کد خبر ۴۲۹۵۱ انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۸
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم:

بیماران، کودکان و سالمندان از منزل خارج نشوند

محمدجواد باقری سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آلودگی هوای قم در روزهای جاری، گفت: قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقل شده توسط هوا می تواند مشکلات تنفسی، ریوی و احتمالا بیماری های قلبی ایجاد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، محمدجواد باقری با اشاره به اقدام های پیشگیرانه برای اجتناب از اثرهای نامطلوب گرد و غبار بر سلامتی به شهروندان توصیه کرد: از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنید، اگر الزاما باید در هوای آزاد فعالیت کنید زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهید، از ورزش سنگین به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستید خودداری کنید.
وی اضافه کرد: در خانه یا محیط های بسته بمانید و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارید، در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید و اگر دارای آسم هستید یا نشانه هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده نمودید برنامه درمانی خود را دنبال کنید و اگر نشانه ها برطرف نشد با پزشک مشورت کنید.
وی بیان کرد: برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است، لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات و گرد و غبار زدوده شود، برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی، نظافت روزانه توصیه می شود.
باقری خاطرنشان کرد: اتومبیل دارای سیستم تهویه مطبوع است که باید آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد وغبار ورودی به اتومبیل شما کاهش یابد.
وی بر استفاده از ماسک در زمان بروز گرد و غبار تاکید و بیان کرد: ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی تواند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرد و بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی شود.
وی ادامه داد: ماسک های ویژه ای که با عنوان p1 و p2 عرضه می شود برای این شرایط تا حدی مناسب است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: در استفاده از ماسک باید توجه کنید که استفاده از آن ها باعث احساس گرما شده و معمولا راحت نیست، اگر ماسک به طور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند، مثلا برای افرادی که محاسن بلندی دارند و راه نفوذ برای هوا باقی باشد، تاثیر چندانی ندارد.
وی اضافه کرد: این ماسک ها آلاینده های گازی هوا مانند منوکسید کربن را نمی گیرد، تنفس با استفاده از ماسک از حالت معمولی دشوارتر است و افراد دارای سوابق بیماری قلبی عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت نمایند، استفاده از این ماسک ها برای افراد سالمی که ناچار باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار در بیرون بمانند قابل توصیه است.
وی گفت: ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملا متفاوت است و به ذرات درشت(غیر قابل تنفس) تا ریز(قابل تنفس) طبقه بندی می شود و ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می تواند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کند اما ذرات ریز می توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کند.
باقری با بیان این که ذرات ریزتر دارای اثرات به نسبت مهمی بر سلامت انسان هستند، افزود: بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار وجود دارد از نوع درشت یا غیرقابل تنفس است و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی کند، ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم(بیماری مزمن ریوی) مشکلاتی ایجاد نماید.
وی گفت: متداول ترین نشانه هایی که طی یک پدیده گردو غبار مشاهده می شود تحریک چشم ها و راه های هوایی فوقانی است.
وی خاطرنشان کرد: نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیز و بیماران قلبی آسیب پذیری بیشتری در آلودگی هوا دارند.
باقری افزود: قرار گرفتن این افراد در معرض گرد و غبار ممکن است واکنش های حساسیتی و حمله های آسم را تشدید و مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کند، در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد و طول عمر را کاهش دهد.
هوای استان قم به علت ورزش باد شرقی از روز گذشته غبار آلود است و این وضعیت تا دوشنبه هفته جاری ادامه دارد.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com