کد خبر ۴۲۶۷۷ انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۸

دریاچه قم درانتظار همکاری سازمان محیط زیست و وزارت نیرو

تهران-ایرنا- معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:با همکاری این سازمان و وزارت نیرو، حریم، بستر و میزان حقابه دریاچه نمک قم تعیین می شود.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اما چند سالی است با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، در حال تبدیل شدن به یکی از کانون های گرد و غبار در منطقه است که اگر تدابیری برای آن اندیشیده نشود گرد و غبار ناشی از آن علاوه بر استان های قم، سمنان و اصفهان، تهران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
بر این اساس یکی از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست احیا و حفاظت از این دریاچه است که معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: با همکاری مرکز پژوهش دانشگاهی در استان قم و مراکز ذیربط مطالعاتی درباره دریاچه نمک قم و حوض سلطان انجام شده است.
وی افزود:این مطالعات نشان داد که برای دریاچه حوض سلطان قم باید عملیات پخش سیلاب صورت می گرفت که سال گذشته این کار انجام شد و موجب بهبود وضعیت و شرایط این حوضه آبی شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اما مساله اصلی در مورد دریاچه نمک قم وضعیت رودخانه های ورودی به این دریاچه است که حقابه آنرا تامین می کنند، برخی از آنها مدت ها است که خشک شده اند بنابراین دیگر حقابه ای از آنها به دریاچه نمی رسد.
وی گفت: مطالعه انجام شده در راستای شناخت این منابع و پافشاری بر روی تامین حقابه این دریاچه خواهد بود که با تکمیل شدن آن بتوانیم در راستای تامین حقابه ها، حفاظت و احیای دریاچه نمک قم و حوض سلطان اقدام کنیم.
ابتکار اظهار کرد: اکنون با تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور می توانیم با قوت بیشتری و نگاهی علمی تر به حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها بپردازیم.
وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو به طور مشترک نسبت به تعیین حریم، بستر و میزان حقابه دریاچه نمک قم همکاری کنند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نحوه همکاری وزات نیرو تاکید کرد: این یک کار مشترک است که باید انجام شود از این رو وزارت نیرو نیز همکاری لازم را خواهد داشت.

*** آغاز به کار ایجاد مزرعه آموزشی مقابله با گرد و غبار در عراق
ابتکار درباره دیدار با هیاتی که از عراق وارد کشور شده است گفت: این هیات برای مذاکره موضوعات خاصی وارد کشور شده است، البته معاون اول رییس جمهوری در دیدار با این هیات به خوبی به موضوع گرد و غبار و اهمیت مقابله با آن، احیای تالاب ها و وظایفی که دولت عراق در این زمینه دارد تاکید کرده است.
وی افزود: دو هفته گذشته معاون وزیر محیط زیست عراق به ایران سفر کرده بود که در آن برنامه اجرایی مشترک برای ایجاد مزرعه آموزشی و توان افزایی برای مقابله با گرد و غبار به امضا رسید و بعد از آن هماهنگی های داخلی انجام و برنامه نهایی شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک تا یک ماه و نیم آینده عملیات اجرایی ایجاد این مزرعه در عراق آغاز می شود و کارهای خود را با دولت عراق پیش خواهیم برد.
به گفته وی بعد از نهایی شدن برنامه اجرایی، همکاری های داخلی انجام و دستگاه مجری تعیین شده است بنابراین اکنون مشکلی برای آغاز عملیات اجرایی آن نداریم.
تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت بهداشت و محیط زیست عراق پیرامون موضوع اجرای طرح مرکز توان افزایی و آموزش مقابله با گرد و غبار در 200 هکتار از اراضی کربلا، 11خرداد در سازمان حفاظت محیط زیست به امضای سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و جاسم عبدالعزیز حمادی قائم مقام وزیر محیط زیست و بهداشت عراق رسید.
علمی 9014**1440
خبرنگار : کیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com