کد خبر ۴۲۲۰۶ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۷

حقابه محیط زیستی قم تأمین می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: اگر فقط هدررفت منابع آبی در بخش کشاورزی تا حدودی کاسته شود، قطعا حقابه محیط زیستی دریاچه نمک و دشت مسیله را تأمین خواهدشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، سید رحمان دانیالی روز سه شنبه در دیدار با آیت الله حسینی بوشهری نائب رئیس جامعه مدرسین و امام جمعه قم به مناسبت هفته محیط زیست، گفت: شعار هفته محیط زیست در سال جاری «من با طبیعتم» بود و همه ما خوب می دانیم که عدم همراهی انسان با طبیعت، جوامع بشری را با چه مشکلات و چالش های بزرگی مواجه کرده است.
وی افزود: امروز متأسفانه دریاچه نمک و دشت مسیله به دلیل خشکسالی های مستمر، قطع حقابه های محیط زیستی و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، دچار وضعیت بحرانی شده و به کانون های فعال ایجاد گرد و غبار در مرکز کشور تبدیل شده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از تخصیص 154 میلیون متر مکعب حقابه محیط زیستی به حوضه آبخیز دریاچه نمک خبر داد و گفت: اگر فقط هدررفت منابع آبی در بخش کشاورزی تا حدودی کاسته شود، قطعا می توان حقابه محیط زیستی دریاچه نمک، دشت مسیله و رودهای قمرود و قره چای را تأمین کرده و از پیشروی آب های شور به سمت شهر قم و بیابانی شدن مراتع و اراضی کشاورزی در مرکز کشور جلوگیری کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود شدید بازیافت زباله در شهر قم، معضل رهاسازی پلاستیک در طبیعت و عدم تجزیه پذیری آن را مورد توجه قرار داد و گفت: در شهر مقدس قم باید تلاش کنیم تا هرچه کمتر از کیسه های پلاستیکی و مواد یکبار مصرف به ویژه در اماکن مذهبی استفاده شود.
دانیالی با اشاره به وجود آیات و روایات بسیار در حوزه محیط زیست، بر ضرورت بهره مندی از نفوذ کلام علما و مراجع عظام تقلید در راستای حفظ و حراست از محیط زیست تأکید کرد و گفت: علما و روحانیت معظم می توانند به خوبی بایدها و نبایدهای محیط زیستی را با تأکید بر آموزه های دینی برای اقشار مختلف مردم بیان کنند.
وی در پایان با اشاره به پدیده گرمایش زمین و گرم شدن حداقل 3 تا 5 درجه ای شهر قم در 25 سال گذشته، تصریح کرد: در 50 سال پیش شهر مقدس قم با 2500 هکتار وسعت دارای بیش از 11 هزار هکتار باغ های درون شهری بوده، اما امروز با 13 هزار هکتار وسعت، کمتر از 500 هکتار باغ های درون شهری دارد، از این رو به شدت نیازمند توسعه فضاهای سبز محله ای و منطقه ای و کمربند سبز پیرامونی و حفظ اندک لکه های سبز درون شهری هستیم.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com