کد خبر ۴۱۸۲۹ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۱

توصیه هایی به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در ماه رمضان

قم- ایرنا- رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: افرادی که از نارسایی کلیه رنج می برند اجازه روزه داری ندارند، زیرا مایعات نقش اساسی در کارکرد مناسب این عضو از بدن دارد و کمبود آن می تواند برای وضعیت جسمانی این دسته از بیماران مناسب نباشد.

علی اکبر حق ویسی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: کلیه ها اعضای بسیار مهمی هستند که وظیفه اصلی آن ها تصفیه خون و دفع مواد زائد از بدن و همچنین مشارکت در خونسازی و ساختن ویتامین دی است.
وی اضافه کرد: مهم ترین عاملی که موجب عملکرد صحیح کلیه ها می شود، میزان طبیعی آب بدن و به دنبال آن جریان خون و خونرسانی مناسب به آن هاست.
وی بیان کرد: اگر روزه داری به طور صحیح انجام نشود و همراه با مصرف مقادیر مناسب آب در فاصله افطار تا سحر نباشد، می تواند برای کلیه ها به ویژه در بیماران مبتلا به دیابت، مبتلایان به فشار خون و افراد سالمند خطرآفرین باشد.
حق ویسی تاکید کرد: این بیماران باید در فاصله افطار تا سحر آب سالم و مایعات کافی بین 6 تا هشت لیوان بنوشید و همچنین نمک دریافتی را نیز کنترل کنند.
وی گفت: کم آبی شدید بدن به ویژه در سال هایی که ماه رمضان با تابستان و فصل گرما مصادف می شود می تواند در افرادی که تشکیل سنگ های کلیه و دستگاه ادراری در آن ها فعال است و ظرف 6 ماه اخیر بیش از 2 سنگ ادراری در آن ها گزارش شده و یا در حال حاضر مبتلا به سنگ هستند، خطرناک باشد.
وی افزود: این افراد حتما پیش از شروع ماه رمضان با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایند، در صورت روزه داری حتما در فاصله افطار تا سحر آب فراوان بنوشند و در طول روزه داری از انجام فعالیت فیزیکی سنگین و قرار گرفتن در معرض تعریق، خودداری نمایند.
حق ویسی اضافه کرد: این بیماران باید تا حد امکان حجم غذای دریافتی را کمتر کنند، در وقت سحر، غذای سبک و آب زیاد بنوشند، مصرف غذاهای حاوی املاح سنگ ساز مانند نوشابه های گازدار، غذاهایی با منشا حیوانی که به علت دارا بودن فسفات زیاد، دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهد و غذاهای حاوی اگزالات از جمله کاکائو، چای پررنگ، آجیل و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، ریواس، و گوجه فرنگی را کاهش دهند.
وی تاکید کرد: بیماران کلیوی که کلیه های سنگ ساز دارند، بیمارانی که سنگ کلیه آن ها ناشی از اختلالات غدد پاراتیروئید است، بیمارانی که بنا به دلایل مختلف در ادرارشان پروتئین دفع می شود و یا بیماران دیالیز (صفاقی) و دیالیز خونی ( همودیالیز) در صورتی که تمایل به روزه داری دارند، باید با پزشک مورد اطمینان مشورت کنند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com