کد خبر ۴۱۱۳۱ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۵

دین دارای ظرفیت صلح و آرامش‌بخشی به جامعه است

آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان نشست علمی، پژوهشی با حضور اساتید و اندیشمندانی از ایران و ارمنستان را برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان روز دوشنبه (۲۵ اردیبهشت ماه) میزبان نشستی علمی- پژوهشی بود که با حضور اساتید و اندیشمندانی از ایران و ارمنستان در محل انستیتو شرق‌شناسی این آکادمی برپا شد.

در ابتدای این مراسم پروفسور «سافراستیان»، ریاست انستیتو شرق شناسی آکادمی ملی علوم - طی سخنانی با خوشامدگویی به اساتید و محققان ایرانی، نشست‌های علمی را راه‌گشای تعاملات و بسترساز همکاری‌های همه جانبه ارزیابی کرد.

همچنین در این نشست مشکی - رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان - یکی از اهداف رایزنی فرهنگی کشورمان را توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در قالب گفتگوهای فرهنگی اعلام کرد و برپایی این نشست را نیز در همین راستا توصیف کرد.

پس از معارفه اولیه، اسرائیلیان - محقق و ایران شناسان انستیتو شرق‌شناسی- با اشاره به برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی، نگرش حوزه علمیه و علمای دینی را درباره اقدامات آذربایجان جویا و با اشاره به بازسازی مسجد شوسی توسط ایران و ارمنستان و واکنش منفی آذربایجان به این اقدام، نگرش حوزه‌های علمی و دانشمندان ایرانی به این موضوع را جویا شد.


در پاسخ به این سوال، شیرخانی با اشاره به سابقه تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی، برگزاری این بازی‌ها را در چارچوب فعالیت‌های این سازمان ارزیابی کرد و حضور ایران را در این بازی‌ها فارغ از تایید یا رد سیاست‌های منطقه‌ای آذربایجان دانست.

سید باقری در ادامه با اشاره به نظر دین اسلام درباره زندگی همه انسان‌ها در سایه صلح، به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین‌الملل اشاره و حضور ایران در همه عرصه‌های بین‌المللی را برای تحقق صلح، امنیت و آرامش ارزیابی کرد.

وی در ادامه دین را دارای ظرفیت آرامش‌بخشی و برپایی صلح در جامعه ارزیابی و ادیان اسلام و مسیحیت را در این عرصه دارای نقش برجسته دانست.

شیرخانی با اشاره به سخنان سافراستیان و سیدباقری در رابطه با نقش دین در دنیای جدید، به تئوری‌های دین ستیزی و دین‌زدایی از گذشته تا حال و نیز تئوری ایجاد صلح و آرامش و فضیلت در زندگی بشری با بکارگیری دین اشاره کرد و نقش دین را موضوعی قابل بررسی در این عرصه برشمرد.

سافراستیان نیز با تایید این نقش در جهان امروز گفت: به اعتقاد من وقت آن رسیده که با توجه به تجربه‌های قبلی بشر در ایجاد آرامش در زندگی اجتماعی و شکست تمامی آن‌ها، لازم است برای آرامش و ارتقاء زندگی بشر، مولفه‌های زندگی دینی را برای ساماندهی وضع بشر مورد بازنگری و ترویج قرار دهیم.


ملکی نیز با بیان این که دین ضمن نفی خشونت در عرصه بین‌الملل خشونت در عرصه‌های داخلی و زندگی اجتماعی در درون یک سرزمین را نیز نفی می‌کند، به اهداف دین از تشکیل حکومت اشاره کرد و آزادی همراه با امنیت و آرامش را هدف ایجاد حکومت در جامعه دانست.

«نازلی ناواساردیان»، از دیگر سخنرانان با اشاره به همکاری‌های جدید ایران و روسیه در عرصه بین‌الملل بویژه پس از توافق برجام و در موضوع سوریه و نیز با عنایت به تعاملات خوب ارمنستان با هر دو کشور، آینده روابط ایران و روسیه را برای ارمنستان مهم توصیف کرد و نظر اساتید را در این خصوص جویا شد.

