کد خبر ۴۳۰۲۴ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۶

نبود بیمارستان برای گذراندن دوره کارورزی، دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد قم را به ترم ۱۰ کشاند

دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد قم از نبود بیمارستان و امتناع بیمارستان‌های دولتی به ارائه دوره کارورزی به دانشجویان دانشگاه آزاد قم و از افزایش ترم‌های تحصیلی دانشجویان به ۱۰ ترم خبر دادند.

یک دانشجوی مامایی ورودی ۹۲ دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نداشتن بیمارستان دانشگاه آزاد قم و مشکلات دانشجویان مامایی برای گذراندن دوره کارورزی اشاره کرد و به نمایندگی از این دانشجویان گفت: هم اکنون همه دانشجویان ورودی ۹۲ ترم هشت هستند و در حالیکه باید امتحان فاینال‌شان را داده و مدرک‌شان را گرفته باشند اما هنوز درگیر پیدا کردن بیمارستان برای گذراندن دوره کارورزی هستند .به طور کلی چند بیمارستان برای دانشجویان جهت گذراندن دوره کارورزی مامایی وجود دارد که عبارتند از بیمارستان ایزدی و بیمارستان الزهرا که مخصوص زنان و زایمان و کودکان و اطفال هستند و بیمارستان امام رضا علیه السلام و ولیعصر که علاوه بر بخش‌های دیگر بخش زنان و زایمان هم دارند. 

 

دانشگاه آزاد اسلامی قم خودش بیمارستان ندارد و از بیمارستان‌های دولتی قم برای گذراندن دوره‌های کارورزی دانشجویانش استفاده می‌کند، دانشگاه سراسری قم هم  رشته مامایی دارد اما دانشجوی مامایی زیادی ندارد تنها دانشجویان مامایی دانشگاه سراسری قم دانشجویان فوق دیپلم به لیسانس هستند که تعداد زیادی نیستند و ما تنها دانشجویان مامایی قم هستیم. مسئولان دانشگاه سراسری قم عنوان کردند که ظرفیت بیمارستان‌های دولتی باید تنها در اختیار دانشجویان سراسری قرار بگیرد و اگر دانشجویان دانشگاه آزاد بخواهند استفاده کنند باید مبلغ بسیار بالاتری از مبلغ کنونی را بپردازند لذا در اختلاف مالی دانشگاه آزاد با بیمارستان‌های دولتی هم اکنون دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد امکان استفاده از بیمارستان‌های دولتی را ندارند. یک دانشجوی مامایی در دوره کارورزی خود باید ۶۰ زایمان را پر کند، بیمارستان‌های ایزدی و الزهرا در مرکز شهر قرار دارند و به علت مراجعات بالا به سرعت یک دانشجوی مامایی می‌تواند ۶۰ زایمان خود را بگذراند اما در بیمارستان‌های امام رضا علیه السلام و ولیعصر به علت تعداد کم مراجعه‌کننده این امکان وجود ندارد. از جمله اینکه برخی دانشجویان ترم هشتی که اکنون در بیمارستان امام رضا علیه السلام مشغولند تاکنون تنها ۵ زایمان گذرانده‌اند. با این شرایط ما فقط مدرک دریافت می‌کنیم اما مهارت کافی را کسب نمی‌کنیم و اینگونه نمی‌توانیم فرد توانمندی در برخورد با مادران و نوزادان باشیم. بیمارستان امام رضا علیه السلام در جاده اراک خارج از شهر قرار دارد و بسیار خلوت است و مراجعات چندانی ندارد. بیمارستان ولیعصر هم یک بیمارستان نیمه دولتی است که اجازه استفاده از بخش زنان و زایمان به دانشجویان دانشگاه آزاد را نمی‌دهد. در قم بیمارستان دیگری به نام بیمارستان شهید بهشتی وجود دارد که دارای بخش زنان و زایمان است اما به علت دولتی بودن آنجا هم اجازه فعالیت نداریم. 

 

بیمارستان الزهرا هم که مراجعات زیادی دارد در اختیار ورودی‌های ۹۲ قرار نگرفت چرا که بعد از سه ماه بیکاری دانشجویان مامایی، ترم بالایی‌های مامایی دانشگاه آزاد در این بیمارستان برای گذراندن کارورزی در الویت قرار گرفتند و لذا ورودی‌های ۹۲ اجازه حضور در بیمارستان الزهرا را نیافتند.

 

دانشجویان ترم‌های بالاتر ورودی ۹۲ تازه امتحان فاینال دادند و درس‌شان را در ۹ ترم تمام کردند و به ما دانشجویان ورودی ۹۲ هم گفته شده است که درستان در ۱۰ ترم تمام می‌شود. دانشجویان ورودی ۹۲ تعدادشان زیاد است به گونه‌ای که دانشگاه مجبور شد در مهر و بهمن به صورت مجزا ورودی‌های ۹۲ را جذب کند. تعداد دانشجویان ورودی مهر ماه ۹۲، ۶۰ نفر و ورودی‌های بهمن ۹۲، ۴۰ نفر است و امروز ۱۰۰ دانشجوی بدون بیمارستان به صورت معلق مانده اند و بیمارستان الزهرا جوابگوی نیاز ۱۰۰ دانشجو نیست. بیمارستان امام رضا علیه السلام هم بیمار ندارد و حضور دانشجویان در این بیمارستان موجب گذراندن درس‌های تکراری تئوری می‌شود و دانشجویان مهارت کافی در کار عملی را نمی‌یابند.

 

دانشجویان ورودی۹۲ در این زمینه پیگیری‌های زیادی داشتند و بعد از مراجعات به مسئولان دانشگاه حتی به استانداری هم مراجعه کردند اما متاسفانه این موضوع تاکنون حل نشده است. 

 

دانشجویان باید در ترم هفت و هشت دو ترم کارورزی بگذرانند اما ما ورودیان ۹۲ موفق به این موضوع نشدیم و مسئولان دانشگاه دلیلش را هم این گونه عنوان کردند که بیمارستان الزهرا و ایزدی بیمارستان‌های دولتی هستند و تنها باید به دانشجویان دانشگاه سراسری کارورزی ارائه کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com