کد خبر ۴۱۷۶۸ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۰
تشنگان حقیقت بخوانند؛

زراندوزی در اندیشه امام روح الله/ سیره الهی بر مدار ساده زیستی

به گواهی بسیاری از نزدیکان آن رهبر فرزانه، استفاده از لباسهای ساده و تعویض نکردن وسایل غیر ضروری زندگی در سالیان رهبری ایشان را می توان بهترین الگو برای کسانی دانست که داعیه تبعیت از ایشان را داشته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز ؛ مصرف گرایی و ریخت و پاش های بی قاعده را می توان ناشی از رواج زر اندوزی و در نهایت منجر شدن آن به رواج فیش های نجومی دانست.

آنچه که باید به آن توجه شود، لزوم رعایت این مساله و نکته است که ساده زیستی با رهبانیت افراطی در تضاد است بلکه با استفاده از اهرم ساده زیستی می توان جلوی فساد و زر اندوزی را هم گرفت.

امام روح ا… در عمل و عقیده اثبات کرد مکه با رواج تجمل گرایی و غلتیدن در دام مادیات فرسنگها فاصله بین انسانیت و اخلاق خواهد افتاد.

به گواهی بسیاری از شاگردان و نزدیکان آن رهبر فرزانه استفاده از لباسهای ساده و تعویض نکردن وسایل غیر ضروری زندگی در طی سالیان رهبری ایشان را می توان بزگرتین الگو برای کسانی دانست که داعیه تبعیت از ایشان را داشته اند.

در اندیشه امام، حاکم جامعه اسلامی همان سیره و روش و منش پیامبر اکرم را سرلوحه کار خود قرار می دهد مثل پیامبرش می نشیند و مثل پیامبرش می پوشد به گونه ای که اگر شخصی وارد جمع می شد نمی تواند بفهمد حاکم کدام است.

با نگاهی کوتاه به کشورهای شرق آسیا می توان به خوبی دید که استفاده از همین مبانی فکری که همان صدور انقلاب اسلامی است در آن کشورها توانسته است منجر به رونق اقتصادی شود و با استفاده از همین عنصر ساده زیستی توانسته اند اقتصاد بیمار خود را مداوا کنند.

اما می توان به حال و روز این روزهای جامعه خودمان هم برسیم، فیش های حقوقی، اختلاس ها، کم کاری برخی از مسئولان همه را می توان ناشی از دور شدن از آرمان های امام راحل دانست.

همین سال گذشته بود که فیش های نجومی صدای همه را در آورد تا آنجا که رهبر بزرگوار جامعه مجبور به واکنش در این مورد شدند و در تیرماه سال گذشته حقوق های نجومی را حمله به ارزش ها نامیدند.

ایشان همچنین در نماز عید فطر همان سال این برداشت ها را ظالمانه دانستند و علت آن هم مستی اشرافیگری در بین مسئولان و برخی از طبقات جامعه عنوان کردند.

تا ما با این حال برخی از مسئولان مرتبطز این دریافتی ها را مشروع می دانند و برخی هم دریافت کنندگان را ذخیره نظام.

گویا فراموش کرده اند که امام، انقلاب را از آن پابرهنگان می دانستند نه نجومی بگیران

با ابراز تاسف باید گفت: مسئولان دولتی در حالی مشکل اصلی را اشرافیگری نمی‌دانند که مردم در فقر و محرومیت به سر می‌برند، مشکل معیشت و بیکاری در کشور بیداد می‌کند و در عین حال عده‌ای از بیت‌المال و به صورت ماهیانه صدها میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند!

امام خمینی (ره) همچنین 29 تیر 1367 در پیام پذیرش قطعنامه تاکید می‌کنند: « ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‌های اسلامی هستند، به خوبی دریافته‌اند که مبارزه با رفاه‌طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‌اند. و آنهایی هم که تصور می‌کنند سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می‌شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‌کنند آب در هاون می‌کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت‌طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت‌جویی دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.»

