کد خبر ۴۳۴۱۳ انتشار : ۲۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۴

63 درصد جمعیت استان زیر پوشش تامین اجتماعی/ تحول شاخص های بیمه در دولت یازدهم

قم – ایرنا – مدیرکل تامین اجتماعی قم با بیان اینکه 63 درصد کل جمعیت استان قم زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی است گفت: میزان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی قم از 691 هزار تن در سال 92 به 731 هزار و 25 تن در سال 95 افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا،سازمانی که اکنون 63 درصد جمعیت استان قم را زیر پوشش دارد، سازمانی بیمه گر که 18 هزار کارگر قمی امید به حقوق بازنشستگی آن دارند و بیماران چشم به خدمات درمانی آن.
سازمانی با 41 هزار مستمربگیر در قم، که ارتقای خدمات الکترونیکی را در اولویت کاری خود قرار داده است و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مسیر تحول را به سرعت در حال پیمودن است.
مسیری که هدف آن بهبود شاخصهای رشد و توسعه تامین اجتماعی و تکمیل طرح «تامین اجتماعی الکترونیک» است. طرحی که ایجاد پرونده الکترونیک، حذف دفترچه های بیمه و ارائه خدمات غیرحضوری بخشی از آن است.
امسال هفته تامین اجتماعی(١٩ تا ٢٥ تیرماه) مصادف با روزهای آخر عمر دولت یازدهم شده و این فرصتی است تا نگاهی به عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه تامین اجتماعی داشته باشیم.

مدیرکل تامین اجتماعی قم در گفت و گویی به مناسبت هفته تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی متعلق به آحاد کارگران و بیمه شدگان بوده و سرمایه آن، حق الناس است که هر برنامه ریزی و فعالیتی که در این سازمان انجام می‌شود، باید مبتنی بر رعایت حقوق کارگرانی باشد که طی سالها پرداخت حق بیمه به سازمان انتظار برخورداری از خدمات آن را دارند.
سید مجتبی موسوی با تاکید بر این که تحمیل هرگونه بار مالی جدید به سازمان تامین اجتماعی بدون تامین منابع آن ، موجب تضییع حقوق کارگران و بیمه شدگان این سازمان خواهد بود اظهار داشت:با توجه به این موضوع، افزایش انتظارات مخاطبین و شرکای اجتماعی سازمان در جهت بهبود، ارائه بهینه و دسترسی آسان به خدمات با استفاده از فن‌آوری های نوین از مهم ترین مواردی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق در این زمینه است.

** 63 درصد جمعیت استان قم تحت پوشش تامین اجتماعی هستند
سید مجتبی موسوی با بیان اینکه هم اکنون 63 درصد جمعیت کل استان قم زیر پوشش تامین اجتماعی قم است اعلام کرد: میزان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی قم از 691 هزار تن در سال 92 به 731 هزار و 25 تن در سال 95 افزایش یافته که این میزان 63 درصد کل جمعیت استان قم را شامل می شود.
وی تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی قم در سال 95 را 228 هزار و 383 تن ذکر و خاطر نشان کرد: این رقم در مقایسه با سال 92 که در حدود 215 هزار و 456 تن بوده است رشد 6 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: در حال حاضر 85 درصد بیمه شدگان اصلی در استان قم را آقایان و 15 درصد مابقی از قشر بانوان هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم افزود: هم اکنون 12هزار و 587 کارگاه فعال در سطح استان قم وجود دارد که مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند

