کد خبر ۴۱۶۵۰ انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸

عضو مجمع مدرسین:کانون های دینی، منبر و محراب تبدیل به موضع گیری سیاسی نشود

قم- ایرنا- عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: بزرگان دینی و بیشتر مراجع تقلید ما بر این باورند که نباید کانون های دینی مانند نمازجمعه، مسجد، محراب و منبر تبدیل به موضع گیری های سیاسی و جناحی به سود یک جریان خاص شود بلکه باید این کانون ها برای همه بماند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی ایازی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: هر شخص می تواند به صورت شخصی از ناحیه خود موضع گیری داشته باشد ولی این موضع گیری نباید از یک پایگاه عمومی، محفل و مکان دینی باشد.
وی ادامه داد: جایگاه مسجد و سکوی نماز جمعه یک منصب رسمی و دینی است نباید از این مکان های مقدس، به سود یا علیه گروه یا جناح سیاسی خاصی جهت گیری شود.
ایازی یادآورشد: اگر ما بخواهیم به صورت قهری از تریبون های عمومی موضع گیری هایی سیاسی داشته باشیم و برخلاف انتخاب و تصمیم مردم مباحث دیگری را مطرح کنیم برای سلامت مراکز دینی ما آسیب زننده و زیان آور است.
وی خاطرنشان کرد: تجربه هایی که ما بعد از انقلاب اسلامی داریم نشانگر آن است که وقتی مسجد کانون جبهه گیری سیاسی می شود جریان مقابل را از صحنه خارج می کند ودر نهایت به معنویت و دینداری آسیب می زند.
استاد و محقق حوزه علمیه قم گفت: در نماز جمعه نیز همه عوامل اعم از خطیب، اعضای ستاد و یا دست اندرکاران برگزاری نمازجمعه باید مراقب باشند که اقدام به فعالیت های سیاسی و جبهه گیری در میان دینداران نکنند که خدای ناکرده بخشی از آنها از شرکت در این محفل مقدس دینی زده شوند و یا باعث کاهش حضور آنها در نمازجمعه شود.
ایازی گفت: متاسفانه بعد از هر انتخابات ما شاهد آسیب هایی هستیم، در برخی مساجد درگیری هایی اتفاق افتاده و به امام جماعت نیز اهانت شد، بنابراین تشدید اختلافات در این حوزه ها، ضرر دارد.
وی ادامه داد: در انتخابات خیلی از بزرگان حتی برخی اعضای جامعه مدرسین اعلام کردند که در انتخابات به سود هیچ فردی اعلام موضع نمی کنند، یک روحانی ایرادی ندارد در بیرون و خارج از جایگاه ستادی و یا نهادی، اظهار نظر و اعلام موضع کند ولی تریبون های عمومی نباید به مکانی برای موضع گیری های سیاسی تبدیل شود.
ایازی گفت: تجربه های گذشته به عنوان درسی برای آینده ما باشد که نباید کانون های دینی، محراب و منبر را تبدیل به استقاده های سیاسی کنیم.
وی گفت: افراد به صورت شخصی حق دارند از هر کسی در انتخابات حمایت کنند ولی اینکه بخواهند کانون های دینی را در این مسائل دخالت دهند درست نیست و نتایج خوبی برای جامعه به همراه ندارد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان**انتشار دهنده: فاطمه نوری

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com