کد خبر ۴۲۴۲۷ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۶
آیت‌الله سبحانی:

هدایت انسان توسط خدا نتیجه اعمال او است

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند جبر نمی‌کند و هدایت انسان توسط خدا نتیجه اعمال او است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های آیات قرآن اظهار کرد: این آیات با یکدیگر ارتباط دارند و این گونه نیست که آیات قرآن هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند.

وی ادامه داد: حضرت موسی با وجود اینکه معجزه‌های زیادی را برای قوم بنی‌اسرائیل آورد، اما این قوم با این وجود حضرت موسی را آزار می‌دادند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انسان باید در برابر نعمت‌های خداوند شکرگذار باشد، خداوند نعمت‌های زیادی را به قوم بنی اسرائیل داد، اما آن‌ها شکرگذار نبودند و خداوند توفیق خودش را از این قوم قطع کرد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به نتیجه اعمال انسان اظهار کرد: کار خداوند نتیجه اعمال انسان است، انسان اگر شکرگذار نعمت‌های خدا نباشد، خداوند او را از هدایت خودش قطع می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند پیامبران را فرستاد، اگر کسی از این هدایت بهره گرفت، خدا به او توفیق می‌دهد، در صورت قطع توفیق خداوند از انسان، او به سمت باطل می‌رود، خداوند جبر نمی‌کند و هدایت انسان توسط خدا نتیجه اعمال او است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: قرآن می‌گوید کسانی که هدایت پیامبران را بپذیرند، خداوند آن‌ها را بیشتر هدایت می‌کند، انسان باید دعا کند تا قلب او نلغزد، خداوند قوم ظالم را هدایت نمی‌کند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های انسان فاسق اظهار کرد: این انسان کسی است که از طاعت خداوند خارج ‌شده است و زمینه هدایت در او وجود ندارد، خداوند انسان فاسق را هدایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: برخی از پیامبران ماموریت جهانی داشتند، اما رسول اکرم(ص) علاوه بر اینکه پیامبری برای تمام بشر بود، آخرین پیامبر از سوی خداوند به مردم است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: برخی از پیامبران بیش از پیامبران دیگر پایبندی را در انجام وظیفه خود داشتند، البته تمام پیامبران حلقه‌های متصل هستند و این گونه نیست که یک پیامبر، پیامبر قبلی را تخطئه کند.

وی با اشاره به جایگاه حضرت مسیح در بین امتش ادامه داد: حضرت مسیح با وجود اینکه معجزاتی داشت و بیمارها را شفا می‌داد، اما یهودیان این معجزات را تکذیب کردند و گفتند که این کارها سحر است و حاضر به ایمان آوردن به حضرت مسیح نشدند، مردم در دوره‌های مختلف پیامبران الهی را متهم به سحر کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اینکه پیامبران الهی به سحر متهم شدند، نشان می‌دهد که نقطه ضعفی در زندگی این پیامبران وجود نداشت، آن‌ها تهمت معنوی به پیامبران می‌زدند که اثبات یا رد آن مشکل بود، زندگی پیامبران روشن بود و نقطه سیاه در این زندگی نبود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید در مشکلات روحیه خودشان را نبازد، به عنوان مثال امام خمینی(ره) در ابتدای جنگ تحمیلی پس از بمباران فرودگاه مهرآباد توسط جنگنده‌های رژیم صدام گفتند که یک دزدی چند سنگ انداخته است و امام راحل این کار بزرگ را کوچک نشان دادند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com