کد خبر ۴۲۴۰۵ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۹
واکنش آیت الله مکارم شیرازی به ادعای برخی دولتمردان؛

امام و ولی را خداوند تعیین می کند نه آرای مردم

حضرت ‌آیت الله مکارم با انتقاد از ادعای برخی از دولتمردان درباره امام علی(ع)، گفت: این افراد باید در سخنان خود دقت و اشتباه خود را اصلاح کنند و بدانند که دگرگون جلوه دادن نظام حکومت اسلامی صلاح نیست ، شما بخشی از نهج البلاغه را دیدی که اتمام حجت برای مخالفان و بدخواهان بود، چرا خطبه شقشقیه و سخنان حضرت در مقامات دیگر را ندیدید .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سحرگاه امروز در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، به ادعای برخی از دولتمردان درباره امامت و خلافت امیرمؤمنان علی(ع) واکنش نشان داد و ضمن انتقاد از این اظهارات خواستار جبران اشتباه از سوی گوینده آن سخنان شد.

وی افزود: اخیرا در سخنان یکی از دولتمردان آمده بود که امیرمؤمنان علی(ع) ولایت و امامت را با آرای مردم می دانسته و می فرموده هرکسی را شما انتخاب کنید من هم از آن تبعیت می کنم، بنابراین دموکراسی میراث علی بن ابی طالب(ع) است که این حرف عجیبی محسوب می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که این فرد یک صفحه از نهج البلاغه را دیده اما بقیه را ندیده است، اظهار داشت: اولا شما آیات قرآن را ببین، قرآن می فرماید ولی شما کسی است که در حال رکوع زکات داد که همه گفتند علی بن ابی طالب(ع) است یعنی ایشان را خدا تعیین کرده است، آیات ولایت در قرآن فراوان است.

وی ادامه داد: ولی و حاکم الهی را خدا باید تعیین کند، شما بخشی از نهج البلاغه را دیدی که اتمام حجت برای مخالفان و بدخواهان بود، چرا خطبه شقشقیه و سخنان حضرت در مقامات دیگر را ندیدید، چرا فقط جمله ای را که حضرت برای اتمام حجت در برابر مخالفان را فرموده مورد بحث قرار دادید؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که از مسلمات مذهب شیعه این است که امام را خدا تعیین می کند، ابراز داشت: قانون اساسی می گوید مذهب رسمی کشور شیعه است، ما با اهل تسنن برادرانه در کشور زندگی می کنیم اما مذهب رسمی شیعه است، امام و ولی را خدا تعیین می کند نه آرای مردم.

وی عنوان کرد: جمله ای که برای اتمام حجت بوده را می گیرند و می گویند ولی و حاکم را مردم تعیین می کنند، گفته شده دموکراسی میراث علی(ع) است، در تاریخ آمده که عده ای از بزرگان عرب و رؤسای قبایل به پیامبر اسلام عرض کردند که حاضر هستند که تشکیلات ایشان را تقویت کنند اما یک شرط گذاشتند که حکومت بعد از پیامبر به آن ها داده شود، حضرت فرمودند تعیین جانشین من با خداوند متعال است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این همه درباره غدیر کتاب نوشته شده و بحث کردند، غدیر برای این است که پیامبر در آن مراسم علی(ع) را جانشین بعد از خود از سوی خدا معرفی کردند، حال همه این مسائل را فراموش کنیم و بگوییم دموکراسی را علی(ع) قرار داده است؟

وی اضافه کرد: این دموکراسی برای غرب بوده و واقع آن حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی 50 درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند و برنده آن کسی است که نصف به علاوه یک را داشته باشد یعنی با 25 درصد می خواهند بر 100 درصد مردم حکومت کنند و این حکومت مردم بر مردم نیست؛ دموکراسی در آمریکا این است که افراد دارای ثروت های هنگفت تبلیغات می کنند و آرای مردم را می خرند؛ این دموکراسی غربی است.

