کد خبر ۴۲۱۷۲ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۷
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

نقش عقل در استنباط احکام شرعی مظلوم واقع شده است

قم - عضو جامعه مدرسین روش‌های آموزشی حوزه را منظم و هدفمند ندانست و گفت: در طول تاریخ به جایگاه و تأثیرگذاری عقل در استنباط احکام فقهی و شرعی بی‌توجهی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله ابوالقاسم علیدوست بعد از ظهر دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «الفقه و العقل» که به همت موسسه ادیب فقه جواهری یکی از واحدهای فناور مرکز رشد علوم انسانی در پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد، گفت: این کتاب را ابتدا به زبان فارسی نگاشته‌ام و اکنون به سه زبان روسی، اردو و عربی ترجمه شده است.

مؤلف کتاب «الفقه و العقل» سپس به تشریح محتوا و ساختار آثار تألیفی خود پرداخت و گفت: در این کتاب سعی شده است با روش اعتدالی و بدون حب و بغض به نقش مهم و حیاتی عقل در استنباط و توسعه احکام شرعی توجه شده است.

وی با انتقاد از بی مهری به تأثیر عقل در احکام شرعی، گفت: در تمام نصوص دینی یک روایت متقن در مذمت عقل نداریم.

آیت الله علیدوست با اعلام اینکه برخی از بزرگان از گذشته تا به امروز سعی در تلقین عدم قدرت عقل بر مناطات احکام دارند، افزود: استدلال این گروه این است که باز شدن عقل به احکام شرعی بستر انحراف و خطر بدعت در دین را فراهم می‌سازد.

وی با طرح مثالی به رد این استدلال پرداخت و با تأکید بر اینکه نمی‌توان عقول را در استنباط احکام نادیده گرفت، گفت: مگر الان که شایعه شده گوشت قرمز مشکوک به تب کریمه است مردم دیگر گوشت مصرف نمی‌کنند به طور کل قید آن را زده‌اند.

استاد دروس خارج فقه و اصول با قبول این نکته که عقل نمی‌تواند تمام ملاکات احکام را درک کند، گفت: تمام کسانی که مدعی ناتوانی عقل در درک احکام هستند این ادعای خود را در نوشته‌هایشان نقض کرده‌اند.

لزوم ورود نخبگان به مبانی فقه و اصول

وی گفت: اگر نصوص دین را در سایه عقل تفسیر نکنیم هم نصوص و هم شریعت هردو آسیب می‌بینند.

آیت الله علیدوست به همراهی نخبگان و نوآوران مؤثر و مفید واحد فناور ادیب فقه جواهری در تکمیل کتاب الفقه و العقل اشاره کرد و  گفت: تنها با وجود مجموعه‌های فناور و خلاق می‌توان به رشد و توسعه و روزآمدی حوزه علمیه امید داشت.

وی وجود واحدهای فناور در حوزه علوم اسلامی را فرصت مناسبی برای پویایی و اجتماعی شدن حوزه دانست و گفت: کتاب فقه و العقل در ابتدای راه خود است و باید نسل‌های جدید با خوش فکری و نوآوری به تداوم و پویایی فقه و فقاهت کمک کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com