کد خبر ۴۲۴۳۱ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۱

معاون کنگره نین شیای چین: خواستار خواهرخواندگی با قم هستیم

قم- ایرنا- معاون کمیته دائمی کنگره مردمی استان نین شیای چین گسترش همکاری های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری میان نین شیا و قم را مورد تاکید قرار داد و گفت: خواستار خواهرخواندگی با قم برای سرمایه گذاری های مشترک هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، 'وو یوکای' عصر یکشنبه در جلسه مشترک اقتصادی میان مسئولان استان قم و مقامات استان خودمختار مسلمان نشین نین شیای چین در سالن امام جواد(ع) استانداری قم، افزود: منطقه نین شیای چین با استان قم، دارای مشترکات بسیار اقتصادی، اقلیمی و اعتقادی است و در زمینه های بسیاری شباهت دارد.
وی ادامه داد: استان نین شیای چین و استان قم از نظر اقلیمی دارای شباهت بوده به طوری که این استان نیز مانند استان قم منطقه ای کویری است و روزهای بارانی بسیار کم و روزهای آفتابی زیادی دارد که استان نین شیا با وجود تجربه های بسیار در زمینه بیابان زدایی و استفاده از انرژی خورشیدی آماده همکاری گسترده با قم در این زمینه ها است.
معاون کمیته دائمی کنگره مردمی نین شیای چین با تاکید بر فراهم بودن زمینه برای سرمایه گذاری های مشترک میان نین شیا و قم تاکید کرد: هدف از سفر هیات چینی به قم، گفت و گو پیرامون پیش نویس تفاهم نامه خواهرخواندگی با قم، شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری و گسترش همکاری های اقتصادی است.
وو یوکای، ادامه داد: به طور قطع این جلسه که با حضور مسئولان دو استان قم و نین شیای برگزار شد ثمرات بسیار زیادی برای سرمایه گذاری مشترک میان دو طرف در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به زمینه های مشترک همکاری میان دو استان نین شیا و قم خاطر نشان کرد: در زمینه های بیابان زایی، مواد غذایی حلال و انرژی های خورشیدی شباهت های زیادی میان دو استان وجود دارد و این موجب افزایش همکاری ها خواهد شد.
معاون کمیته دائمی کنگره مردمی نین شیای چین با بیان اینکه پایه محکم میان نین شیا و قم، اسلام گفت: از نظر آداب و رسوم و اعتقاد شباهت های زیادی میان دو استان وجود دارد و موجب شده تا علاقمند به بررسی ظرفیت ها و سرمایه گذاری در قم باشیم.
وو یوکای، با اشاره به همکاری های خوب میان ایران و چین به ویژه در چند سال اخیر افزود: بر اساس طرحی که توسط رئیس جمهوری چین طی چند سال اخیر با مقام های کشورهای مختلف پیگیری شده، احیای جاده ابرایشم در دستور کار کشورهای مسیر جاده ابریشم قرار گرفته که بر اساس آن خط راه آهنی کشور چین و استان نین شیای چین را به طور مستقیم به ایران متصل می کند که این خط راه آهن ظرفیت های مناسبی برای تسریع در گسترش همکاری های اقتصادی را فراهم می کند.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی مشترک استان نین شیای چین و کشورهای عربی در 2 ماه آینده در چین ادامه داد: از مسئولان و سرمایه گذاران استان قم برای بازدید از این نمایشگاه دعوت می کنیم.
کشور چین دارای پنج منطقه خود مختاری از جمله استان خودمختار مسلمان نشین نین شیا است.
هی ژنگرونگ، مدیرکل اداره بازرگانی منطقه آزاد خوی لین شیای چین نیز در این نشست اقتصادی، با ابراز امیدواری از افزایش سطح همکاری میان نین شیای چین و قم گفت: راه آهن ایجاد شده، پایتخت نین شیای چین حرکت و با عبور از قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد ایران می شود که نخستین قطار این خط راه آهن یک ماه دیگر حرکت خود را آغاز می کند.
وی ادامه داد: این راه آهن موجب سرعت بخشی به همکاری میان قم و نین شیا خواهد شد که باید از این ظرفیت برای افزایش سطح همکاری های اقتصادی به خوبی استفاده کرد و این خط ظرفیت مناسب برای تبادل محصول ها میان قم و چین می شود.
مدیرکل اداره بازرگانی منطقه آزاد خوی لین شیای چین تاکید کرد: تقویت سرمایه گذاری و تشویق برای بازدید سرمایه گذاران چینی از ظرفیت های قم و انتخاب زمینه های مهم برای سرمایه گذاری مورد تاکید مسئولان نین شیا برای گسترش همکاری ها با قم است.
وی واردات پتروشیمی، نفت و مواد معادن از قم به نین شیای چین را از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: همکاری میان این دو کشور برای بهره مندی هر دو طرف و سودمند بودن آن برای دو کشور است.
هی ژنگرونگ افزود: پیشنهاد ما تشویق سرمایه گذاران ایرانی برای شرکت در نمایشگاه های چین برای ورود به بازار این کشور است.
خانم هو جیان جو کارمند وزارت امور خارجه نین شیای چین نیز در این نشست گفت: منطقه خودمختاری خوی لین شیا چین تا کنون با 50 استان و شهر بین المللی از جمله قزوین خواهر خواندگی دارد و تبادل های اقتصادی گسترده ای با شهرها و استان ها دارد و امیدورایم شرایط برای خواهرخواندگی و گسترش همکاری های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری با قم نیز فراهم شود.
در این جلسه که با حضور استاندار و مسئولان اقتصادی، بازرگانی و تجاری قم و نیز مسئولان تجاری استان نین شیای برگزار شد راه های گسترش همکاری های اقتصادی میان 2استان نین شیا و قم بررسی شد.
استان نین شیای چین در شمال غرب چین واقع است و شش میلیون نفر جمعیت دارد.
استان قم تا کنون با پنج استان و شهر از جمله بعلبک لبنان، کربلای عراق و شهر مسلمان نشین لین شیای چین تفاهم نامه خواهرخوانندگی بسته است.
7404/ 6133/1772 خبرنگار: محمد زمانی راد **انتشار: مجید ملازاده

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com