کد خبر ۴۲۴۱۴ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۵
آیت الله مصباح یزدی :

تصور نمی کردیم در نظام جمهوری اسلامی مسئولی مشروعیت حکومت علی(ع) را زیر سوال ببرد

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان یکی از دولتمران اظهار داشت: تصور نمی‌کردیم که در نظام جمهوری اسلامی، کسی بگوید که مشروعیت حکومت امام علی(ع) بر اساس رای مردم بوده است و این امام معصوم رای مردم را نشانه مشروعیت حکومت‌ها می‌دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه شنبه در جلسه درس اخلاق در دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به رواج پدیده ربا در کشور اظهار کرد: اکنون در برخی از کشورها سود بانکی منفی شده است، اما در کشور ما نرخ سود بانکی به 30 درصد رسیده است، در حالی که اقتصاددان‌های بزرگ می‌گویند که مشکلات اقتصادی به دلیل پدیده ربا است، در کشور خودمان شاهد هستیم که برای دادن وام با نرخ سود چهار درصد بر مردم منت گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: احکام خداوند در خصوص پدیده ربا تعطیل شده است، گناه رباخواری بزرگ تر از گناه زنا با محارم است، اما در بازارهای اسلامی شاهد ربا هستیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: تصور نمی‌کردیم که در نظام جمهوری اسلامی، کسی بگوید که مشروعیت حکومت امام علی(ع) بر اساس رای مردم بوده است و این امام معصوم رای مردم را نشانه مشروعیت حکومت‌ها می‌دانست.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دوره حکومت امام علی(ع) اظهار کرد: این امام معصوم در اواخر دوره خلافت خود مالک اشتر را به عنوان والی به مصر فرستاد و با او نامه ای را برای مردم این کشور ارسال کرد، پیش از مالک اشتر، امام علی(ع) محمد بن ابی بکر را به عنوان والی مصر به این کشور فرستاده بود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در نامه خود برای معرفی مالک اشتر به مردم مصر نوشت که در سقیفه برای جانشینی رسول اکرم(ص) اختلاف پیش آمد، من در آن زمان به ذهنم خطور نمی‌کرد که مردم پس از رحلت رسول اکرم(ص)، مرا رها کنند و به سراغ شخص دیگری بروند، براساس نامه امام علی(ع) مردم در قضیه جانشینی پیامبر(ص) حتی به سنت‌های قبایل عربی هم عمل نکردند، در زمان خاکسپاری رسول اکرم(ص)، مردم جانشینی برای پیامبر(ص) در سقیفه تعیین کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از سنت‌های عربی این بود که مردم پس از درگذشت رئیس خودشان به سراغ نزدیکترین فرد به رئیس برای جانشینی بروند، اما در قضیه تعیین خلیفه در سقیفه، هیچ خبری به امام علی(ع) داده نشد و این امام معصوم در قضیه تعیین خلیفه پس از رسول اکرم(ص) نقشی نداشت.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به قضیه سقیفه اظهار کرد: در آن قضیه، هجوم مردم برای بیعت با شخصی پس از رحلت رسول اکرم(ص) به جز امام علی(ع) ناگهانی بود، این امام معصوم پس از رحلت پیامبر(ص) با خلیفه تعیین شده در سقیفه بیعت نکرد تا اینکه داستان ارتداد برخی از مسلمانان پیش آمد و امام علی(ع) در آن زمان برای دفاع از اصل اسلام در برابر مرتدینی که به دنبال از بین بردن این دین بودند، با خلیفه تعیین شده بیعت کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) از همان ابتدای نهضت انقلاب اسلامی فرمودند که اسناد انقلاب را حفظ کنید تا انقلاب تحریف نشود، امام علی(ع) در خطبه‌ها و نامه‌های خود به بحث غصب ولایت پرداخت و ماجرا سقیفه را مطرح کرد تا کسانی حقایق را تحریف نکنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: در بین کشورهای اسلامی مردم مصر علاقه خاصی به اهل‌بیت(ع) دارند و افرادی در نسل اهل‌بیت(ع) توانستند که در این کشور به قدرت برسند، بذر محبت اهل‌بیت(ع) در مردم مصر از همان زمان امام علی(ع) کاشته شد، علمای مصری خودشان را نه تنها دوستدار اهل‌بیت(ع) بلکه شیدای این خاندان می‌دانند.

 منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com