** بیمه 18 هزار کارگر ساختمانی در قم
وی با اشاره به اجرای بیمه کارگران ساختمانی در چهارسال دولت یازدهم ، تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده استان قم در حال حاضر را 18 هزار و 382 تن عنوان و تاکیدکرد: با اقدامات سازنده و نگاه حمایت مدارانه مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی،پرونده کارگران ساختمانی معرفی شده از مراجع ذیصلاح جهت بیمه شدن در حال تکمیل و پیگیری مجدّانه است .
موسوی همچنین تعداد بیمه شدگان توافقی در سال 95 در استان قم را 43 هزار و 133 تن عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال 92 دارای 10 درصد رشد بوده است.
وی تصریح کرد: طلاب و روحانیون با چهل هزار و 48 تن بیمه شده اصلی و 93 هزار و 757 بیمه شده تبعی، بزرگترین گروه بیمه شدگان توافقی تامین اجتماعی در استان قم را تشکیل میدهند.
وی افزود: بیمه شدگان توافقی طلاب و روحانیون در استان قم در سال 95 با رقم 40 هزار و 481 دارای رشد 6 درصدی نسبت به سال 92 بوده است.
طلاب و روحانیون،رزمندگان و بسیجیان،مداحان و شاعران،اعضای سازمان نظام پزشکی،خادمان مساجد و باربران واجدان شرائط استفاده از بیمه توافقی هستند.

** حدود 41 هزار مستمری بگیر تامین اجتماعی قم
موسوی تعداد مستمری بگیران اصلی تامین اجتماعی قم را 41 هزار و 282 تن عنوان و تاکید کرد: بازنشستگان 50 درصد مستمری بگیران را در استان تشکیل میدهند و مستمری بگیران فوت ٤٥ درصد و مستمری ازکارافتادگی با ٥ درصد به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار دارند.
وی تصریح کرد : تعداد کل مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 95 در استان قم 40 هزار و 999 تن بوده است که نشان دهنده رشد 31 درصدی نسبت به سال 92 می باشد.

**خدمات الکترونیک تامین اجتماعی استان قم
وی در ادامه با تشریح خدمات الکترونیکی تامین اجتماعی قم گفت : با ارائه خدمات الکتونیکی، اجرای طرح نام نویسی متمرکز مخاطبان و نیز تخصیص شماره اختصاصی تأمین اجتماعی در سال 95، در حال حاضر تمام 727 هزار و 466 بیمه شده تامین اجتماعی قم دارای شماره اختصاصی تامین اجتماعی هستند که این امر، بسترساز ارائه بهینه خدمات الکترونیک بویژه در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی است.
وی تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه‌شدگان و نیز امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمه‌شدگان خاص را از دیگر برنامه های صورت گرفته در دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: بر اساس اطلاعات موجود همه بیمه شدگان خاص تامین اجتماعی قم از جمله صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به ‌طور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و شاغلین صنایع‌دستی شناسه دار و زنبورداران فیش های پرداختی حق بیمه خود را به صورت اینترنتی دریافت و پرداخت می کنند که گام بزرگی در راستای رضایت مندی مردم و تحقق تامین اجتماعی الکترونیک است.
هم اکنون 63 هزار و 648 تن بیمه شدگان خاص تامین اجتماعی استان قم را تشکیل می دهند.
موسوی امکان مشاهده اینترنتی سوابق بیمه‌شدگان، طرح پرونده الکترونیک و ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی از دیگر طرح های مهم خدمات الکترونیک تامین اجتماعی قم در دولت یازدهم برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر 63 درصد ابلاغ های تامین اجتماعی قم به کارفرمایان بصورت الکترونیکی انجام می شود.
موسوی از تحقق کامل تامین اجتماعی الکترونیک در استان قم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال حاضر تحقق تامین اجتماعی الکترونیک از اولویت های کاری سازمان محسوب می شود و اقدامات بسیار خوبی نیز در این راستا صورت گرفته است به طوری که با اجرای برنامه های خدمات الکترونیک تامین اجتماعی قم موجب کاهش بسیار زیاد ترددهای غیرضرور به این سازمان در ماه های گذشته شده است.
وی ادامه داد:امکان ارسال لیست حق بیمه به صورت اینترنتی توسط کارفرمایان در استان فراهم شده است و در حال حاضر 100درصد کارفرمایان قمی علاوه بر ارسال لیست بصورت اینترنتی، مبلغ حق بیمه کارگران خود را نیز بصورت غیر حضوری پرداخت می کنند.

** بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب
مدیرکل تامین اجتماعی قم اجرای مناسب بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب را یکی از مهمترین فعالیت های صورت گرفته این اداره کل در دولت تدبیر و امید دانست و گفت: از 1460 درخواست استفاده از تسهیلات بخشودگی جرائم بیمه ای توسط کارفرمایان در سال 95 به شعب تامین اجتماعی قم با درخواست 962 کارگاه که شرایط لازم برای بخشودگی را داشتند موافقت و در مجموع رقمی بالغ بر 58 میلیارد ریال از بدهی کارفرمایان قمی بخشیده شد.


** ارائه بیش از 4 میلیون عملیات بیمه ای در دولت یازدهم توسط کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی قم
مدیرکل تامین اجتماعی قم همچنین در خصوص فعالیت کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی در سطح استان اظهار داشت: در راستای برون سپاری و مکانیزه نمودن امور و حرکت به‌ سوی تحقق دولت الکترونیک به منظور کاهش زمان پاسخگویی ، بهبود انعطاف‌پذیری ، تسریع در ارائه خدمات به شرکای اجتماعی، افزایش کیفیت ارائه خدمات و کاهش قیمت تمام‌شده خدمات، کارگزاری‌ های رسمی تأمین اجتماعی قم ایجاد و بیش از 4 میلیون عملیات بیمه ای توسط این کارگزاری‌ها در استان قم در 4 سال فعالیت دولت تدبیر و امید انجام شد.
موسوی تاکید کرد: اجرای معافیت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی ، تجمیع ، تنقیح ، روان سازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل های حوزه امور فنی بیمه‌شدگان، وکاهش زمان تعیین بدهی کارفرمایان در هر شش ماه از جمله دیگر اقدام های صورت گرفته در 4 سال گذشته است.


**بهبود شاخصهای رشد و توسعه تامین اجتماعی در استان قم
مدیرکل تامین اجتماعی قم خدمات این سازمان در دولت تدبیر و امید در استان قم را بسیار چشمگیر توصیف کرده و ادامه داد: راه اندازی شعبه ٤ قم در منطقه محروم نیروگاه ، شعبه اقماری در پردیسان قم برای طلاب و روحانیان، راه اندازی یک کارگزاری در بلوار امین و نیز یک کارگزاری اقماری در منطقه نیروگاه قم اقدام های صورت گرفته در جهت تسهیل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی در سالهای گذشته بوده است.

** پرداخت تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت
موسوی گفت:در سال 95 بیش از 41 میلیارد و 501 میلیون تومان بابت تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی در استان قم شامل کمک هزینه های بارداری،اروتز و پروتز،ازدواج،غرامت نقص عضو،کفن و دفن و نیز غرامت دستمزد ایام بیماری پرداخت شده است که در مقایسه با سال 92 به میزان 104 درصد افزیش داشته است.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم کمک هزینه عینک از ١١ هزار تومان به ٤٠ هزار تومان،کمک هزینه تهیه ویلچر از ٦٠ هزار تومان به ١٥٠ هزار تومان،کمک هزینه دست کامل دندان از ٦٠ هزار تومان به ٢٠٠ هزار تومان و کمک هزینه تهیه سمعک از ٧٥ هزار تومان به ٢٠٠هزار تومان افزایش یافت که این افزایش در برخی موارد تا ٣٠٠ درصد بوده است.
مدیرکل تامین اجتماعی قم پرداخت تعهدات بلند مدت در سال 95 را بیش از 505 میلیارد و 581 میلیون تومان عنوان کرد و گفت : این مبلغ در مقایسه با سال 92 از رشد 109 درصدی برخوردار بوده و بابت انواع مستمری بازنشستگی،ازکارافتادگی و بازماندگی پرداخت شده است.

