کد خبر ۴۲۹۶۳ انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۳

فعالیت‌های بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان در سالی که گذشت

بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۷۳ توسط آرمون، دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی به صورت رسمی راه‌اندازی شد و اکنون بعد از گذشت ۲۰ سال به عنوان یکی از قوی‌ترین، بزرگترین و تاثیرگذارترین تشکل‌های دانشجویی استان گیلان و شمال کشور مطرح می‌باشد.

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان از سال 1373 توسط آرمون، دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی  به صورت رسمی راه اندازی شد و اکنون بعد از گذشت بیست سال به عنوان یکی از قوی ترین و بزرگترین و تاثیرگذارترین تشکل های دانشجویی استان گیلان و شمال کشور مطرح می باشد.

 

این تشکل دانشجویی با فعالیت گسترده خود در تمام ابعاد علمی، فرهنگی، سیاسی و صنفی زمینه شکوفایی موثر استعدادهای دانشجویان دانشگاه گیلان را فراهم کرده است و به دنبال رشد و پیشرفت دانشجو و دانشگاه و انجام وظیفه آنها تا دستیابی به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه می باشد

 

مجموعه حاضر، گزارشی از عملکرد بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان طی سال تحصیلی 95-96 می باشد که لازم به ذکر است در این گزارش فارغ از تلاش های صورت گرفته در زمینه تربیت نیرو و تاثیرگذاری واقعی در فضای دانشگاه و خارج از آن، تنها به برنامه های محتوایی که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان در یک سال گذشته جهت ارائه به مخاطبین بیرونی انجام شده است، پرداخته می شود.

 

اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان در تابستان سال 1395 طی برنامه ای گسترده در شمال و جنوب استان گیلان در روستاهای شهرستان رودبار و تالش برگزار شد.

 

اردوی جهادی برادران در روستای کوهستان حویق شهرستان تالش و اردوی جهادی خواهران در روستای کلیشم شهرستان رودبار برگزرا گردید.

 

روستای کوهستان حویق تالش، محروم ترین روستای استان گیلان می باشد که تا سال 1394 تنها مسیر ارتباطی روستای یک جاده مال رو بود که در این سال یک جاده خاکی به روستا کشیده شد که این جاده نیز در روزهای بارانی که تقریبا اکثر اوقات سال می باشد غیرقابل استفاده می باشد .

 

این روستا نه تنها راه ارتباطی صعب العبوری دارد؛ بلکه از تمامی خدمات نظیر آب، برق، گاز، تلفن محروم بوده و حتی آنتن موبایل نیز در آنجا غیرفعال می باشد.

 

بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان با توکل بر خداوند قصد دارد مدرسه ای را برای کودکان روستا احداث نماید که عملیات آغازین احداث مدرسه روستا طی اردو جهادی تابستان 95 شروع شده است.

 

فعالیت های انجام شده در بخش عمرانی شامل عملیات احداث مدرسه روستای کوهستان حویق شهرستان تالش  می باشد.

 

 

 

چند نمونه از کارهای فرهنگی اردو نیز شامل اهدای بسته فرهنگی به دانشجویان شرکت کننده در اردو، برگزاری حلقه های بصیرتی و معرفتی برای دانشجویان، برگزاری مراسم های ادعیه و یادواره شهدا برای دانشجویان، تجلیل از دانشجویان برگزیده در اردو، دانشجوی اخلاق، خاطره نویسی توسط دانشجویان شرکت کننده، اهدای الزامات تحصیلی از قبیل لوازم التحریر به دانش آموزان و سال اولی ها، ارتباط با نوجوانان کم سن روستا و برگزاری برنامه های مختلف مانند، مسابقات ورزشی و کلاس های آموزشی می باشد.

 

گروه جهادی مهاجران «گروه جهادی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان» نیز به تشریح گزارش عملکرد سال گذشته گروه جهادی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان از قبیل طرح های فرهنگی، معرفتی، بصیرتی و اشتغال و درآمدزایی انجام شده پرداخته است.

