کد خبر ۴۱۶۲۱ انتشار : ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵
آیت الله اعرافی:

حوزه علمیه آماده همکاری برای شهرسازی اسلامی است

قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور، شهرسازی اسلامی را پایه و بنیان نظام مهندسی دانست و گفت: حوزه علمیه به‌رغم تمام توانمندی‌ها، کمتر ورود دقیق و مجتهدانه به این موضوعات داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ادارات کل و مجموعه‌های قم، با مجموعه‌های استان‌های دیگر متفاوت هستند؛ چراکه وصل به حوزه‌های علمیه بوده و باید تفاوت‌ها محسوس باشد.

وی ابراز داشت: باید نگاهی جامع‌تر در مجموعه شما اعم از «فلسفی»، «فقهی»، «ارزشی و اخلاقی» و «تاریخی و تمدنی اسلامی» وجود داشته باشد؛ چرا که این چهار مسئله به یکدیگر پیوسته بوده و مرتبط می‌باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: اگر بخواهیم به نگاه و نظریه جامع و کلان اسلامی برسیم، باید این چهار مسئله را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا دستاورد مناسب را به دست آوریم.

وی تصریح کرد: شهرسازی اسلامی پایه و بنیان موضوع نظام مهندسی است و باید با توجه و دقت بیشتری به این مسئله نگاه کرد؛ البته باید این اعتراف را داشته باشیم که حوزه علمیه به رغم تمام توانمندی‌ها، ورود دقیق و مجتهدانه‌ای کمی به این موضوعات داشته است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: یکی از مباحث موجود در موضوع راه و شهرسازی، مسائلی است که در غرب تولید شده؛ البته باید این نکات را دید؛ ولی در آن متوقف نشد و ادامه مسیر داد.

وی اظهار داشت: ایجاد کارگروه‌هایی برای این موضوعات متشکل از اعضای اداره کل راه و شهرسازی و فضلایی از حوزه علمیه می‌تواند گره گشای بسیاری از مسائل باشد.

امام جمعه قم در بخش دیگر از سخنان خود به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: تلاوت قرآن یکی از برنامه‌های ما در این ماه است و در این کتاب آسمانی شاخص‌هایی برای شهر اسلامی بیان شده که امنیت، آسایش و پرستش خداوند متعال از جمله این شاخص‌ها می‌باشد.

وی ابراز داشت: محور شهر اسلامی، امنیت جامعه است که خط دهنده به اخلاق و وظایف شهروندان و حافظان امنیت آن می‌باشد.

برگزاری همایش با موضوع اخلاق مهندسی

در ابتدای این دیدار، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با ارائه گزارشی گفت: برگزاری همایشی با موضوع اخلاق مهندسی از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ گردیده که دبیرخانه این همایش به استان قم محول شده است.

حسن صبوری اظهار داشت: حوزه علمیه ظرفیت بزرگی برای دستگاه‌های گوناگون است تا بتوانند از آن استفاده نمایند؛ به همین دلیل از شما به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه برای سخنرانی و حضور در این همایش دعوت می‌نماییم.

رئیس نظام مهندسی استان قم نیز در این دیدار گفت: ما در قم مهندسین جوانی داریم که هم روحانی بوده و هم از مهندسان ما هستند که از امتیازات استان قم می‌باشد.

امین مقومی اظهار داشت: امروز در زمینه اخلاق مهندسی در کشور کار مناسبی انجام نشده و نیازمند تقویت و بومی سازی آن هستیم.

رئیس نظام مهندسی استان قم تصریح کرد: بیش از پنج هزار نفر از مهندسین در نظام مهندسی قم عضو بوده و بیش از نیمی از آنان پروانه اشتغال دارند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com