کد خبر ۴۲۱۷۷ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۱۴
تسنیم گزارش می‌دهد

آغاز طرح سنجش سلامت کودکان بدو ورود به دبستان در قم

امروزه باوجود آزمون سنجش و تست غربالگری، کودکان لازم التعلیم شناسایی و در سطح آمادگی قرار می‌دهند تا با بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی پیش‌بینی‌شده، بتوانند همپای دیگر دانش آموزان پیشروی تحصیلی و موفقیت داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نظام آموزشی کشور هنگامی می‌تواند در شکل‌دهی ساختار تکاملی جامعه نقش مؤثر و ارزنده‌ای را ایفا کند که در آن تناسب رعایت شده باشد و این تناسب به دست نمی‌آید مگر این‌که دانش‌آموزان که اصلی‌ترین عنصر این نظام هستند ضمن برخورداری از سلامت جسمی و ذهنی در جایگاه آموزشی مناسب جایگزین شده باشد.

صدایش در خاطرات همچنان ثبت است.

دهه‌های نسل 50 و60 !! ـ

خوابی یا بیدار، دخترکم؟...

و صدای خنده دیگر همکلاسی‌ها...

گونه‌های سودابه سرخ و چشمانش از ناراحتی به پایین خیره می‌شود.

ـ چند بار باید تکرار کنم؟...

 و سرخوردگی آزاده و خنده تمسخرآمیز هم‌کلاسی‌ها و اشتباهات نوشتاری که در دفتر املایش  به‌وضوح مشخص است، و همچنان با تغییر به آموزگار خیره شده و حیران به دیگر دانش آموزان کلاس نگاه می‌کند و دهانش باز است.

و مهیا که یکی از پاهایش به‌طور مادرزادی، کوتاه بود و به دلیل تشنج‌های پیاپی نیاز به یکسری مراقبت‌های ویژه و خاص داشت و هر روز زنگ تفریح، از این‌که نمی‌تواند مانند دیگر دانش آموزان بدود کارش گریه و در نهایت تشنج بود و معصومه دختری که باکمی مکث در بیان آواها و کلمات، صحبت می‌کند و معمولاً کلامش و صحبتش ناکامل باقی می‌ماند.

هم‌کلاسی‌های مهربان و ساکتی که باوجود داشتن مشکلات و ناتوانایی‌های رشدی و بینایی و شنوایی و اختلالات یادگیری مجبور بودند در کنار مابقی دانش آموزان درس بیاموزند.

همان‌طور که همه می‌دانیم اگر آموزش فراتر از میزان توانمندی باشد تلاش و کوشش معلم و والدین علاوه بر بی‌نتیجه بودن، ممکن است در بعضی موارد منجر به بروز مشکلات جدیدتری شود.

اهمیت وجود سنجش در آمادگی تحصیلی

امروزه خوشبختانه باوجود آزمون سنجش برای  آمادگی تحصیلی و تست غربالگری و اهمیت مداخله به هنگام، توانایی کودکان لازم التعلیم را برای سازگاری با الزامات و محتوای برنامه‌های نظام آموزشی کشور و مدرسه، که بنا به آمارهای بین‌المللی 10 تا 15 درصد کودکان جهان را تشکیل می‌دهند را تشخیص و مورد شناسایی در سطح آمادگی قرار می‌دهند تا با بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی پیش‌بینی‌شده، بتوانند همپای دیگر دانش آموزان  پیشروی تحصیلی و موفقیت داشته باشند تا از احساس ناکامی دور و بر فراز آرزوهای ترقی و رشد قدم بگذارند.

شروع سنجش سلامت

سنجش سلامت کودکان بدو ورود به دبستان از روز گذشته در استان قم آغازشده است، و به مدت 2 ماه ادامه دارد.

