کد خبر ۴۱۷۴۳ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۳
مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم:

برداشت کلزا در بیش از 2300 هکتار سطح زیر کشت قم آغاز شد

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: برداشت کلزا (دانه‌های روغنی) از 2 هزار و 346 هکتار سطح زیر کشت قم آغازشده است و تا 15 خردادماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مجید حمیدی در حاشیه برداشت کلزا اظهار داشت: برداشت کلزا باید بر اساس توجه به شرایط همه‌جانبه محصول صورت بگیرد که ازاین‌رو زمان برداشت این دانه‌های روغنی از 20 اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی‌شده و تا 15 خردادماه به اتمام می‌رسد، ازاین‌رو کمبایندارن با تجهیزات پیشرفته در حال برداشت این محصول با کمترین ریزش هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: تا افق 1400 انتهای برنامه ششم شاهد توسعه سطح زیر کشت کلزا به پنج هزار و 500 هکتار باشیم.

وی با اشاره به اینکه در استان قم 42 هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی است گفت: از این تعداد 17 هزار و 531 هکتار به جو، پنج هزار و 675 هکتار به گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار به کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صنفی جات اختصاص‌یافته است.

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در کشورهای توسعه‌یافته به‌تناوب زارعی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند به‌گونه‌ای که 20 درصد از محصولات غلات به کلزا اختصاص‌یافته است این در حالی است که در کشور حدود یک درصد و در استان قم در طول چند سال اخیر 2 درصد کلزا سطح زیر کشت است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها، سطح زیر کشت را افزایش دهیم.

وی بابیان اینکه کلزا اهمیت ویژه‌ای در تأمین امنیت غذایی کشور دارد گفت: بالغ‌بر 94 درصد روغن موردنیاز کشورمان از سایر کشورها وارد می‌شود ازاین‌رو باید به توسعه کشت کلزا توجه ویژه‌ای داشت.

حمیدی ادامه داد: کلزا در تناوب زراعی با غلات به‌عنوان کشت استراتژیک مطرح است که با مصرف آب کم و شرایط اقلیم خشک استان قم نیز مطابقت دارد.

به گفته وی، کلزا گیاهی است که در تناوب زراعی باعث کشاورزی پایدار می‌شود به گونه که در حفظ محیط‌زیست و حاصلخیزی خاک نقش مهمی ایفا می‌کند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com