کد خبر ۴۳۳۸۳ انتشار : ۲۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۱

بیداد بدحجابی در غرب مازندران/ اماکنی که جولانگاه فساد شده‌اند

وجود مسافر یا توریست توجیه مناسبی برای بدحجابی شهرستان‌های غرب استان مازندران نیست و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت ماند. مسئولان با سهل‌انگاری اجازه ندهند این‌گونه نسبت به آرمان‌های امام و انقلاب اهانت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به‌عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان، مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.


توطئه‌ کشف حجاب

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ کشف حجاب است.

رضا‌خان -که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سرکار آمد- درصدد اجرای تز اسلام‌زدایی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌‌ی کشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمینه‌ی کشف حجاب، مجلس، در ششم دی‌‌ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت‌وشلوار و کراوات و کلاه‌فرنگی، برای مردان الزامی شد.

تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به‌صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.

در سال 1313 رضا‌خان عازم ترکیه شد و با مشاهده تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه به رهبری مصطفی کمال آتاتورک در جهت غربی کردن جامعه‌ی مسلمان ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و شدیدتر از گذشته، در راستای اسلام‌زدایی و به‌ویژه حجاب‌زدایی گام برداشت. در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.

به بهانه تمدن

رضاشاه در 11 آذر 1314 به محمود جم که در پی استعفای فروغی از سمت نخست‌وزیری جایگزین وی شده بود گفت: «این چادر چاقچورها را چطور می‌شود از بین برد؟ نزدیک دو سال است که این موضوع، سخت مرا به خود مشغول داشته است؛ خصوصاً از وقتی‌که به ترکیه رفتم وزن‌های آن‌ها را دیدم، دیگر از هرچه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است...».

وزیر گفت: اگر شخص اعلی‌حضرت همایونی پیش‌قدم شوند، مردم همه تأسی خواهند کرد؛ که از قدیم گفته‌اند: «الناس علی دین ملوکهم»، شاه پس از شنیدن سخنان او چند لحظه تأمل کرد و درحالی‌که به نظر می‌رسید قبلاً در این زمینه هماهنگی شده است، پاسخ داد: بسیار خُب! دیگران که اقدام نمی‌کنند، منِ پیرمرد حاضرم جلو بیفتم و سرمشق شوم!

گوهرشاد در خون

رضاشاه در آغاز اجرای برنامه‌های ضد اسلامی خود، دستور داد درشکه‌چی‌های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد 1314، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت‌الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در 9 تیر 1314 به تهران سفر کرد.

محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم و خروش مردم مشهد گردید و به کشتار بی‌رحمانه در مسجد گوهرشاد در 21 تیرماه انجامید.

آیت‌الله قمی مدتی پس‌ از این کشتار، به عتبات عالیات تبعید شد و مأموران شهربانی درصدد دستگیری دوستداران او ازجمله شیخ محمدتقی بهلول برآمدند. شیخ محمدتقی بهلول برای پیگیری اوضاع و جویا شدن از احوال شیخ قمی به مشهد رفته بود که مأموران شهربانی، در پی مداخله زائران و خدام برای فراری دادن وی، او را در صحن کهنه زندانی کردند. ولی مردم در صحن جمع شدند و با حمله به مأموران، وی را آزاد کردند.

بهلول به مسجد گوهرشاد رفت و در آنجا به مبارزه خود ادامه داد. با اینکه شهربانی چندین بار وارد عمل شد و حکم متفرق شدن مردم را داد، نتیجه‌ای نگرفت تا اینکه به درخواست استاندار، فرمانده لشکر، مأموریت را به هنگ پیاده داد و آن‌ها اطراف مسجد و حرم را محاصره کردند و تعداد زیادی از زوار (دو هزار نفر) را به قتل رساندند.

کشف ناملموس

درحالی‌که در زمان رضاشاه پروژه کشف حجاب به بهانه تمدن و به‌اجبار به اجرا درآمده بود، امروز این پروژه از سوی دشمنان این مرزوبوم و با نام آزادی و به شیوه غیرملموس در حالی اجرایی شدن است.

در این شیوه گاها فرد بدون آنکه متوجه شود، دچار تغییرات فاحشی در پوشش ظاهری خود می‌شود. گام نخست این روش، حیازدایی در فضاهای مجازی است. درست پس‌ازآنکه فرد در شبکه‌های اجتماعی بی‌مهابا شد و حریم‌های حجاب و عفت را در تصاویر پروفایل و یا چت با جنس مخالف شکست، این آمادگی را برای حضور و بروز در فضای حقیقی پیدا می‌کند.

