کد خبر ۴۱۱۸۴ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۷

محصولات زراعی استان قم 6.4 درصد رشد داشته است

رئیس جهاد کشاورزی قم گفت: در سال زراعی 94، 338 هزار تن محصولات زراعی در استان برداشت‌ شده است که این میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته با رشد 6.4 درصدی همراه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، محمدرضا طلایی رو زچهارشنبه با اعلام این خبر افزود: با کاهش 10.4 درصدی زمین زیر کشت، محصولات زراعی در استان قم رشد داشته است که این امر با تدابیر فنی و کارشناسی در حوزه کشاورزی صورت گرفته است.

وی افزود: در استان قم میزان تولید انواع محصولات کشاورزی شامل محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در سال 94 به 745 هزار تن رسیده است که این مقدار نسبت به تولید 705 هزار تنی سال 93 رشد 5.6 درصدی داشته است.

وی با اشاره به تولید گندم در این استان گفت: در سطح زیر کشت 9 هزار هکتاری، میزان تولید این محصول امسال به 33 هزار و 4 تن رسید این در حالی است که در سال گذشته تولید این محصول 20 هزار تن بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی قم افزود: در محصولات باغی نیز شاخص‌های خوبی داشته‌ایم به‌گونه‌ای که در سه سال گذشت هفت هزار هکتار توسعه باغ‌ها داشته‌ایم ازاین‌رو در تولیدات زراعی 32 درصد، باغی 63 درصد، دامی 1.7 درصد و شیلات 20 درصد در استان قم رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بارش‌های زمستانی و بهاری در 20 سال اخیر باعث جبران کسری‌های خشک‌سالی‌ها شد ضمن این‌که با تدابیر مالی، طرح‌های کاهش ساعت کارکرد آب‌های بخش کشاورزی و شرایط موجود توانسته‌ایم امسال تولیدات خوبی داشته باشیم.

وی به صادرات در بخش کشاورزی پرداخت و گفت: در سال 92 بیش از یک‌میلیون و 746 هزار دلار صادرات صورت گرفته است که این آمار در سال 95 به بیش از 27 میلیون و 950 دلار رسید.

طلایی، بیان کرد: در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی فرایند رو جلویی داشته‌ایم و در سال 95 توانسته‌ایم در این حوزه برای 972 تن ایجاد اشتغال کنیم.

وی با بیان این‌که آبیار تحت‌فشار را در بخش کشاورزی استان قم افزایش داده‌ایم گفت: با هزینه کرد 330 میلیارد ریال در بخش آب کشاورزی و مجهز کردن بخش کشاورزی قم به این نوع آبیاری، مصرف آب 40 درصد کاهش پیداکرده و صرفه‌جویی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با اجرای عملیات انتقال آب با لوله به مزارع 110 هزار و 490 متر، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی در سطح یک هزار و 185 هکتار، احیا و مرمت قنات به تعداد 135 رشته و بهره‌برداری از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در سطح هفت هزار و 506 هکتاری اقدامات خوبی درزمینهٔ افزایش بهره‌وری از بخش کشاورزی استان انجام‌شده است.

وی با اشاره به خدمات مجموعه تحقیقاتی بخش کشاورزی گفت: این مجموعه 80 هکتاری امسال در روز مزرعه افتتاح شد که برای اجرای تحقیقات و طرح‌های علمی و اجرایی در سطح ملی و استانی ظرفیت بالایی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی قم بیان داشت: 40 طرح تحقیقات ملی و استانی، 18 ترجمه و تألیف، 25 دستاورد ترویجی درزمینهٔ کشاورزی و سایر مقاله‌های علمی و دانشگاهی در استان قم تهیه‌شده است که در این مجموعه تحقیقاتی به‌صورت علمی بر روی آن‌ها کار خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که گیاهان دارویی ازجمله طرح‌های مطالعاتی استان است گفت: برای هر منطقه از استان کار علمی صورت گرفته است که جه نوع گیاه دارویی کاشته شود چراکه توسعه زمین‌های زیر کشت گیاهان دارویی به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال کمک شایانی می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته 130 هکتار زیر کشت گل محمدی بوده است که امسال به 200 هکتار رسیده است و در برنامه‌ریزی بلندمدت زیر کشت دو هزار هکتاری در دستور کار قرار دارد که قبل از آن باید اقدامات راه‌اندازی کارخانه اسانس گیری آن صورت بگیرد.

طلایی ابراز داشت: درصورتی‌که زیرساخت‌های بحث‌های مطالعاتی در استان قم آماده شود آینده کشاورزی استان قم در وضعیت مطلوبی قرار خواهد گرفت در همین راستا مجوز سه مرکز تولید گلاب‌گیری و عصاره گیری و ... صادرشده است تا با همکاری بنیاد برکت و موسسه‌های مربوطه بتوانیم سرمایه در گردش بخش کشاورزی را رونق‌بخشیم.

وی با اشاره به مکانیزاسیون خط اعتباری در بخش کشاورزی گفت: در سه سال گذشته 130 میلیارد ریال از این خط برای خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های باغی و زراعی جذب‌شده است ضمن اینکه هشت کمباین درجه‌یک وارد استان شده است.

وی افزود: همچنین در استان قم برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی 95 درصد از طرح‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی شده است و مابقی طرح‌ها تا پایان سال مالی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که کلزا (دانه‌های روغنی) جایگزین کشت‌ها پرآب در استان شده است گفت: طی چند سال اخیر از 500 هکتار به بیش از 2 هزار و 400 هکتار زیر کشت افزایش‌یافته است که امسال حدود سه هزار و 800 تن برداشت پیش‌بینی می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی قم افزود: 96 درصد روغن کشورمان وارداتی است که توسعه زیر کشت کلزا از طرح‌های اقتصاد مقاومتی و درآمد افزایی برای کشاورزان از سوی وزارت جهاد به‌صورت جدی در حال پیگیری است.


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com