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «دشمن همیشه به دنبال ضربه زدن به نقطه مرکزی است که برای جامعه مفید بوده و عامل اساسی قدرت آن محسوب می‌شود.»
وی ادامه می‌دهد: «ایران در زمان شاه هیچ ارزشی در میان کشورهای دیگر نداشته و دشمن به دنبال آن است که دلیل ارزش یافتن ایران پس از انقلاب اسلامی که همان راه و خط امام است را هدف گرفته و از بین ببرد.»
آیت‌الله ممدوحی در ادامه تاکید می‌کند: «ساده‌زیستی یکی از اصول و ارزش‌های انقلاب است، رسانه‌ها باید مردم را روشن کنند تا بدانند که دشمن می‌خواهد سرمایه‌های واقعی این ملت را نابود کند.»
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به ذخیره انقلاب خوانده شدن مدیران اشرافی و نجومی‌بگیر از سوی برخی مقامات نیز به کیهان می‌گوید: «دست این افراد که نجومی‌بگیرها را ذخیره نظام می‌خوانند در کار است و چون می‌خواهند خودشان زیر سؤال نروند مدیران اشرافی را جزو زبده‌ها و ذخایر نظام می‌خوانند ، معیار و ملاک برای رشد کشور ساده‌زیستی مسئولان است که در راه و مرام امام به آن اشاره شده است.»
آیت‌الله ممدوحی در ادامه با اشاره به شیوه زندگی شهید رجایی می‌گوید: «شهید رجایی زندگی ساده‌ای داشت و با یک موتور از مجلس به دولت می‌رفت، راه همین است که امام گفتند و رسانه‌ها بایستی جلوی تحریف این خط نورانی را بگیرند.»
علاوه بر این، امام خمینی به عنوان مهم ترین ایدئولوگ انقلاب اسلامی، نسبت به معماری دوران پس از انقلاب نیز حساسیت های لازم بر مدار ساده زیستی را در نظر می گرفتند و در پیامی که برای ساخت مصلای تهران صادر نمودند، آن چنان تاکیدی بر حفظ سادگی در ساخت آن را مد نظر داشتند که منتهای نظر ایشان را در این باره می رساند

و جای هر گونه شک و شبهه ای در مورد نظر ایشان پیرامون ساخت بناهای مجللی با هر عنوانی را بر می چیند.

امام خمینی(ره) در این پیام صریحا اعلام می نمایند که «ان شاء اللَّه در کنار ساختن مصلای تهران، در ساختن‏ بینش کفر ستیزی مسلمانان موفق باشید. ضمناً سادگی مصلا باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شدیداً از زرق و برق ساختمان های مساجد اسلام امریکایی جلوگیری شود. و حال آنکه نتیجه این سیاست گذاری دقیق معظم له به چه فرجامی رسید، خود بحث مفصلی است که در این مقال نمی گنجد.

ساده زیستی زائدالوصف امام خمینی در زندگی شخصی؛ آجرهای ساییده را پشت و رو کنید!

از جمله خصیصه هایی که موجب تمایز مهم میان رهبران دینی با سایر گونه های رهبری می شود از این قرار است که رهبران دینی موفق و اثرگذار، خودشان در صف اول عمل به نظراتشان قرار دارند و امام خمینی نیز که در منتهای این خصیصه قرار داشت، در طول دوران زندگی خود و چه آن زمانی که به حاج آقا روح الله شهرت داشت و چه آن زمانی که امت اسلامی با افتخار از او با نام امام خمینی یاد می کردند، روح ساده زیستی و دوری از تجملات دنیوی را در تمام ابعاد زندگی خویش حاکم ساخت. برای پی بردن به این موضوع کافی است تا اوضاع زندگی ایشان از قم تا نجف و جماران مورد یک بازنگری کوتاه قرار گیرد و در خانه اول، وضع ساده منزل حضرت امام در قم در طول زندگی، از قناعت ایشان حکایت دارد و معروف است که آجرهای پله حیاط سائیده شده بود، بنا می گوید تعدادی آجر تهیه شود تا آن آجرهای سائیده شده را عوض کنیم، امام می فرمایند: همان آجرهای کهنه را پشت و رو کنید و کار بگذارید.شما همه دست به یکی کنید که مرا جهنمی نمایید!

در طول دوران تبعید نیز، حضرت امام لحظه ای خود را به دنیا آلوده نکردند و برای نمونه در نجف رسم بود برای خنکی داخل خانه از کولرهای دستی استفاده می کردند تا از هوای زیرزمین استفاده شود و چون نجار آوردند تا مقدمات کار را فراهم سازد و جعبه ای برای پنکه درست کند امام با لحنی که شدت داشت خطاب به اطرافیان فرمود:

«شما همه دست به یکی کنید که مرا جهنمی نمایید! ! همه ترسیده بودند. سرانجام با اصرار زیاد، امام قبول کرد که آن دو قطعه فیبر نصب گردد و پنکه در آن جای گیرد»

بگذارید من بمیرم و بعد شما این کارها را انجام دهید!