استان مازندران با توجه به گردشگر و توریست‌پذیر بودن، بیشتر با معضل بدحجابی مواجه است. عده‌ای از مسافرین به بهانه شرجی بودن خود را مجاز به استفاده از هر نوع پوششی می‌دانند و عده‌ای دیگر شاید این مناطق را خارج از مرزوبوم ایران اسلامی می‌دانند! به‌هر روی این معضل به‌صورت بسیار جدی در این استان مطرح است به‌ویژه در فصل گرم تابستان.

وضعیت اسف‌بار غرب مازندران

در این زمینه گفت‌وگویی انجام دادیم با یکی از افراد ساکن در شهرستان عباس‌آباد در غرب مازندران. وی به خبرنگار ما اظهار کرد: ابتذال در سواحل شمال بیداد می‌کند. اینجا سواحل ایران اسلامی است یا سواحل مدیترانه؟!

علی گفت: افراد سودجو از طریق بی‌حجابی و پوشش‌های نامناسب در مناطق تفریحی، آن اماکن را به جولانگاه فساد تبدیل کرده‌اند.

وی افزود: به بهانه توریستی بودن منطقه، افراد با آزادی تمام و بدون هیچ کنترلی هستند و آقایان با مایو و خانم‌ها بدون روسری تردد می‌کنند.

این شهروند مازندران معتقد است ورود مسافران به جنگل‌ها و پخش موسیقی‌های مبتذل، رقص و پای‌کوبی، کشف حجاب و انجام دیگر رفتارهای غیراخلاقی تأثیر منفی بر نوجوانان و جوانان منطقه گذاشته است و علت آن را سهل‌انگاری مسئولان می‌داند.

وی بی‌حجابی را نوعی بی‌حرمتی به خون شهدا دانست و متذکر شد: انتظار می‌رود مسئولین شهرستان عباس‌آباد اجازه ندهند که به بهانه توریستی بودن، این‌گونه به آرمان‌های امام و انقلاب اهانت شود.

امام‌جمعه شهرستان عباس‌آباد نیز با انتقاد از وضعیت اسف‌بار این شهرستان به خبرنگار ما گفت: اینکه در این شهرستان کنسرت مختلط انجام می‌شود، مشروب سرو می‌کنند، شنا مختلط در سواحل اتفاق می‌افتد و... اما کسی حرفی نمی‌زند، واقعاً جای تأسف دارد.

حجت‌الاسلام مصطفی محمدی از مسئولان کشوری خواست تا در این موضوع در شهرستان عباس‌آباد ورود پیدا کنند چراکه ظاهراً کاری از مسئولان شهرستانی برنمی‌آید و مستاصل شده‌اند.

وجود مسافر یا توریست توجیه مناسبی برای بدحجابی شهرستان‌های غرب مازندران نیست

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه کربلای مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه استان مازندران دیار علویان است، اظهار کرد: شکر خدا مردم این استان از نظر عفاف و حجاب وضعیت مطلوبی دارند. فقط منطقه غرب استان که توریست و مسافر بیشتری به آن سفر می‌کنند، دچار آسیب شده است.

ام‌السادات رخشنده وجود مسافر یا توریست را توجیه مناسبی برای بدحجابی شهرستان‌های غرب استان مازندران ندانست و افزود: ما نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم و چشم‌پوشی کنیم.

وی آثار مخرب مسافران بدپوشش را در این مناطق، علاوه بر زباله در دل جنگل‌ها و کوه‌ها، آثار منفی ترویج بی‌عفتی در مازندران بیان کرد و گفت: همه ما به‌عنوان یک مسلمان انقلابی باید در این زمینه ریشه‌یابی داشته باشیم تا بدانیم مشکل از کجاست و راه علاج آن چیست.

مسئول بسیج جامعه زنان مازندران بخش اعظم این مشکلات را برنامه‌ریزی‌های از پیش طراحی‌شده دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: ماهواره، اینترنت، شبکه مجازی و... ابتدا حیا زدایی کرده‌اند و اکنون راحت‌تر در فضای حقیقی توانسته‌اند حجاب‌ها را کنار بزنند.

این مسئول مسئله عفاف و حجاب را مختص به یک هفته ندانست و متذکر شد: باید در طول سال و به هر مناسبت به موضوع عفت مردان و حجاب زنان پرداخته شود تا مؤثر واقع شود.

رخشنده در ادامه به داستان عدم حضور حضرت زهرا(س) در مقابل مرد نابینا اشاره کرد و یادآور شد: ما برای نسل جوان باید در الگوسازی کنیم. شهدای زن را در مدارس و کتب درسی معرفی نماییم و مزیت باحجاب بودن و پیامدهای بدحجابی را برای آنان بیان کنیم.

وی با بیان اینکه عفاف مختص ظاهر نیست و شامل کلام و نگاه و... نیز می‌شود، گفت: باید از بستر رسانه به‌ویژه صداوسیما برای آگاه‌سازی عموم مردم استفاده کرد.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه کربلای مازندران به سند ننگین 2030 نیز اشاره کرد و یادآور شد: ما باید محتوای این سند منفور و ننگین را سینه‌به‌سینه برای خانواده‌ها نقل کنیم و با مطالبه مردمی موجب ابطال کامل آن شویم.

