کد خبر ۴۱۶۶۲ انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۸

نخستین گواهی انطباق معیار مصرف انرژی نیروگاهی کشور صادر شد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست گفت: همسو با برنامه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در زمینه استقرار استانداردهای کاهش مصرف انرژی، نخستین گواهی انطباق معیار مصرف انرژی نیروگاهی کشور در استان قم صادر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از دوشنبه سازمان ملی استاندارد ایران، «پریچهر قزلباش» افزود: در اجرای برنامه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در زمینه استقرار استانداردهای کاهش مصرف انرژی در بخش های مختلف خانگی و صنعتی و براساس برخی مواد قانونی اصلاح الگوی مصرف انرژی، نیروگاه سیکل ترکیبی قم موفق به اخذ نخستین گواهی انطباق معیار مصرف انرژی نیروگاهی در کشور شد.
وی گفت: در زمینه استاندارد مصرف انرژی برای نیروگاه‌های سوخت فسیلی، این نوع گواهی برای نخستین بار صادر شده است
این مسوول ادامه داد: پس از تایید صلاحیت شرکت های بازرسی فنی انرژی بر مبنای الزام های مندرج در استاندارد ملی شماره 13375 با موضوع «تعیین بازده خالص حرارتی نیروگاه سوخت فسیلی»، سازمان ملی استاندارد ایران بر اجرای این استاندارد نظارت کرد و پس از بررسی و تایید گزارش بازرسی و بازدید کارشناسان استانی و ستادی از نیروگاه سیکل ترکیبی قم و طرح پرونده در کمیته علائم، طبق ضوابط و مقررات، گواهی انطباق معیار مصرف انرژی نیروگاهی کشور صادر شد.
به گفته وی، فرایند بازرسی فنی و استانداردسازی مصرف انرژی برای سایر واحدهای صنعتی وابسته به انرژی مانند صنایع سیمان، فولاد، آجر، صنایع لبنی، کمپوت و کنسرو، روغن موتور، پالایشگاه های گاز، نفت و صنایع پتروشیمی که مشمول مقررات اجرای اجباری استانداردهای معیار مصرف انرژی می شوند، در حال انجام است.
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست اعلام کرد: تاکنون یک هزار و 373 گواهی انطباق معیار مصرف انرژی در مقاطع ارزیابی سالیانه، برای واحدهای صنعتی با مصرف بهینه در کشور صادر شده است؛ واحدهای پرمصرف نیز مطابق ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف، به وزارت نفت و وزارت نیرو برای اعمال جرایم معرفی شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بیست و نهم بهمن ماه 1392 از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.
نیروگاه قم به عنوان دومین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور، یکی از طرح های ملی است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در دوران سازندگی به بهره‌برداری رسید. این نیروگاه شامل 2 بخش توربین‌های گازی و بخاری (سیکل ترکیبی) با ظرفیت اسمی 714 مگاوات است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 *1961* تنظیم: محمد ملک دار* انتشار: مریم مسعود

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com