 

با توجه به این نکته که شرایط حضور خواهران ایجاب می کند که روستای مورد نظر برای ایشان یکسری امکانات حداقلی داشته و تعداد دانش آموزان و کودکان روستا نیز مناسب باشد، روستاهای کلیشم، ناوه و ویه در شهرستان رودبار به منظور برگزاری اردوی جهادی گروه خواهران انتخاب شد.

 

برگزاری کلاس های اموزشی و فرهنگی تربیتی در زمنیه های مختلف، کلاس آموزش کاردستی و آشنایی با شهدای شاخص، کلاس آموزش کیف دوزی، برگزار کردن جشن تکلیف دخترهای 9 و 10 ساله روستا از برنامه های دیگر گروه جهادی خواهران است.

 

 

سومین دوره تشکیلاتی وارثین بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان به منظور افزایش سطح آگاهی و بصیرت و همچنین ایجاد آمادگی تشکیلاتی و مهارتی لازم جهت انجام کار فرهنگی گسترده در سطح دانشگاه با حضور بیش از 80 نفر از اعضای فعال و کادر بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان (برادران و خواهران) به مدت 10 روز در تهران و شهر مقدس قم برگزار شد.

 

نکته خیلی مهم درباره دوره این مسئله است که صفر تا صد برگزاری دوره تشکیلاتی 10 روزه در تهران و قم را اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان انجام می دهند.

 

لازم به ذکر است، دوره تشکیلاتی، معرفتی و بصیرتی وارثین بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان به عنوان بزرگترین و برترین دوره دانشجویی در کل کشور محسوب می شود و نظیر آن در کشور وجود ندارد؛ البته اردوهایی را با تعداد روز کمتر (فرضا سه یا چهار روز) و با تعداد کمتر (فرضا 20، 30 و یا 40 نفر) توسط دانشجویان دانشگاه های دیگر هم برگزار شده اما اینکه بیش از 80 دانشجوی بسیجی یک دانشگاه (آن هم با گزینش اعضا) 10 روز در خارج از استان با حضور برجسته ترین اساتید سطح کشور در دو شهر در دو استان مختلف (تهران و قم) برگزار شود از این جهت بی سابقه می باشد.

 

 

 

این دوره به مثابه یک دوره آمادگی پیش از جنگ برای این دانشجویان انقلابی می باشد تا با شروع سال تحصیلی به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی گسترده که آماج حملات آن بر روی دانشگاه و دانشجو می باشد آمادگی لازم رابه دست بیاورند.

 

طبق برنامه ریزی انجام گرفته دوره دارای چهار محور اصلی بود که شامل محورهای بصیرتی معرفتی، محور تشکیلاتی، محور کارگاهی عملیاتی و همچنین محور فوق برنامه ها بود.

 

یکی از محورهای دوره محور معرفتی – بصیرتی بود که با حضور برجسته ترین اساتید انقلابی سطح کشور نظیر رضا سراج، رجبی دوانی، سلیمی نمین، صادق شهبازی، سالاری، کدخدایی، عرب اسدی و غیره برای دانشجویان در نظر گرفته شد و برخی از این اساتید در این دوره ها حضور یافتند.

 

دوره از عصر چهارشنبه 17 شهریور با رمز یا جواد الائمه آغاز شد و یکشنبه 28 شهریور 95 پایان یافت.

 

در افتتاحیه اردوی تشکیلاتی وارثین مازیار نبی زاده به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان و همچنین مسئول برگزاری اردو، ضمن تشریح کلیت محتوای دوره، نکاتی را در خصوص داشتن روحیه جهادی در طی اردو و تقویت این روحیه در خود و همچنین استفاده از لحظه لحظه اردو برای کسب معرفت و مهارت لازم برای تاثیرگذاری حداکثری در جامعه هدف یعنی دانشگاه را به اعضا توصیه کرد.

 

گعده های دانشجویی با موضوع مطالبه گری و مباحثه پیرامون آن نیز از دیگر برنامه های بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان است که به بررسی ابعاد مختلف مطالبه گری و نحوه پیاده سازی آن و جریان سازی و گفتمان سازی از طریق آن پرداخت.

 

دومین محور اردوی بزرگ تشکیلاتی و معرفتی وارثین بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان، محور مهارتی بود که از طریق گعده های مباحثه ضمن یادگیری مهارت لازم و بحث در مورد آن سبب تقویت و افزایش قدرت بیان اعضا می گشت.