در این رابطه، سید احمد آقامیری رئیس اداره استثنایی استان قم می‌گوید: سنجش سلامت کودکان در 9 پایگاه ثابت و یک پایگاه تخصصی اجرا می‌شود و والدین می‌توانند به نزدیک‌ترین مدرسه مورد تأیید از آموزش و پرورش در محل سکونت مراجعه کنند و با ثبت‌نام اولیه، منتظر نوبت فرزندان خود برای سنجش باشند.

این طرح برای هر ناحیه آموزش‌وپرورش 2 پایگاه ثابت و یک پایگاه سیار در نوبت عصر فعالیت دارند که لازم است اگر کودکی مشکوک به یکی از اختلالات شنوایی، بینایی، رفتاری و یا حرکتی است را برای بررسی بیشتر به پایگاه تخصصی ارجاع بدهیم.

آمار کودکان استثنایی مورد تعلیم در استان قم

به گفته آقامیری، سال گذشته، 22 هزار و 255 تن از کودکان بدو ورود به دبستان در استان قم سنجش سلامت شدند و امسال نیز تلاش داریم سنجش این کودکان که از شهریورماه آغاز می‌شود به هشت‌تا 10 هزار تن افزایش یابد.

او می‌گوید: یک هزار و 766 دانش‌آموز استثنایی در استان قم تحصیل می‌کنند که از این تعداد یک هزار و 391 تن در 28 مدرسه خاص و 375 تن نیز که اختلالات کمتری دارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می‌کنند.

یک هزار و 164 تن از این دانش آموزان آسیب‌دیده ذهنی، 96 تن آسیب‌دیده بینایی، 321 تن آسیب‌دیده شنوایی، 51 تن آسیب‌دیده رفتاری و 134 تن نیز آسیب‌دیده حرکتی هستند که از این تعداد یک هزار و 49 تن، پسر و 717 تن دختر هستند.

اهمیت امر حاکمیتی تعلیم و تربیت در آموزش

معاون ابتدائی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به این‌که مهم‌ترین وظیفه و امر حاکمیتی تعلیم و تربیت، از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی، در اختیار قرار دادن امکانات آموزشی برای دانش آموزان است، می‌گوید: با انجام این آزمون‌ها و ارتباط با کودکان می‌توانیم به بهبود سلامت و سیر تحصیلی کودکان و دانش آموزان کمک کنیم.

سید علی محمدی هدف از اجرای سنجش جسمانی و آمادگی نوآموزان را که از سال 93 و درواقع دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری اجراشده  در کشور است و امسال قرار است در مقطع پیش‌دبستانی انجام پذیرد را یک فرصت طلایی قلمداد می‌کند او بیان می‌کند: مداخله به‌هنگام برای جلوگیری از بروز اختلالات و پیشگیری از اختلالات بعدی است، تا با گذراندن دوره‌های رسمی در حال اجرا، نخستین آموزش‌های نوآموزان در این فرصت یک‌ساله تحصیلی طلایی سپری شود.

مراحل سنجش

مراحل سنجش که شامل سلامت و بهداشت و بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی و آمادگی تحصیلی و معاینات پزشکی در پایگاه‌های بهداشت و درمان است  که برای ایجاد فرصتی برابر و قوت بخشیدن در تعاملات اجتماعی صورت می‌گیرد تا با برگزاری همایش‌های گسترده در غالب تکرار و تمرین  و  تدبیر و غنی‌سازی در فعالیت‌ها با ارتباط مستمر و مستقیم، بین مثلث تعامل و کار تخصصی و مشاوره، بین مربیان و مدیران و اولیای نوآموز صورت بگیرد و درنهایت مثمر ثمر واقع شود.

و تمام این تلاش از آن است که اگر کودکی از جامعه ایرانی ما دچار مشکل بود با مراجعه به مدارس مورد تأیید و سازمان‌یافته از اداره آموزش و پرورش و ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی ستاد و سامانه طراحی‌شده سیب سلامت، بتوانند آمادگی لازم را برای آموزش‌های پایه کسب کنند.

گزارش: هدی سادات چاوشی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com