کد خبر ۴۲۰۸۸ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۴
با حضور کاندیداهای معترض؛

۱۰ درصد صندوق‌های انتخابات شورای اسلامی شهر قم بازشماری می‌شود

قم - هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای قم در جلسه امروز خود تصمیم به بازشماری ۱۰ درصد صندوق‌های انتخابات در قم گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای قم،‌ جلسه بررسی اعتراض کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر قم امروز شنبه با حضور احمد امیرآبادی رئیس هیأت عالی نظارت، حجت‌الاسلام‌ مجتبی ذوالنور عضو هیأت عالی نظارت، جعفری نماینده علی لاریجانی دیگر عضو هیأت نظارت استان و ۶۸ نفر از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات شوراها در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد.

احمد امیرآبادی در ابتدای این جلسه با عرض تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان در ۳ مرحله از روند انتخابات ورود پیدا می‌کند و خارج از این ۳ مرحله بر عهده هیأت نظارت شهرستان، بخش و هیأت اجرائی است.

وی ادامه داد: در مرحله اول هیأت نظارت استان، هیأت‌های نظارت بخش‌ها را تأیید و تعیین می‌کند، در این مرحله سعی کردیم در بین افراد از سلایق مختلف حضورداشته باشند.

رئیس هیأت عالی نظارت افزود: در شهرستان هم در جلساتی که با آقایان لاریجانی و ذوالنور داشتیم در انتخاب اعضای هیأت شهرستان هم ۵ بزرگوار از همه سلایق سیاسی و افراد آگاه به قوانین انتخاباتی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در تأیید صلاحیت‌ها هم بعدازاین که افرادی که در شهرها رد صلاحیت شده بودند در زمان قانونی به هیأت عالی نظارت اعتراض کردند و اعضای هیأت استان هم بر اساس قوانین و مقررات و حجت شرعی عمل کردند.

امیرآبادی خاطرنشان کرد: بعدازاین مرحله اجرای انتخابات بر عهده هیأت اجرایی بود و تمامی عوامل ازجمله چینش صندوق‌ها و برگزاری توسط هیأت اجرایی انجام شد.

وی بابیان این‌که جلسه امروز مرحله سومی است که در خدمت شما هستیم، اظهار داشت: در این مرحله باید هیأت استان صحت و تأیید نهایی انتخابات شهرها را انجام دهد.

رئیس هیأت عالی نظارت ادامه داد: بر اساس قانون دو روز وقت داشتید که شکایت‌های خود را ارائه دهید و هیأت نظارت استان هم ۱۵ روز فرصت بررسی شکایت‌ها را دارد که بر اساس قانون ۲۶ خرداد روز آخری است که فرصت تأیید نهایی انتخابات را داریم.

هرگونه اعتراض و شکایاتی باید بر اساس مدرک و سند باشد

حجت‌الاسلام‌ مجتبی ذوالنور عضو دیگر هیأت نظارت استان نیز در سخنانی کوتاه به روند تأیید صلاحیت‌های کاندیدها پرداخت و گفت: در بحث تأیید صلاحیت‌ها کار ما استصوابی نبود بلکه محدود به قانون مربوطه بود و بر اساس قانون در تأیید صلاحیت‌ها عمل کردیم.

وی ادامه داد: دوستان ما صرفاً در چارچوب قانون عمل کردند و در این مرحله هم بر اساس قانون انتخابات شوراها عمل خواهیم کرد.

حجت الاسلام ذوالنور بابیان این‌که هرگونه اعتراض و شکایاتی باید بر اساس مدرک و سند باشد و بابیان گفته و حرف نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم، تأکید کرد: هر یک از کاندیداهای محترم بر اساس قانون حق اعتراض دارند و ما به‌عنوان هیأت نظارت باید با دقت در این مرحله تصمیم‌گیری و عمل کنیم.

بعد از صحبت‌های حجت‌الاسلام ذوالنور بر اساس تصمیم‌گیری خود کاندیداهای معترض ۴ نفر به نمایندگی از حاضرین به مدت ۱۰ دقیقه از دلایل اعتراض خود به نتیجه انتخابات سخن گفتند.

بعدازاین مرحله فرصت برای سخنرانی به همه کاندیدها داده شد که ۱۸ نفر از کاندیدهای معترض خواستار سخنرانی در جلسه شدند که هر از کدام از این افراد نیز بیش از دو دقیقه به بیان دیدگاه‌ها و دلایل اعتراض خود پرداختند.

بعد از شنیدن تمام نظرات حاضرین، اعضای هیأت نظارت استان با مشورتی که انجام دادند تصمیم گرفتند که ۱۰ درصد صندوق‌ها بازشماری شود.

 ۱۰ درصد صندوق‌های رأی بازشماری می‌شود

امیرآبادی در جمع‌بندی نهایی جلسه امروز اظهار داشت: تصمیم بر این شد که در مرحله اول ۵۶ صندوق از مجموع ۵۶۰ صندوق بازشماری صورت بگیرد که ۱۰ درصد آرا را شامل می‌شود.

وی افزود: مقرر شد تا ساعت ۱۰ صبح فردا صندوق‌هایی که کاندیداها برای بازشماری مدنظر دارند به‌صورت مکتوب به هیأت نظارت استان اعلام کنند.

امیرآبادی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه در این ۱۰ درصد به تخلفاتی رسیدیم، تصمیمات بعدی را می‌گیریم.

وی در خصوص شمارش ۱۰ درصد نیز گفت: صندوق‌ها بر اساس قانون در اختیار هیأت اجرایی است اما بازشماری با نظارت خود کاندیداهای معترض و هیأت استان صورت می‌گیرد.

رئیس هیأت عالی نظارت افزود: در خصوص تخلفات هم تصمیم بر این شد که به‌صورت اداری و قضائی مسئله را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بازشماری نسبت به شمارش اولیه دقت بیشتری می‌شود به‌طوری‌که خط‌ها، ته‌چک‌ها، تعرفه خروجی با تعرفه باطل‌شده و تعرفه‌های موجود در صندوق به‌صورت دقیق بررسی می‌شود.

امیرآبادی تصریح کرد: در آخر نیز تصمیم گرفته‌شده که آرای هر صندوق به‌صورت تفکیک‌شده اعلام شود تا کاندیداها از میزان رأی خود در هر صندوق اطلاع یابند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com