کد خبر ۴۱۸۹۷ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۸

15 خرداد فرهنگ ایثار و شهادت را دوباره زنده کرد

تهران - ایرنا - نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور پیامی به مناسبت فرارسیدن سالروز قیام خونین 15 خردادماه تصریح کرد 15 خرداد سال 42 آغاز راهی است که فرهنگ ایثار و شهادت را با تأسی از فرهنگ عاشورای حسینی دوباره زنده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری بنیاد شهید و ایثارگران ، حجت الاسلام والمسلمین شهیدی در این پیام آورده است: قیام ضد استبدادی و ضد استعماری 15 خرداد 1342 مردم مسلمان ایران که با پیروی از ندای امام خمینی (ره) شکل گرفت، آغاز راهی است که فرهنگ ایثار و شهادت را با تأسی از فرهنگ عاشورای حسینی دوباره زنده کرد.
رئیس بنیاد شهید در این پیام گفت: امروز که ایران اسلامی با اقتدار و عظمت ایستاده است به مدد ایثار و جانفشانی مجاهدان و دلاورانی است که در ادوار مختلف تاریخی برای این کشور با گام های محکم و اراده ای پولادین و اعتقادی راسخ و ایمانی وصف ناپذیر گام برداشتند آنان که نام و یادشان در خاطر قدرشناس ملت ایران همیشه ایام زنده خواهد بود.
وی اضافه کرد: حوادث و وقایع تاریخی و قیام های خونینی که به وسیله این راست قامتان صورت گرفت برگ برگ تاریخ این مرز و بوم را با رنگ و بوی ایثار و رشادت عجین ساخته است.
وی افزود: قیام خونین 15 خرداد سال 1342 حرکت تاریخی انسان های مجاهدی بودکه اعتراض خود را در مخالفت با سیاست ها و اقدامات ظالمانه دستگاه شاهنشاهی مطرح کردند. در این قیام برغم فضای خفقان حاکم، ملت با یکپارچگی و بیداری و اراده ای مصمم به مقابله با حکومت ظلم برخاستند.
وی در انتهای پیام خود آورده است: بر ارواح پر فتوح جمله شهدای اسلام، به ویژه شهدای قیام خونین پانزده خرداد درود می فرستیم و راه روشن امام خمینی رحمه الله علیه را با تبعیت از مقام عظمای ولایت به ثبات قدم، می پوئیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار ایرنا، در سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم شاه به خانه حضرت امام (ره) در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند.
پس از انتشار خبر دستگیری امام (ره ) در پانزدهم خرداد 1342، بسیاری از مردم قم، به منزل ایشان رفتند و به اتفاق فرزندشان، حاج آقا مصطفی ، در حدود ساعت شش بامداد، به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت کردند. پس از مدتی، صحن مطهر و خیابان های اطراف، لبریز از جمعیتی شد که شعار 'یامرگ یا خمینی' را با هیجان شدیدی تکرار می کردند. در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بیانیه هایی، خواستار آزادی فوری حضرت امام (ره )شدند.
در حدود ساعت ده صبح، با ورود نیروهای مسلّح برای تقویت نیروهای شهربانی قم، تیراندازی و رگبار مسلسل ها شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند. شدّت تیراندازی به حدّی بود که امکان انتقال زخمی ها و اجساد شهیدان نبود و این کشتار، تا ساعت پنج عصر ادامه یافت.
اجتمام**9185**1569** دریافت کننده: سادات حسینی خواه ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com