کد خبر ۴۲۳۹۱ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

معاون وزیر صنعت: 20 درصد از منابع مالی استان ها به واحدهای صنعتی اختصاص می یابد

قم - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با اشاره به مکاتبه صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی گفت: 20 درصد از منابع مالی استان ها در قالب تسهیلات به واحدهای صنعتی اختصاص پیدا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، علی یزدانی عصر شنبه در حاشیه بازدید از ناحیه صنعتی روستای سیرو بخش کهک قم در گفت و گو با خبرنگاران ، اظهار داشت: تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به همکاری همه قوا و مردم در مصرف کالای تولید داخلی نیازمند است، از این رو در بحث کمک های فنی و اعتباری نیز در واحدهای صنعتی ردیفی در قانون بودجه کشور برای آنها پیش بینی شده است.
وی افزود: با مکاتبه ای که با سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم، مقرر شد، با تعامل با شورای برنامه ریزی استان ها بتوانند 20 درصد از منابع کلی اعتبارات تخصیصی به استان را در قالب فنی اعتباری لحاظ کنند.
وی ادامه داد: این موافقت در هر استانی انجام شود امکان ارایه تسهیلات تا 3 یا 4 برابر آن و تا 6 درصد کمتر از نرخ مصوب به سرمایه گذاران بویژه در نواحی روستایی و کمتر توسعه یافته وجود خواهد داشت.
یزدانی افزود: در بحث نرخ تسهیلات همه مسئولان به دنبال این هستند که با اصلاح نظام بانکی کشور و با نگاه متفاوت به بنگاه های کوچک و متوسط با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، احیا شوند و ادامه حیاتشان را میسر کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای این که واحدهای صنعتی فعال شوند، با مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلات در اختیارشان قرار می گیرد البته این واحدها شروطی هم باید داشته باشند تا از این تسهیلات استفاده کنند که مهمترین بخش آن بازار کیفیت محصول تولیدی است.
وی همچنین با اشاره به برخی از مشکلات نواحی صنعتی قم، تعیین تکلیف نشدن اراضی واگذار شده به سرمایه گذاران، تکمیل زیرساخت ها و مبلمان موجود در این نواحی، نظافت، روشنایی، فاضلاب، وضعیت معابر، شارژ و تشکیل شرکت های خدماتی در نواحی صنعتی و بخشی و مشکلات بنگاه ها در ارتباط با سازمان های مالیاتی را از جمله این مشکلات ذکر کرد.
وی با اشاره به اقدام های در دست انجام برای اشتغال روستاییان روستاهای همجوار با شرکت شهرک های صنعتی افزود: قرار شد شرکت شهرک ها لیست افراد بی کار را به همراه نوع مدرک تحصیلی آنها احصا کند تا دغدغه و نگرانی های شغلی روستاییان مرتفع شود.
ناحیه صنعتی 20 هکتاری سیرو با بیش از 35 واحد در جاده قم - کهک قرار دارد. بخش کهک تا مرکز شهر قم حدود 35 کیلومتر فاصله دارد.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

** بازسازی اقتصادی کشور نیازمند بسیج عمومی است
مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی همچنین در بازدید از ناحیه صنعتی روستای طغرود بخش جعفریه قم، طی سخنانی با اشاره به این که رفع مشکلات اقتصادی کشور تنها با وحدت و انسجام ملی امکانپذیر است گفت: بازسازی اقتصاد کشور نیاز به یک بسیج عمومی دارد.
یزدانی ادامه داد: همان گونه که وقتی مشکلی برای جامعه بوجود می آید همه کشور بسیج می شوند، برای بقیه مشکلات کشور بویژه اقتصادی نیز، همه افراد جامعه اعم از شهری و روستایی، سرمایه گذاران و کلیه دست اندرکاران اقتصادی باید با یکدیگر حرکت کنند تا دغدغه ها در کمترین زمان رفع شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین برنامه ریزی مدون برای تولید اشتغال را لازمه توسعه اقتصادی و صنعتی کشور ذکر کرد و افزود: به طور حتم انجام حرکات سطحی موجب ایجاد رضایت نسبی در بین مردم می شود، ولی هر تغییری بدون کارهای زیر بنایی نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.
وی با تاکید بر این که دولت تدبیر و امید در این مقطع زمانی برغم گرفتاری ها توانسته مشکلات را به خوبی حل کند افزود: دولت یازدهم در ابتدای آغاز به کارش مشکلات جدی داشت اما نزدیک به چهار سال تلاش شد و در ریل توسعه و مسیر منطقی و عقلایی قرار گرفت و از این پس دولت به صورت جدی تمام توان و اهتمام خود را برای پیگیری مسائل جامعه به کار خواهد گرفت.
معاون وزیر صنعت همچنین با بیان این که امروز زندگی کردن با روش های مرسوم 10 یا 20 سال گذشته ممکن نیست و باید کارهای خود را مبتنی بر فناوری اطلاعات انجام دهیم، افزود: توسعه فناوری اطلاعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری است، از این رو شرکت شهرک های صنعتی با تعریف یک سامانه اینترنتی اقدام به ارایه خدمات به سرمایه گذاران می کند.
یزدانی افزود: با استفاده از این شیوه سرمایه گذار می تواند، بدون مراجعه به شرکت شهرک های صنعتی زمین خود را در هر محل و ناحیه صنعتی که در کشور باشد را به صورت الکترونیکی انتخاب و حتی جواز آن را نیز به همین طریق دریافت کند.
وی با بیان این که امروز بیشتر کشورهای جهان با استفاده از فناوری روز اقدام به جذب سرمایه گذار می کنند، افزود: خوشبختانه در کشور ما نیز جوانان خلاق و خوشفکر پیگیر این موضوع هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موقعیت و جایگاه توریستی گردشگری قم، افزود: این استان با توجه به این ویژگی باید با برنامه ریزی بیش از پیش در این زمینه فعالیت کند و سرمایه گذاران با اشراف کاملی که بر وضعیت این استان دارند، سرمایه گذاری خود را انجام دهند و امیدواریم با طرح های جدید نیز باقی مانده اراضی هم واگذار و واحدهای جدیدی راه اندازی شود.
وی رونق نواحی صنعتی در مناطق روستایی قم را منجربه شادابی و نشاط بیشتر در این استان دانست و با اشاره به مشکلات ناحیه صنعتی طغرود، افزود: رفع مشکلات زیرساختی در زمینه های مختلف فیبر نوری، آب، گاز و برق جزو وظایف شرکت شهرک هاست و امیدواریم تا پایان شهریورماه 96 با سامان دهی این مجموعه مشکلی در اشتغال ساکنان بخش جعفریه وجود نداشته باشد.
معاون وزیر صنعت همچنین با اشاره به مشخص نبودن تکلیف برخی از اراضی و سوله های ناحیه صنعتی مذکور، اظهار کرد: این زمین ها باید از بلاتکلیفی خارج شوند و مجموعه شرکت شهرک ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت قم زمینه تولید را برای آنها فراهم کنند.
ناحیه صنعتی طغرود متشکل از 40 واحد صنعتی و 43 هکتار مساحت در بخش جعفرآباد واقع شده است. بخش جعفرآباد تا مرکز شهر قم حدود 40 کیلومتر فاصله دارد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com