها حتی جهادکشاورزی هم کمکی به ما نکردند.

وی در ادامه ابزار داشت: تا به امروز هم بازار کار ما خوب بوده است و در حال حاضر یک سالی است که به دلیل وجود برخی مشکلات، فروش کمتر شده است.

وی خاطرنشان شد: طرح اقتصاد مقاومتی طرح بسیار خوب و عالی می باشد که مقام معظم رهبری دستور اجرای آن را دادند و با این طرح نیازی به واردات نداریم و از تولیدات خودمان استفاده می کنیم ولی نبود حمایت و  کمک های دولتی و مخصوصاً جهاد کشاورزی در این مسیر بسیار چشم گیر است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com