کد خبر ۴۲۴۷۴ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج نشانه بیماری جامعه است/ مسؤولان برای درمان مشکلات ازدواج و طلاق اقدام کنند

یکی از مراجع تقلید گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان ازدواج در ایران رو به کاهش و میزان طلاق رو به افزایش است که این یعنی اجتماع ما از این نظر بیمار است و تمام مسؤولان اجتماعی، روانشناسان، بزرگان و علما باید دست به دست هم دهند تا این بیماری جامعه را درمان کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که دوشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد در ادامه بحث ازدواج، به بحث طلاق اشاره و در این باره اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد میزان ازدواج در ایران رو به کاهش و میزان طلاق رو به افزایش است که این یعنی اجتماع ما از این نظر بیمار است.

وی افزود: در صورتی جامعه سالم است که ازدواج در جامعه رو به افزایش و طلاق رو به کاهش باشد.

این مرجع تقلید بیان کرد: تمام مسؤولان اجتماعی، روانشناسان و بزرگان و علما باید دست به دست هم دهند تا این بیماری جامعه را درمان کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان داشت: البته اصل طلاق در اسلام وجود دارد در حالیکه در برخی مذاهب دیگر طلاق وجود ندارد یعنی اگر مرد و زن با هم نساختند از هم جدا می‌شوند ولی از هم طلاق نمی‌گیرند، هر دو ازدواج مجدد هم می‌کنند و زندگانی‌های دیگری برای خود انتخاب می‌کنند که این خیلی خطرناک است.

وی بیان کرد: گرچه اسلام در موارد ضروری اجازه طلاق داده است ولی تا حد ممکن مانع بر سر طلاق ایجاد می‌کند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: پیامبر(ص) در فرموده است «هیچ چیزی نزد خداوند محبوب‌تر از خانه‌ای که با ازدواج آباد می‌شود نیست و چیزی نزد خداوند منفورتر از خانه‌ای که با طلاق خراب می‌شود نیست.»، طلاق در واقع نوعی ویرانی خانه است.

آیت‌الله مکارم ادامه داد: امام صادق(ع) فرموده است «در میان چیزهایی که حلال است ولی منفور است، منفورترین چیز طلاق است» که تا حد ممکن نباید به سراغ آن رفت.

وی با بیان اینکه روایات درباره مذموم بودن طلاق بسیار است افزود: یکی دیگر از معصومان(ع) فرموده است «ازدواج کنید و طلاق ندهید چون طلاق عرش خداوند را به لرزه در می‌آورد».

این مرجع تقلید علت اینکه اسلام این همه مانع تراشی در راه طلاق ایجاد می‌کند را مشکلات بزرگ ناشی از طلاق در جامعه دانست و گفت: چند مورد مشکل ناشی از طلاق عبارتند از شُک ناشی از طلاق که به مرد و زنی که از هم جدا می‌شوند وارد می‌شود و آثار آن تا آخر عمر در وجود مرد و زن باقی می‌ماند. از دیگر مشکلات ناشی از طلاق این است که موجب دشمنی میان دو خانواده می‌شود چون خانواده زن طرفدار زن و خانواده مرد طرفدار مرد هستند و دشمنی زن و مرد با هم به خانواده‌هایشان نیز می‌رسد و در این صورت دو فامیل با هم دشمن می‌شوند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: سومین مشکل ناشی از طلاق این است که زن و مردی که از هم جدا شده‌اند بعدا می‌خواهند ازدواج مجدد کنند در حالیکه سابقه سویی در پرونده زندگی‌شان است، اگر بروند شناسنامه را عوض کنند و ازدواج و طلاق را از آن حذف کنند که این نوعی خیانت است و بعدا هم بالاخره این خیانت فاش می‌شود و آبروریزی می‌شود. اگر هم بگویند که ما طلاق گرفته‌ایم که این سابقه سوء محسوب می‌شود و در ازدواج جدید دائم همسرشان نسبت به آن‌ها نگران است چون سابقه سوء طلاق در پرونده خود دارند.

وی اضافه کرد: چهارمین مشکل این است که اگر پای فرزند یا فرزندانی در میان باشد که این خیلی خطرناک‌ است چون فرزندی که پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند فرزندی عقده‌ای می‌شود و فرزند عقده‌ای بالاخره مشکلی برای جامعه ایجاد خواهد کرد، بسیاری از آن‌ها بالاخره اعتیاد پیدا می‌کنند، عده‌ای از فرزندان هم به گروه‌های منحرف دیگر کشیده می‌شوند، معتقدند به آن‌ها ظلم شده و جامعه را جامعه ظالمی می‌پندارد که به پدر و مادرش اجازه داد از هم جدا شوند و او بی‌سرپرست شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: با در نظر گرفتن نکات بیان شده و آسیب‌های ناشی از طلاق که به آن اشاره شد تا حد ممکن و تا کارد به استخوان نرسیده است نباید کسی سراغ طلاق بروند.

منبع: قم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com