کد خبر ۴۲۰۶۲ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۱
آیت‌الله سبحانی:

درس فقه قرآن به دروس حوزه علمیه اضافه شود

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: شورای مدیریت حوزه‌های علمیه باید درس فقه قرآن را به درس‌های حوزه اضافه کند، در حقیقت فقه ما یک فقه قرآنی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در جمع اساتید تفسیر در درالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به راه اثرگذاری در دیگران اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم روی دیگران اثر بگذاریم، باید به آن‌ها شخصیت بدهیم، تحقیر موجب می‌شود که موعظه ما روی دیگران کم اثر باشد.

وی ادامه داد: نخستین وظیفه والدین در قبال فرزندان، فراهم کردن زمینه برای آموزش علم است، در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است که وظایف پدر در برابر فرزند تعلیم علم و کتابت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: 14 قرن پیش پیشوایان بزرگ ما مسائل مختلف را به آموزش هستند، کجا هستند کسانی که امروز می‌خواهند سند بنویسند و دست ما بدهند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به صلح امام حسن(ع) اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند در این صلح تحقیق کنند، باید در زمینه سیاست داخلی و خارجی در آن زمان مطالعه داشته باشند و ببینند که آیا شرایط  اجازه جنگ را می‌داد یا خیر، اگر این مسائل مطالعه شود، صلح امام حسن(ع) روشن می‌شود.

وی ادامه داد: اخیرا سه جلد تفسیر از علامه طباطبایی چاپ شده است که نوشته‌های این مفسر قرآن کریم در تبریز است، علامه طباطبایی این سه جلد تفسیر قرآن کریم را در رد عقاید انحرافی نوشته است، تاریخ نگارش این چند جلد بین سال‌های 1320 تا 1324 است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: علامه طباطبایی تفسیر خود را در شهر قم از سال 1330 آغاز کرد و  این تفسیر تا زمان مرگ این استاد برجسته ادامه داشت.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به تفاسیر قرآن کریم اظهار کرد: از صدر اسلام تاکنون تفسیر قرآن کریم شروع شده است و تاکنون ادامه دارد، قرآن نهایت ناپذیر است، هنوز مجال کار در زمینه تفسیر قرآن کریم وجود دارد.

وی ادامه داد: قرآن کریم فعل خدا است، خداوند بی نهایت است و فعل او هم باید شبیه ذات او باشد و بی نهایت است، طبیعت فعل خدا است و از ابتدا روی بشر درباره طبیعت کار کرده است، ولی هنوز جای کار در زمینه طبیعت وجود دارد، همانطور که طبیعت نهایت ناپذیر است، قرآن هم باید بی نهایت باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: مرحوم علامه طباطبایی تعلیم قرآن را توسعه داد، تفسیر قرآن پیش از این عالم برجسته در شهر قم بود و اساتیدی در مدرسه فیضیه تفسیر قرآن را تدریس می‌کردند، اما به این گستردگی نبود و اکنون در ایران و قم افراد زیادی را شاهد هستیم که مفسر، محقق و مبلغ قرآن کریم هستند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به نهایت ناپذیری قرآن کریم اظهار کرد: این کتاب آسمانی حاکم بر کتاب‌های دیگر است و چنین کتابی باید نهایت ناپذیر باشد، کتاب قرآن کریم مربوط به عصر خاصی نیست و این کتاب هدایت و رحمت برای مردم است.

وی ادامه داد: شورای مدیریت حوزه‌های علمیه باید یک درسی را به نام فقه قرآن را به درس‌های حوزه اضافه کند، در حقیقت فقه ما هم یک فقه قرآنی است و اساتید حوزه به قرآن توجه دارند، باید در درس فقه قرآن، آیات مهم این کتاب آسمانی ظرف یک یا دو سال به طلاب آموزش داده شود.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com