کد خبر ۴۱۳۷۹ انتشار : ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۶
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم مطرح کرد

دشواری‌های تأمین هزینه‌های دانش‌آموزان استثنایی در قم/وجود مشکلات عدیده‌ در تأمین هزینه سرویس دانش‌آموزان‌

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم با اشاره به حدود 900 میلیون تومان هزینه امسال سرویس مدارس استثنایی گفت: تأمین هزینه‌های دانش آموزان استثنایی با توجه به مشکلات بسیار دشوار است.

سید احمد آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به مشکلات دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: 1766دانش‌آموز با نیازهای ویژه در استان قم تحصیل می‌کنند که از این تعداد بیشترین افراد آن آسیب‌دیده ذهنی هستند، در حال حاضر استان قم با تعداد28 مدرسه خاص و تعداد 181 کلاس درس، این دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده، که ازنظر محیط آموزشی مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به تفکیک تعداد دانش آموزان خاص در استان قم تصریح کرد: از کل دانش آموزان با نیازهای ویژه  321 دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی، 96 نفر آسیب‌دیده بینایی، 1164 آسیب‌دیده ذهنی و134 نفر آسیب‌دیده جسمی حرکتی و 51 نفر آن‌ها نیز جزو طیف اختلال رفتاری اوتیسم  قرار دارند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم با اشاره به هدف یکپارچه‌سازی و تلفیق مدارس، افزود: در استان قم هزار و 391 دانش‌آموز در مدارس خاص تحصیل می‌کنند که از این تعداد 375 نفر از آن‌ها در مدارس عادی به‌صورت تلفیقی هستند،که از خدمات خاص یک معلم رابط به‌صورت هفتگی برخوردار می‌شوند.

به گفته آقامیری مهم‌ترین مشکل و چالش دانش آموزان استثنایی، مسئله سرویس ایاب و ذهاب آن‌ها است، به‌طوری‌که در سال تحصیلی 95-96 حدود 900 میلیون تومان هزینه سرویس این مدارس شده، که از این میزان حدود 150 میلیون تومان توسط اداره آموزش‌وپرورش و مابقی آن را والدین پرداخت کردند.

وی بابیان این مطلب که مدیران برخی مدارس توانستند با تعامل با خیران مقداری از هزینه‌ها را از سوی والدین کاهش دهند، عنوان کرد: با توجه به شرایط مالی خانواده‌های این دانش آموزان، اکثر والدین آن‌ها توان پرداخت هزینه‌های مربوطه را ندارند.

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم افزود: این در حالی است که برخی مدارس همچون مدرسه نابینایان، ناشنواها و آسیب دیدگان جسمی حرکتی با توجه به تعداد آن‌ها به‌طور محدود در قم هستند و این موجب شده برخی دانش آموزان ساعات زیادی را برای رسیدن به محل تحصیل طی کنند که این خود باعث افزایش هزینه‌ها شده است.

آقامیری یادآور شد: ما در تلاش هستیم تا مشکل هزینه سرانه و ایاب و ذهاب و هزینه‌های دارویی و درمانی و پاراکلینیکی دانش آموزان مدارس خاص را با کمک خیران بزرگوار تأمین کنیم و امید داریم امسال مشکل آنها رفع شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com