در پاسخ به این سوال شیرخانی با اشاره به روابط تاریخی ایران و شوروی و روابط سرد دو کشور پس از انقلاب اسلامی به دلیل حضور شوروی در افغانستان و کمک به عراق در جنگ تحمیلی به اتفاقات ۲۵ ساله منطقه اشاره کرد و نقشه آمریکا برای تجزیه ایران و روسیه را برای حضار تشریح کرد و گفت: با توجه به تهدیدهای امنیتی برای هر دو کشور به نظر می‌رسد که هر دو کشور تصمیم گرفتند تا زمان رفع این تهدیدات در کنار یکدیگر سیاست‌های منطقه‌ای خود را به پیش ببرند و می‌بینیم که تا حدود زیادی نیز در این کار موفق بودند و نمونه آن اجلاس‌های متعدد با حضور ایران و روسیه در قزاقستان و در مورد سوریه است.

این نشست علمی با سخنان و سوالات گوهر اسکندریان از پژوهشگران آکادمی ملی ادامه یافت. وی با بیان نقش ویژه دین پس از انقلاب اسلامی در زندگی بشر و برداشت‌های نادرست از اسلام در جهان معاصر و ترویج این برداشت نادرست از اسلام در جهان و عدم تفکیک آن توسط عموم مردم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که ضروری است اسلام درست و صحیح به همه مردم شناسانده و با این اقدام از اسلام هراسی و اسلام ستیزی جلوگیری شود.

وی با این مقدمه این سوال را طرح کرد که آیا بهتر نیست اسلام به عنوان دین از حوزه سیاسی جدا شوند؟ دومین سوال مطرح شده از سوی خانم اسکندریان، در خصوص مناقشه قره باغ بود و با اشاره به سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره حل این مناقشه از طریق گفتگو ادامه داد: برای ما مهم است که بدانیم آیا ایران برای این کار برنامه‌ای دارد یا خیر؟

شیرخانی در این‌باره گفت: برداشت عمومی مسلمانان خلاف داعش و تفکرات سلفی و مانند آن است، چه اینکه شیخ احمد طیب رئیس الازهر مصر همین نکته را در اجلاس گروزنی بیان کرد و داعش را از دایره اسلام خارج دانست.

وی افزود: درباره مناقشه قره‌باغ نیز ما هر دو کشور را به صلح و آرامش و حل مسئله از طریق گفتگو دعوت کرده و می‌کنیم و برای این هم هزینه پرداخت کردیم، چه اینکه برادران مسلمان ما در آذربایجان ما را متهم به حمایت و دفاع از ارمنستان می‌کنند، ولی ما می‌گوییم که دو کشور همسایه باید کنار هم بنشینند و مسائل خود را با گتفگو حل کنند و صلح هم بهتر است.

در ادامه این گفتگوی علمی آقای نامدار با ارائه پرسشی از سافراستیان سوال کرد که نقش دین در جایگاه سیاسی و نظام سیاسی ارمنستان چیست؟ سافراستیان در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: دین جایگاه ویژه‌ای در ارمنستان دارد و این موضوع دلایل تاریخی دارد و آن هم اینکه ارمنستان اولین کشوری است که مسیحیت را دین رسمی اعلام کرد و همین امر باعث شده دین عامل هویت بخشی و اتحاد ارامنه باشد. اگر چه نظام سیاسی، دینی نیست ولی مردم خودشان را بسیار دین‌دار می‌دانند و بر اساس فهرست منتشره ارمنستان یکی از ۱۰ کشور اول در حفظ ارزش‌های دینی هستند در حالی که دین و سیاست و حکومت از هم جدا هستند.

در پایان این نشست مشکی- رایزن فرهنگی کشورمان- با تشکر مجدد از همه اساتیدی که در این بحث شرکت کردند، این جلسات را سرآغاز فعالیت‌های علمی و فرهنگی بیشتر بین مراکز پژوهشی و دانشگاهی دو کشور ارزیابی کرد و آمادگی رایزنی فرهنگی را برای امضاء توافق نامه همکاری بین طرفین اعلام کرد.

در این جلسه سید کاظم سید باقری، استاد حوزه و دانشگاه و ریاست انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، علی شیرخانی استاد حوزه و دانشگاه و دانشیار دانشگاه آزاد قم، روح‌الله شریعتی، استاد حوزه و دانشگاه، حسن نامدار، استاد دانشگاه مفید و عضو هیأت علمی این دانشگاه، علی ملکی، استاد دانشگاه باقر العلوم قم، محمود فلاح، استاد حوزه و دانشگاه و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، منصور سهروردی استاد حوزه و دانشگاه و دبیر انجمن مطالعات سیاسی حوزه حضور داشتند.


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com