 

قرارگاه شهید باقری به عنوان یکی از بزرگترین قرارگاه های تولید محتوای بصیرتی و مهارتی در کل کشور به ارائه بسته های بصیرتی و معرفتی و همچنین اثرگذاری در دانشگاه جهت پشتیبانی از مجموعه های انقلابی در تمام دانشگاه ها می پردازد.

 

تبیین سیاسی در دانشگاه از طرح ریزی تا اجرا توسط ریحانی، مسئول بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی کشور  با موضوع جریان سازی و گفتمان سازی سیاسی، اقامه نماز صبح و سخنرانی حاج حسین یکتا  با موضوع جایگاه و نقش دانشجویان انقلابی در پیچ تاریخی تمدنی انقلاب اسلامی، سخنرانی رجبی دوانی، استاد دانشگاه امام صادق (ع)، معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی و استادیار تاریخ اسلام دانشگاه جامع امام حسین (ع) طی دو جلسه با موضوع،  آسیب شناسی تطبیقی انقلاب اسلامی در صدر اسلام از برنامه های انجام شده است.

 

سخنرانی عباسعلی کدخدایی، عضو دیوان دائمی داوری بین الملل و عضو شورای نگهبان با موضوع نقش جنبش دانشجویی در تهاجمات گسترده به نهادهای انقلابی نظیر شورای نگهبان  نیز از دیگر برنامه های انجام شده توسط بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان است.

 

برپایی کلاس توسط بهشتی خواه، دبیر سرویس اخبار دانشجویی با موضوع معرفی راه های ارتباطی با سرویس اخبار دانشجویی نیز از دیگر برنامه ها بود.

 

 

دیدار اعضای بسیج دانشجویی با جانبازان هشت سال دفاع مقدس، تقدیر از مقام گرانقدر جانبازان و ایثارگران و تجدید عهد با همسنگران خود در پیروی از مقام عظمای ولایت و رهپویی راه شهیدان، زیارت قبور شهدا در کهف الشهدا نیز از برنامه های برگزار شده توسط بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان بود.

 

برپایی عزاداری ایام ماه محرم و شهادت امام حسین (ع) و برپایی خیمه عزا در این دانشگاه از دیگر کارهایی است که بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان متولی برپایی آن بود.

 

 

بازدید علمی دانشجویان دانشگاه گیلان از ناو روسی در بندرانزلی نیز به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

 

اکران دانشجویی فیلم سینمایی «هیهات»، برپایی همایش علمی با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه، برگزاری اردوی یک روزه ویژه ورودی های جدید، راه اندازی دفتر بسیج دانشجویی دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان، حرکت جمعی دانشجویان دانشگاه گیلان در راه پیمایی ۱۳ آبان،‌ اکران مستند پرونده ناتمام و برپایی مناظره های مختلف از برنامه های بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان در سال گذشته بود.

 

برپایی ویژه برنامه روز دانشجو، برگزاری همایش شکوه هجرت و جوان مومن انقلابی، افتتاحیه مسابقات فوتسال، بازدید علمی از کارخانه پگاه گیلان، برگزاری میزگرد اساتید و تریبون آزاد علمی، برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف، برپایی جشن ولایت، دیدار با خانواده شهدا، برپایی اردوی راهیان نور، تولید مستند و انتشار نشریه نیز از دیگر برنامه ها بود.

 

 

آنچه در این گزارش آمده است بخشی از فعالیت های صورت گرفته در اردوی بزرگ تشکیلاتی وارثین بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان می باشد و بسیاری از فعالیت های ورزشی، شرکت در مراسم نماز جمعه در دانشگاه تهران، حضور دسته جمعی دانشجویان بسیجی دانشگاه گیلان در مراسم دعای عرفه در مصلی بزرگ تهران با نوای میثم مطیعی و فعالیت های ورزشی نظیر فوتبال و والیبال و فوتبال دستی، پخش مستندها و فیلم های بصیرتی در طی اردو به عنوان فعالیت های فوق برنامه نیز در طی اردو انجام شد که بیان همه آنها از حوصله خارج است.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com