کد خبر ۴۱۲۲۱ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۹

آیت الله مکارم شیرازی: قرآن سرمایه اصلی نظام اسلامی و ملت ایران است

قم- ایرنا - آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر این که ملتی که قرآن ندارد، هیچ چیز ندارد، گفت: قرآن سرمایه اصلی کشور، نظام اسلامی و ملت ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، وی روز پنجشنبه در دیدار مسئولان آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) و دست اندرکاران برگزاری برنامه های قرآنی این در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک برنامه در متن و یک برنامه نیز در حواشی خود داشته و حواشی انقلاب کمتر از خود انقلاب نیست.
وی افزود: متن انقلاب این است که نظام سیاسی کشور از آن وضعیتی که در دوران رژیم گذشته داشت، به وضع فعلی یعنی نظام جمهوری اسلامی تغییر شکل داد، که در کنار آن خیلی اقدام ها از جمله در حرم مطهر ائمه اطهار(ع) و بقاع متبرک امامزادگان انجام شد.
آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: در دوران طاغوت مردم تنها برای زیارت به حرم مطهر ائمه و امامزادگام مشرف می شدند و هیچ برنامه فرهنگی در این اماکن مقدس اجرا نمی شد، اما با انقلاب اسلامی، برنامه های فرهنگی در این اماکن آغاز و سپس این بحث نیز مطرح شد که وقتی این اماکن یک فرصت بسیار گرانبهایی برای اقدام های فرهنگی ایجاد می کند پس چرا از این فرصت استفاده نکنیم.
وی ادامه داد: الحمدالله برادران و خواهران دست به کار شدند و برنامه های فرهنگی را آغاز کردند تا عبادت با معرفت همراه و همگام شود، واقعا این یکی از برکت های انقلاب است.
وی با ابراز خشنودی از حرکت پویا و رو به جلوی این برنامه های فرهنگی افزود: یکی از مهمترین این برنامه ها تلاوت قرآن است، که این ابتکار از قم آغاز شد و اتفاقا نیز باید هم از این شهر آغاز می شد، چراکه قم شهر عش آل محمد(ص) و مرکز حوزه علمیه است و مناطق دیگر نیز به سرعت این اقدام قرآنی و فرهنگی را از قم اقتباس کردند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بهترین نمونه برنامه های فرهنگی در مکان های مذهبی در قم انجام می شود افزود: این برنامه فواید زیادی دارد که از جمله آنها این است که در ماه رمضان که در حقیقت ماه نزول قرآن است مردم نسبت به قرآن آشنا تر می شوند.
این مرجع تقلید فایده دیگر این برنامه ها را قطع شدن زبان بدگویان از شعیان اهل بیت(ع) که همواره می گفتند شیعیان کاری با قرآن ندارند، عنوان و اظهار کرد: در عمل بدون این که تبلیغی شود اصل کار نشان داد که رابطه شیعیان با قرآن از همه مسلمانان بیشتر است و همه مردان، زنان و نوجوانان در سایه قرآن هستند و این جواب دندان شکنی برای بدگویان و بدخواهان بود.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین ایجاد ابتکار و نوآوری در برنامه های مختلف قرآنی را ضروری دانست و افزود: تلاوت مقدمه فهم معانی قرآن است و مفهوم معانی قرآن نیز مقدمه عمل به دستورها و توصیه های قرآن است و اگر تلاوت بدون تدبر باشد، اثر لازم را ندارد؛ از این رو بیشترشدن درک کلام خداوند باعث می شود تا ملت ایران یک ملت به تمام معنا قرآنی شود.
برنامه های هم خوانی و ترتیل خوانی قرآن مجید طبق سنت همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان در سه گروه اصلی(ویژه عموم مردم) و همچنین بانوان و نوجوانان در شبستان های امام خمینی(ره) و نجمه خاتون(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می شود.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com