کد خبر ۴۲۵۹۳ انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۴
معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری قم:

کاهش پنج درصدی پرونده های سرقت در قم

حجت‌الاسلام جعفر رمضانی اظهار داشت در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 5 درصد کاهش داشته ایم.وی خاطرنشان کرد:بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و تعدد بالای موتور سیکلت در قم موجب شده در صدمات ناشی از تصادف در قم رتبه اول را در کشور به دست بیاوریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام جعفر رمضانی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه افزود:در زمینه صدمات ناشی از جرائم غیر عمدی و تصادفات در سه ماه نخست سال جاری 2 هزار و 20 پرونده وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و تعدد بالای موتور سیکلت در قم موجب شده در صدمات ناشی از تصادف در قم رتبه اول را در کشور به دست بیاوریم.

رمضانی بیان کرد:وجود این پرونده ها 700 در بین 1 میلیون نفر در قم دچار آسیب های غیر عمد می شوند که آمار بالایی را نشان می دهد و حتی راکبین موتورسیکلت در معرض خطر جدی هستند.

وی اظهار داشت:همچنین در سه ماه نخست امسال در رابطه با سرقت 2100 پرونده تشکیل شده که 5 درصد کاهش نسبت به سال قبل داشته ایم.

معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری قم ادامه داد:قم در ضرب و جرح عمدی و دعوا و نزاع و بداخلاقی در این حوزه سال گذشته رتبه دوم را داشت و امسال رتبه سوم را از دارد البته در فراوانی پرونده ها 4 درصد رشد داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد:عدم وجود صعه صدر در قم موجب نزاع و تشکیل پرونده های قضائی می شود در حالی که باید آسیب شناسی شود تا برخی از رفتارهای خشونت طلباته و توهین و دعوا کاهش پیدا کند.

رمضانی عنوان کرد:در رابطه با پرونده های توهین 2500 پرونده وجود دارد که برخی از این توهین ها در حاشیه نزاع ها روی داده است.

وی با بیان اینکه تهدید یکی از مصادیق مهم جرائم است گفت:تهدید جرم محسوب می شود و برخورد شدید می شود و در این باره پرونده هایی تشکیل شده است که در سه ماه اول سال 96 میزان 20 درصد از پرونده ها نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری قم تصریح کرد:در زمینه کلاهبرداری در سالهای قبل نگرانی هایی وجود داشت اما 31 درصد این پرونده ها در سال جاری کاسته شده است.

وی اظهار داشت:تحصیل مال از راه نامشروع یکی از موارد در تشکیل پرونده های قضائی است که 500 پرونده تشکیل شده است که خوشبختانه کاهش 2 درصدی داشته ایم.

رمضانی یادآور شد:همچنین 50 درصد کاهش جرم در پرونده های خیانت در امانت داشته ایم که وضعیت خوبی را نشان می دهد.

وی گفت:در رابطه با رانندگی بدون پروانه رسمی نیز شاهد بالاترین رشد بوده ایم که 300 پرونده در این باره تشکیل شده است که 5 برابر شده است.

معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری قم افزود:در ایجاد جرح با چاقو کاهش 32 درصدی داشته ایم در این زمینه حمل چتقو و استعمال آن دارای مجازات سنگینی است که این امر باعث کاهش شده است.

وی عنوان کرد:همچنین در خصوص استفاده از اوراق مجهول 50 درصد کاهش داشته ایم و در ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان شاهد کاهش 29 درصدی بوده ایم.

رمضانی بیان کرد:تهدید با چاقو در سال جاری کاهش داشته است در زمینه ترک نفقه پرونده های حقوقی و کیفیری تشکیل شده است که کاهش 28 درصدی داشته ایم و در فروش مال غیر نیز 57 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

وی اظهار داشت:امسال 35 درصد حوادث ناشی از کار کاهش یافته و در صدور چک های بی محل نیز 57 درصد کاهش داشته است

معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری قم بیان کرد: 17 درصد قدرت نمایی با چاقو کاهش داشته است در مصرف مسکر رشد 66 درصدی داشته ایم از 60 پرونده به 100 پرونده رسیدیم.

وی با اشاره به کاهش 11 درصدی جرائم در رابطه با صدور سند خاطرنشان کرد:فرهنگ تنظیم سند رسمی باید فراگیر شود چه بسا پرونده هایی که در جهت تشکیل وکالتنامه تشکیل شده است در این باره باید توجه داشت وکالتنامه به معنای مالکیت نیست.

رمضانی عنوان کرد:در زمینه دعاوی غیر مالی 315 درصد افزایش پرونده داشته ایم و در زمینه مطالبه نفقه افزایش چشمگیری در سال جدید به ثبت رسیده است که متاسفانه رشد 5 هزار درصدی را نشان می دهد.

وی گفت:در طول سه ماه 1000 پرونده در مورد مطالبه وجه چک بوده است که 3 درصد افزایش پرونده داشته ایم و در مطالبه وجه نیز در سال جاری 9 درصد افزایش را نشان می دهد.

معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری قم ادامه داد:اخیرا صلاحیت شورای حل اختلاف از 5 میلیون تومان به 20 میلیون تومان رسیده است که با این قانون اخیر پرونده های زیادی به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود.

وی خاطرنشان کرد:در بحث خانواده مطالبه مهریه بالاترین پرونده را به خود اختصاص می دهد و 790 پرونده در این زمینه انجام شده است که رشد چشمگیری را نشان می دهد چرا که در سال گذشته 50 پرونده به ثبت رسیده است.

رمضانی بیان کرد:در طلاق به درخواست زوجه 6 درصد افزایش و در طلاق توافقی نیز 9 درصد کاهش داشته ایم.

وی تصریح کرد:صدور عدم امکان سازش 11 درصد کاهش داشته و صدور مجوز ازدواج مجدد 138 درصد رشد آمار را نشان می دهد که امید است مردان حقوق زن اول را نیز مورد توجه قرار دهند.

معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری قم یادآور شد:در اهدای جنین به عنوان پدیده ای جدید است که ویژه افراد نابارور 57 درصد افزایش داشته ایم که 11 مورد امسال انجام گرفته است.

وی اظهار کرد:در سطح کشور 15 میلیون پرونده قضائی وجود دارد که در مقایسه با بسیاری از کشورها آمار قابل توجهی است و حاکی از نوعی بی نظمی و بی انظباطی در روابط حقوقی و اجتماعی و عدم اطلاع مردم از قانون می باشد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com