کد خبر ۴۲۵۲۸ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
حجت‌الاسلام فرحزاد:

رستگاری انسان در گرو نداشتن دلبستگی به امور دنیایی است/ حب دنیا ریشه بسیاری از گناهان است

استاد حوزه علمیه قم گفت: امام علی(ع) تعلقات دنیایی را مورد مذمت قرار داده‌اند و راه رستگاری انسان و رسیدن به بلوغ ایمانی را در گرو نداشتن دلبستگی به امور دنیوی دانسته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد در جلسه سخنرانی که در دفتر مرحوم آیت‌‌الله بروجردی برگزار شد، حب دنیا و دوستی با آن را مورد مذمت قرار داد و اظهار داشت: انسان‌های صالح راه سعادت و رستگاری خود را در قرار ندادن حب دنیا در قلب‌هایشان می‌دانستند.

وی داشتن حب را برابر با داشتن دنیا ندانست و افزود: انسان می‌تواند از بسیاری از نعمت‌های دنیوی بهره‌مند باشد اما حب دنیا در قلب او جایی نداشته و فریب دنیا را نخورد.

استاد حوزه علمیه قم به زودگذر بودن دنیا اشاره و بیان کرد: امام علی(ع) در خطبه‌های مختلف در نهج‌البلاغه در این باره صحبت کرده‌اند و تعلقات دنیایی را مورد مذمت قرار داده‌اند، و راه رستگاری انسان و رسیدن به بلوغ ایمانی را در گرو نداشتن دلبستگی به امور دنیوی دانسته‌اند.

فرحزاد ادامه داد: حب دنیا سبب ظلم به انسان‌های دیگر می‌شود، از جمله آن‌ها می‌توان به ظلم‌هایی که برخی افراد به اهل بیت(ع) در طول تاریخ کردند، اشاره کرد که با غصب حق مسلم ائمه(ع) حب دنیا را در دل‌های خود پرورش دادند.

وی حب دنیا را ریشه بسیاری از گناهان دانست و گفت: محب اهل بیت(ع) دارای نشانه‌هایی است که از جمله این علامات داشتن بغض به دنیا است، چراکه محبت به دنیا بامحبت و دوستی با خداوند در یک‌جا جمع‌شدنی نیستند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سیره بزرگانی همچون آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله بهاءالدینی گفت: این دو بزرگوار تا سالیان متمادی از پذیرش مقام مرجعیت خودداری می‌کردند، برای نمونه آیت‌الله بروجردی سالیان زیادی در شهر بروجرد زندگی کرد تا مجبور به پذیرش مقام مرجعیت نشود.

فرحزاد کوچک شمردن دنیا را یکی از علامت‌های انسان مؤمن برشمرد و تصریح کرد: براساس آیات و روایات انسان مؤمن هم نباید به دنیا توجه کند و همین‌که باید از اهل دنیا اعراض و دوری گزیند.

وی به زندگی حضرت ابوذر اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) ابوذر را از پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی بر حذر می‌داشت و به ایشان توصیه می‌کرد که به‌جای پذیرش ریاست به امورات دیگر بپردازد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com