** ارتباطات مردمی و مرکز مشاوره
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات و فعالیت های واحد ارتباط مردمی و مشاوره اداره کل تامین اجتماعی قم گفت: در سال ٩٥ مرکز مشاوره این اداره کل به 9 هزار و 410 تن مشاوره داده و همچنین در 3 ماه ابتدای سال جاری، این واحد پاسخگوی 2 هزار و 844 تن بوده است.
مراکز مشاوره تامین اجتماعی استان قم رابط بیمه شدگان ، مستمری بگیران و مخاطبین سازمان است. این مراکز از دهه ٨٠ در شعب و اداره کل استان مستقر و اطلاع رسانی و هدایت مراجعین حضوری به واحدهای صف و ستاد را به عهده داشته اند.
موسوی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی بعنوان نهاد پاسخگو و به منظور تامین مسیر مناسب رسیدگی به شکایات و اطلاع رسانی مناسب مخاطبین و مراجعین محترم فاز اول مرکز ارتباطات مردمی سازمان (CRM) را در مرداد سال ٩٥ افتتاح کرد که این مرکز پاسخگوی مراجعین حضوری و تماسهای تلفنی با شماره ١٤٢٠ می باشد.
وی گفت: در فاز دوم اجرای این طرح، مقرر شده در تیرماه امسال مرکز مشاوره تامین اجتماعی استان قم بدون اخذ پیش شماره با تلفن ١٤٢٠ مستقیماً به مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی مستقر در ستاد مرکزی وصل شود و از طریق کارشناسان این واحد و رابطان مرکز ارتباطات مردمی سازمان پاسخگوئی و پیگیری رسیدگی به شکایات صورت پذیرد.
مرکز تلفن گویا با شماره 142 در دهه ٨٠ هجری شمسی به منظور اطلاع رسانی و پاسخگویی به مخاطبین ایجاد شد این شماره تلفن در دهه 90 هجری شمسی به شماره ١٤٢٠ تغییر کرد.

** اجرای فاز نخست طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب تامین اجتماعی استان قم
موسوی درباره اجرای فاز نخست طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب تامین اجتماعی قم اظهار داشت:تمام فرایندهای کاری در شعب استخراج و طبقه بندی شده است و این طرح در 3 مرحله پیاده سازی می شود.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختارها و فرایندها به منظور ارتقای کمی و کیفی سطوح خدمات، توسعه قابلیت ها و افزایش ظرفیت های سازمانی با تاکید بر ارتقای جایگاه سازمان به عنوان یک نهاد فعال اثرگذار و افزایش هم افزایی بین بخش های مختلف بیمه ای و درمانی از جمله این راهبردهاست.
مدیرکل تامین اجتماعی قم با بیان اینکه با اجرای طرح ساختار نوین ارائه خدمات در شعب تامین اجتماعی قم دستاوردهای متعددی حاصل خواهد شد،تصریح کرد: امیدواریم در سال 97 تمام بیمه شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان از مزایای کامل این طرح بهره مند شوند.
**مشکلات حوزه بیمه ای در استان قم
موسوی در ادامه با برشمردن مشکلات چهارگانه حوزه بیمه ای تامین اجتماعی در استان قم گفت: ارسال نکردن لیست حق بیمه واقعی توسط تعدادی از کارفرمایان استان و ارسال حق بیمه حداقل برای کارگران خود، انباشت مطالبات معوق به دلیل رکود اقتصادی در بعضی از مراکز صنعتی و تولیدی بالغ بر یکهزار و 360 میلیون ریال، استعلام نکردن شهرداری های مناطق جهت صدور پروانه ساختمانی و متضرر شدن سازمان از دریافت نکردن حق بیمه قانونی و مشکلات برخی صنایع در ارسال و پرداخت حق بیمه به دلیل رکود از جمله 4 مشکل مهمی هستند که اداره کل تامین اجتماعی قم در سطح استان با آنها روبرو است.
١٩ تا ٢٥ تیرماه به عنوان هفته تامین اجتماعی نامگذاری شده است.
7404/ 6133/ تنظیم کننده: محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com