کد خبر ۴۲۹۳۶ انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۷
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قم :

استفاده از ابزار کاهنده در مصرف آب یکی از راهکارهای صرفه جویی است

مهدی نظرزاده معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قم گفت: استفاده از ابزار کاهنده توسط مصرف کنندگان بزرگ و کوچک در مصرف آب یکی از راهکارهای صرفه جویی است که باید با فرهنگ سازی عمومی در این حوزه ورود پیدا کرد و نهادینه سازی درست مصرف کردن باید جدی گرفته شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مهدی نظرزاده با اشاره به این که صرفه جویی در بین عموم مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد افزود: به کار گیری و استفاده از ابزار کاهنده، به کاهش مصرف آب کمک شایانی می کنند که در استان قم مصرف کنندگان بزرگ از جمله حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران می توانندبا ارائه طرح های مشارکتی و نصب شیرهای کم مصرف ضمن فرهنگ سازی، مصرف آب را مدیریت کنند.
وی با اشاره به این که ابزارهای کاهنده مصرف دارای استانداردهایی می باشد گفت: در اغلب کشورهای جهان، استانداردهای خاصی در مورد شیر آلات بهداشتی ساختمانی وجود دارد در ایران نیز طی سال های گذشته استاندارد تولید شیرآلات بهداشتی توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه شد.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قم ادامه داد: استانداردسازی ابزارهای کاهنده شامل مجموعه اطلاعات و مشخصات فنی و آزمایش های مختلفی از انواع درافشان ها، سردوشی ها، شلنگ دوش حمام و شیرهای مخلوط اهرمی است.
وی بیان داشت: لوازم کاهنده مصرف آب به علت این که از تکنولوژی‌های نوین بهره گرفته اند می ‌توانند وسایل کارآمدی برای کم کردن مصرف باشند از این رو با استفاده از این ابزارها می توان مصرف آب را کنترل و مدیریت کرد و عادت های غلط استفاده با فشار زیاد آب را به فراموشی سپرد.
وی با اشاره به این که استفاده از ابزارهای کاهنده مصرف آب می تواند درصد بالایی از مصارف خانگی و شهری را کاهش دهد گفت: مجهز کردن شیرآلات به درفشان های کاهنده باعث یکنواخت و ملایم کردن جریان آب، کنترل پاشیدن آب به اطراف و با مخلوط کردن هوا با آب و کاهش 30 درصدی مصرف آب می شود در همین راستا 450 شیر کم مصرف از سوی شرکت آب و فاضلاب در مکان های عمومی و آموزشی استان قم نصب شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین سردوش های معمولی در حمام ها آبی بیشتر از نیاز واقعی مصرف کننده را ارائه می دهند ضمن این که مدت زمان طولانی استحمام و تعداد دفعه ها و بالا بودن شدت جریان خروجی آب از سردوش های معمولی باعث مصرف آب بیشتری در این بخش می شود از این رو نصب سردوش های کم مصرف کمک شایانی به مدیریت مصرف می کند.
نظرزاده ادامه داد: فوتو الکتریک، شیرهایی هستند که به حسگر های چشمی مجهز بوده و بدون تماس دست قادر به قطع و وصل جریان آب هستند و از طرفی به دلیل مجهز بودن این شیرها به زمان سنج هایی مانع از جریان یافتن مداوم آب به مدت نامحدود می شود از این رو باعث صرفه جویی در مصرف آب و انرژی در مقایسه با شیر های معمولی می شوند.
وی، شیرهای فشاری زماندار، پدالی و ترموستاتیک را از دیگر ابزارهای کاهنده آب برشمرد و گفت: پس از فشار آوردن بر روی دسته شیرهای فشاری، جریان آب برای مدت زمان مشخصی برقرار شده و از مغزی آن بالا می آید و به صورت خودکار قطع می شود و برای برقراری مجدد دسته شیرمجددا باید فشار داده شود این شیرها در مکان های عمومی بسیار موثر بوده و قابلیت صرفه جویی دارد.
وی با اشاره کنترل مدیریت مصرف آب در بیرون از خانه گفت: مصرف کنندگان خانگی برای باغبانی، شستشوی ماشین و شستشوی حیاط خانه می توانند از طریق روش های مختلف کنترل آب از هدر رفت آب جلوگیری کنند ضمن این که می توان از کاشت گیاهان کم مصرف و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه، به عنوان روشی طبیعی و استفاده از آب پاش ها به عنوان روشی فیزیکی بهره برد.
وی ابراز داشت: همچنین می توان از روش هایی از جمله استفاده از آب باران و آب خاکستری برای مصارف غیر شرب، استفاده از کولرهای کم آب بر و نصب سایه بان کولرهای آبی، استفاده از گیاهان همخوان با اقلیم و کاشت گیاهان با نیاز آبی یکسان در کنار هم، انتخاب زمان آبیاری گیاهان فضای سبز در اوایل روز یا شب و عایق کاری لوله های آب در مدیریت آب سهیم بود.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قم با بیان این که سرانه مصرف آب تولیدی در قم روزانه 244 لیتر است گفت: سرانه آب مصرفی به ازای هر نفر 151 لیتر در روز است که این میزان بالاتر از حد استاندارد است.
وی خاطر نشان کرد: آب شهر قم از 76 حلقه چاه در منطقه علی‌آباد، چاه‌های داخل شهر، سدهای کوچری و 15 خرداد از فاصله طولانی تا استان قم تامین می ‌شود که هزینه بر است از این رو باید نهادینه کردن استفاده درست از منابع آبی به تمام اقشار مردم به خصوص کودکان و نوجوانان ارائه شود.
وی با توجه به این که مصرف درست و صرفه‌جویی یکی از مهم ‌ترین الزام های اقتصاد مقاومتی است گفت: اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن فرهنگ استفاده صحیح از منابع را باید از سنین پایین شروع کرد چراکه آموزش‌ها منجر به تغییر رفتار و عادات اشتباه می شود.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com