خلق زاهدانه بنیانگذار انقلاب اسلامی در دوران به دست گرفتن قدرت رسمی نیز با همان شدت سابق دنبال شد و شدت آن چنان بود که یک روز امام ملاحظه فرمود که در طبقه بالای حسینیه بناها و کارگران مشغول گچ کاری هستند. با عصبانیت فرمود: «بگذارید من بمیرم و بعد شما این کارها را انجام دهید.


جذابیت امام خمینی در سادگی وی بود نه کاخ های بلند
نکته ای که در انعکاس این شکل از زندگیِ یکی از بزرگترین رهبران سیاسی جهان خود را نشان می دهد، از این قرار است که جذاب ترین عامل ذوب بسیاری از بیگانگان در شخصیت امام خمینی، همین سادگی مثال زدنی ایشان بود که در اظهارات مهم ترین شخصیت هایی که با امام خمینی دیدار داشتند کاملا قابل رویت است.
آقای «آلمارو ماچوردوم» ، مسلمان اهل اسپانیا که شدیدا تحت تأثیر زادگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی قرار گرفته در جملاتی ساده اما از دل برخاسته، شرح سفر خود را به خمین نوشته است. او در آغاز می گوید:
«وقتی روح الله موسوی به مرحله ای از پختگی فکری، درجات اول روحانیت و آگاهی کامل از ارزشهای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی می رسد خود را به خمین منسوب می دارد و این نمادی است از باورهای دینی مردمی ساده، پویا، پراخلاص و مؤمن.»
وی در ادامه به شرح خانه ای که امام در آن متولد گردید پرداخته و افزوده است:

«من وقتی وارد اتاقی شدم که امام خمینی(ره) در آن متولد شده بودند لرزش شدیدی مرا فرا گرفت. یک دنیا خاطره به ذهنم سرازیر شد، خاطراتی که از ملاقاتم با رهبر روحانی ایران و فرزندش ناشی می شد و من اینک غرق در آن حادثه فراموش نشدنی بودم.
به یاد آوردم وقتی در مقابلش قرار گرفتم نوری در ضمیرم درخشیدن گرفت، پیامهایی از عمق زوایای روحی برایم داشت که محتوای آموزشی خاصی داشتند.
علاوه بر این «چنگیز چاندار» روزنامه نگار سرشناس و باسابقه ترک، در سفری که در بهمن ماه سال 1364 به ایران داشته ماجرای دیدار خود با حضرت امام خمینی(س) را در روزنامه جمهوریت ترکیه چنین ثبت کرده است:
«لوازم خانه امام عبارت بود از: قالی، یک دستگاه تلویزیون و چند پشتی. و صدای صحبت نزدیکان او و دفتر و پسرهای کوچکی که جست و خیز می ‏کردند (نوه ‏های امام) می ‏آمد. اینها صحنه‏ هایی خلاصه از انقلاب ایران بود که من در ماه مه سال 1358 دیدم.
هنگامی که در شمال تهران به سوی خانه محقری در جماران می‏ رفتیم، به وسیله نیروهای حفاظتی بازرسی شدیم. در حسینیه هر کس با زبان خودش شعارهای انقلابی می‏ داد.
از این اظهارات و صدها خاطره نظیر آنچه که گذشت کاملا پیداست که یکی از رموز اقبال بسیاری از ایرانیان و غیر ایرانیان و مسلمانان و غیر مسلمانان به اندیشه انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) همین سادگی و بی آلایشی بود که در دوران به اوج رسیدن مدرنیته، بشر با دور شدن از آن به مرزهای پوچی و بی معنایی در زندگی رسید و  اگر به دنبال ترویج اندیشه های آن بزرگ مرد تاریخ هستیم، می بایست با همان سادگی مثال زدنی کار را ادامه دهیم و هر کجا که نامی از امام خمینی است، می بایست سادگی و بی آلایشی در آن موج زند تا همچنان قلوب تشنه حقیقت را به خود جلب نماید و پرداختن به تجملات، رفتن به راهی اشتباه است که هر چه بیشتر از جذابیت مکتب انقلاب اسلامی می کاهد.

سید رسول زهرائی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com