کد خبر ۴۲۱۱۰ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۳

سنجش سلامت کودکان بدو ورود به دبستان در قم آغاز شد

قم- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی قم گفت: سنجش سلامت کودکان بدو ورود به دبستان که از روز گذشته در این استان آغاز شده است، به مدت 2 ماه ادامه دارد.

سید احمد آقامیری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سنجش سلامت کودکان در 9 پایگاه ثابت و یک پایگاه تخصصی اجرا می شود و والدین می توانند به نزدیک ترین مدرسه محل سکونت مراجعه کنند و با ثبت نام اولیه، منتظر نوبت فرزندان خود برای سنجش باشند.
وی با بیان این که در صورت نیاز طرح سنجش سلامت تمدید می شود، اضافه کرد: در این طرح برای هر ناحیه آموزش و پرورش 2 پایگاه در نظر گرفته شده و یک پایگاه نیز در نوبت عصر دایر است و یک پایگاه سنجش سیار نیز بعد از ماه رمضان در مناطق قم فعالیت خواهد کرد.
وی گفت: اگر کودکی مشکوک به یکی از اختلالات شنوایی، بینایی، رفتاری و یا حرکتی باشد برای بررسی بیشتر به پایگاه تخصصی ارجاع داده می شود.
آقامیری به والدین توصیه کرد: قبل از انجام سنجش، کودک باید خواب کافی داشته باشد و در شرایط روحی و روانی مناسبی باشد تا جایگاه آموزشی کودک به درستی تشخیص داده شود.
وی گفت: در طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان، 120 متخصص امور بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی و همچنین مسئول پایگاه همکاری می کند.
وی اضافه کرد: پس از مشخص شدن جایگاه آموزشی کودکان، اولیا باید برای انجام واکسیناسیون مربوط به بدو ورود به دبستان آن ها نیز به مرکز بهداشتی که برای آن ها در نظر گرفته می شود، مراجعه کنند.
به گفته آقامیری، سال گذشته، 22 هزار و 255 تن از کودکان بدو ورود به دبستان در استان قم سنجش سلامت شدند.
وی با اشاره به سنجش سلامت کودکان بدو ورود به پیش دبستانی، گفت: تشخیص زودهنگام اختلالات در کودکان به والدین فرصت بیشتری برای رفع مشکل و مداخله بهنگام می دهد.
وی افزود: بر همین اساس، سال گذشته سه هزار و 574 تن از کودکان بدو ورود به پیش دبستانی سنجش سلامت شدند و امسال نیز تلاش داریم سنجش این کودکان که از شهریورماه آغاز می شود به هشت تا 10 هزار تن افزایش یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی قم در ادامه گفت: با توجه به هزینه بالای تامین نیازهای کمک توان بخشی دانش آموزان استثنایی از جمله واکر، ویلچر، سمعک و عینک، حضور خیران در کمک به این دانش آموزان یک ضرورت است.
وی افزود: خیران می توانند در صورت تمایل کمک های خود را به شماره حساب 110269174009 بانک ملی شعبه بلوار امین به نام صندوق خیریه حضرت ابوالفضل العباس(ع) واریز نمایند.
یک هزار و 766 دانش آموز استثنایی در استان قم تحصیل می کنند که از این تعداد یک هزار و 391 تن در 28 مدرسه خاص و 375 تن نیز که اختلالات کمتری دارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می کنند.
یک هزار و 164 تن از این دانش آموزان آسیب دیده ذهنی، 96 تن آسیب دیده بینایی، 321 تن آسیب دیده شنوایی، 51 تن آسیب دیده رفتاری و 134 تن نیز آسیب دیده حرکتی هستند که از این تعداد یک هزار و 49 تن، پسر و 717 تن دختر هستند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com