حضرت آیت الله مکارم با بیان این که ما هم برای حفظ نظام جامعه می گوییم باید انتخاباتی باشد، گفت: این بدان معنا نیست که امام با آرای مردم انتخاب می شود، این افراد باید دقت کنند و توجه داشته باشند که دگرگون جلوه دادن نظام حکومت اسلامی صلاح نیست و باید اشتباه خود را اصلاح کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمت شب های قدر گفت: دست های آلوده ای در میان مسلمانان آتش اختلاف را ایجاد می کند که باید از خداوند خواست دست اشرار کوتاه شده وآتش ها خاموش شود.

وی با اشاره به فرازی از وصیت امیرمؤمنان به امام حسن(ع) افزود: حضرت در بخشی از وصیت نامه خود خطاب به فرزندشان می فرمایند قلبت را با یقین تقویت کن، از روایات استفاده می شود که هیچ نعمتی بالاتر از یقین نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مفهوم یقین اظهار داشت: منظور از یقین این است که انسان خدا را همه جا حاضر و ناظر بداند و باور داشته باشد که خدا از رگ گردن به او نزدیک تر است و همه چیز در آشکار و نهان را می داند.

وی ادامه داد: افزون بر یقین به مبدأ، انسان باید به معاد هم یقین داشته باشد و بداند که حساب و کتابی وجود خواهد داشت، اگر کسی این را باور کند زندگانی او مملو از ایمان و تقوا خواهد شد، باور کردن معاد مساوی با فقیه شدن است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اهمیت یقین در آیات و روایات بیان شده است، ابراز داشت: برای یقین 3 مرحله بیان شده که شامل علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین می شود؛ قرآن می فرماید خوردن اموال یتمان همانند خوردن آتش است، اگر کسی ایمان داشته باشد رعایت می کند اما اگر کسی ایمان و باورش ضعیف باشد مال یتیم و بیت المال را می خورد و رشوه و ربا هم استفاده می کند.

وی عنوان کرد: اگر یقین انسان به مرحله کمال  برسد در برابر شیطان بیمه می شود و نفوذ ناپذیر خواهد شد، اگر انسان گناهان را همانند آتش بداند سراغ آن نخواهد رفت؛ اشعث بن قیس منافق، شبانه حلوای مخصوصی در خانه امیرمؤمنان آورد که ظاهر آن هدیه و باطنش رشوه بود تا در پرونده او در دادگاه حضرت به نفعش تمام شود؛ حضرت  فرمود اگر آنچه زیر آسمان است را به علی بدهند تا کوچکترین ظلمی انجام دهد و پوست جویی از دهان مورچه در آورد این کار را نمی کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان می فرماید کسی که قلبش یقین داشته باشد سعادتمند و دارای آرامش خواهد بود، همچنین امام صادق(ع) می فرمایند کار کوچک با یقین افضل از کار زیاد بدون یقین است؛ دانشمندان غربی می گویند اسلام با سرعت در عالم پیش رفت و در شرق و غرب دنیای آن روز را گرفت، در این باره بسیار صحبت کردند اما گفتند که علت پیشرفت سریع اسلام را نمی دانند.

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام می فرماید علت پیشرفت سریع اسلام زهد به معنای زندگی ساده و دیگری یقین است، مسلمانان وقتی به میدان می آمدند پیروزی بر دشمنان اسلام و شهادت را پیروزی می دانستند و اعلام می کردند که دشمنان در هر حالتی شکست خورده هستند، نمونه این روح یقین را در جنگ تحمیلی دیدیدم که چگونه رزمندگان و فرزندان ملت دشمنی که همه دنیا پشتیبان او بودند را شکست دادند؛ نمونه دیگر یقین اصحاب امام حسین(ع) بودند که از شهادت ابراز خوشحالی می کردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این یقین بود که عاشورا را عاشورا کرد که سال به سال گسترده تر می شود، گفت: عاشورا تحولات بسیاری در تاریخ ایجاد کرد، حال سؤال می شود که باید برای افزایش یقین چه کار کرد.

وی افزود: در روایات آمده که چند چیز آسیب یقین است که دلبستگی به مال دنیا، حرص، هواپرستی و هم نشینی با دنیاپرستان به شمار می رود و هر چه این موارد بیشتر شود یقین انسان را تضعیف می کند؛ اگر انسان یقین داشته باشد نفوذ ناپذیر می شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com