کد خبر ۴۳۱۲۵ انتشار : ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
مدیرعامل آبفای قم:

نیازمند تغییر نگرش نسبت به استفاده از آب هستیم

قم - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، ایران را دارای تنش آبی دانست و گفت: امروز نیازمند تغیر نگرش نسبت به استفاده از آب هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر، علی جان صادق‌پور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم به ارائه گزارشی از وضعیت تأمین آب شهر قم پرداخت و ابراز داشت: با توجه به جایگاه ویژه شهر مقدس قم، از ابتدای انقلاب همواره تأمین آب این شهر مورد توجه مسئولان نظام بالاخص امام راحل و مقام معظم رهبری بوده که در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

وی با اشاره به تأمین آب شهر قم از چهار منبع مختلف ابراز داشت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد آب شهر قم از خارج از مرزهای استان و مابقی از چاه‌های علی‌آباد، چاه‌های سطح شهر و سد ۱۵ خرداد تأمین می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: سالانه حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب از این منابع تولید و تا محل مصرف انتقال داده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی و استفاده درست از آب، کمبود منابع آب در کشور را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: متوسط بارندگی در کشور ما یک‌سوم جهان و میزان بارندگی در استان قم نیز به‌مراتب از متوسط کشور پایین‌تر است.

صادق‌پور با بیان اینکه در حال حاضر آب شرب و بهداشتی شهر و روستاهای قم با عبور از ۴ استان تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: انتقال آب از این فاصله دور تا شهر قم، نیازمند اقدامات سنگین و پیچیده‌ و صرف هزینه‌های بسیار زیاد است بنابراین باید قدر قطره‌قطره این آب را بدانیم.

وی کمبود آب را چالش بین‌المللی دانست و ایران را جزو کشورهای دارای تنش آبی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سرانه آب در کشور ما حدود ۱۶۰۰ مترمکعب است که این میزان تا سال ۲۰۲۵ به ۸۱۶ لیتر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب یادآور شد: امروز نیازمند تغییر نگرش نسبت به استفاده از آب هستیم تا از منابع آبی به بهترین شکل موجود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید خودمان را با شرایط موجود موفق دهیم و از منابع در اختیار حداکثر استفاده را ببریم، تصریح کرد: باید به کودکان که آینده‌سازان کشور هستند بیاموزیم وضعیت منابع آبی ما به گونه‌ای نیست که به راحتی آب را هدر دهیم، آلوده کرده و یا به شیوه‌ای غلط مصرف کنیم.

صادق‌پور در ادامه اقدامات قانونی و کنترلی، اصلاحات ابزاری، اصلاح تاسیسات و تجهیزات و اصلاحات رفتاری را از جمله راهکارهای بهینه‌سازی مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف دانست و گفت: اصلاح تعرفه‌های آب، استفاده از تجهیزات و ابزار کاهنده، استفاده مجدد از آب خاکستری و تغییر نگرش مردم در استفاده از آب می‌تواند در این زمینه‌ها راهگشا باشد.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب تأکید کرد و گفت: همه باید بدانیم با کمبود آب مواجه هستیم و آینده‌نگری در مورد مسئله آب باید به عنوان دروس اصلی پایه ابتدایی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پایان سخنان خود به برخی از روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب اشاره و تأکید کرد: استفاده حداکثری از حجم ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی، کاهش زمان استحمام، استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌مصرف مناسب با اقلیم، بازرسی کولرهای آبی، پرهیز از شستشوی حیاط و ماشین با آب و آبیاری گیاهان و فضای سبز در زمان مناسب، مقدار زیادی می تواند از هدر رفت آب جلوگیری کند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com