این مسئول در پایان به بیان اهم برنامه‌های این هفته از سوی بسیج جامعه زنان پرداخت و گفت: گردهمایی 10 هزار نفری عفاف حجاب در سطح استان و پیاده‌روی حافظان حجاب از اهم برنامه‌های هفته عفاف و حجاب است که در کنار آن تجلیل از بانوان کارمند با حجاب برتر، نشست‌های بصیرتی، دیدار با خانواده شهدا، مسابقات فرهنگی و هنری و... را نیز خواهیم داشت.

نقش بی‌بدیل خود را در راه رسیدن به جامعه‌ای امن و باکمال انسانی انجام دهیم

مسئول بسیج جامعه زنان شهرستان تنکابن با بیان اینکه زنان سکان‌دار آرامش جامعه‌اند، اظهار کرد: بر ما وظیفه است نقش بی‌بدیل خود را در راه رسیدن به جامعه‌ای امن و باکمال انسانی انجام دهیم.

حبیبه اشکوریان عفاف و حجاب را واژه‌ای مقدس و نام‌آشنا در همه‌ ادیان الهی معرفی کرد و گفت: ترویج زندگی عفیفانه و مقابله با هجمه‌های دشمن در رابطه با نیمه عریان کردن زنان، باید با روش فرهنگ‌سازی سبک زندگی اسلامی توسط دغدغه داران صورت گیرد.

وی این امر را وظیفه همگان به‌ویژه مسئولان نظام دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این موضوع امروز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات جامعه اسلامی ما محسوب می‌شود که تحکیم بنیان خانواده را به مخاطره انداخته است، بنابراین باید همگی برای حل آن یکدست شویم.

مسئول بسیج جامعه زنان شهرستان تنکابن با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: حفظ طهارت دامن زنان در این مقطع بسیار حساس جامعه انقلابی ما، یک ضرورت و وظیفه است.

این مسئول با بیان این مثال که زنان بزک‌کرده همچون فقرا و مساکین چشم به نگاه دیگران دوخته‌اند، تصریح کرد: رسالت بزرگ ما بانوان این است که بصیرت افزایی در جامعه داشته باشیم و با طرح اثربخش امربه‌معروف چهره به چهره، موجب ترویج عفاف و حجاب و حل معضل بدحجابی باشیم.

شیوه استعمارگری ممالک جهان

امام‌جمعه تنکابن نیز ترویج بی‌بندوباری را شیوه‌ی دشمن برای استعمارگری ممالک جهان دانست و اظهار کرد: به این روش است که جوان را از خود و سرنوشت مملکتش غافل می‌کنند تا با سرگرم شدن به لهو و لعب و فساد اخلاقی به اهداف خود برسند.

حجت‌الاسلام پور اکبر جوان را قدرت بالنده‌ یک ملت عنوان کرد و گفت: اگر جوان از همت و تلاش و آگاهی خالی شود، دشمن بر آن ملت سلطه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هرچه حجاب محکم‌تر شود، خانواده و جوانان بیشتر حفظ می‌شوند، افزود: تنها راه سلامت جامعه، بازگشت به عفت، حجاب و اخلاق اسلامی است.

امام‌جمعه تنکابن راه‌حل این معضل اجتماعی را امر به‌ معروف و نهی از منکر، اقدامات مناسب دستگاه‌های فرهنگی، آگاهی خانواده‌ها و اجرای فرمان آتش به اختیار بیان کرد و یادآور شد: اگر هر یک به وظایف خود درست عمل نمایند، این مشکل حل خواهد شد.

برخورد با هنجارشکنان در خودرو

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما از برخورد قاطع با هنجارشکنان در خودرو خبر داد و اظهار کرد: برابر موازین قانونی با افراد هنجارشکن در خودرو اعم از موارد کشف حجاب، سگ گردانی و آلودگی صوتی برخورد می‌شود.

سرهنگ رامین شمس گفت: در صورت مشاهده، افراد متخلف، به‌طور آنلاین و بدون نیاز به دستور قضایی این خودروها در هر نقطه از کشور توقیف می‌شوند.

برای معضل غرب مازندران، فکری اساسی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از بلاغ، با توجه به اینکه این خطه سرسبز در زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و شهدای دلیر بسیاری تقدیم انقلاب و نظام کرده است، انتظار می‌رود مسئولان استانی و شهرستانی برای این معضل غرب مازندران، فکری اساسی کنند تا شاهد افزایش اثرات سو این رفتار بر مردم منطقه، به‌ویژه جوانان و نوجوانان نباشیم.    
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com