کد خبر ۴۱۵۷۰ انتشار : ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱
طی سال جاری؛

تولید کلزا در قم ۳ برابر شد

قم - مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با تولید سطح زیرکشت کلزا (دانه‌های روغنی) امسال شاهد تولید سه برابری این محصول در استان خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مجید حمیدی با اشاره به این که سطح زیر کشت کلزا امسال به ۲ هزار و ۳۵۶ هکتار افزایش پیدا کرده است، گفت: سال گذشته ۸۲۰ هکتار زیر کشت بود که امسال در راستای سیاست‌های دولتی و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص اقتصاد مقاومتی و خودکفایی سطح زیر کشت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: استان قم در خصوص تولید کلزا نسبت به سایر استان‌ها در جایگاه خوبی قرار داد و پیش بینی می‌شود امسال حدود چهار هزار تن کلزا در استان برداشت شود.

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در خصوص روغن کشور و توسعه کشت کلزا از کشاورزان حمایت می‌کند، گفت: ۹۴ درصد روغن کشور از خارج تأمین می‌شد که با برنامه وزارت جهاد کشاورزی کاشت کلزا طی سه سال اخیر در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان داشت: در استان قم روند رو به رشدی در حوزه تولید کلزا صورت گرفته است و کشاورزان از این طرح استقبال کرده‌اند چرا که کاشت کلزا نیاز به آب زیادی برای آبیاری ندارد و متناسب با شرایط اقلیمی استان قم است.

حمیدی با بیان این که تولید زارعی امسال شرایط مطلوبی داشته است، گفت: امسال محصولات غلات خوبی تولید شده است که باید با حساسیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد تعاملی خوبی بین دستگاه‌های زیربط برای برداشت و خرید از کشاورزان برقرار شود.

وی ادامه داد: در دو منطقه قم و جعفرآباد باید خرید با مناسب‌ترین و کمترین مسائل مربوط به حمل و نقل صورت گیرد تا مشکلی در این حوزه صورت نگیرد.

برداشت بیش از ۳۳ هزار تن گندم در قم

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به تولید گندم در استان قم گفت: امسال نسبت به سال گذشته سطح زیر کشت برای تعادل بخشی به مصرف آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرد و با عملکرد خوب و فعالیت کشاورزان افزایش در تولید گندم پیش بینی می‌شود به گونه‌ای که امسال بیش از ۳۳ هزار تن از ۹ هزار هکتار برداشت می‌شود.

وی بیان داشت: در بخش جو نیز در راستای سیاست‌های تعادل بخشی به آب، سطح زیر کشت به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است که در این حوزه نیز افزایش تولید و عملکرد را خواهیم داشت.

وی به تولید بذر اشاره کرد و گفت: این طرح نیز جز اقتصاد مقاومتی بوده است که با افزایش ظریب نفوذ بذر توفیقات خوبی امسال داشته‌ایم ضمن این که سال گذشته در برنامه تولید بذر نسبت به برنامه‌های ابلاغی وزارت، رتبه برتر نسبت به سایر استان‌ها داشته‌ایم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com