کد خبر ۴۳۶۰۰ انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۰

امام جمعه قزوین : دهه کرامت فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ رضوی است

قزوین-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، دهه کرامت را فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ رضوی دانست و گفت: این فرهنگ را باید در جامعه خود جاری و ساری کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قزوین، دهه کرامت را فرصت طلایی برای نشر معارف و اندیشه های اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: اول ذیقعده سالروز ولادت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) روز دختران و آغاز هفته کرامت است و باید از این ایام برای ترویج فرهنگ رضوی بیش از پیش تلاش کنیم.
وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و دهه کرامت، افزود: به برکت مرقد مطهر آن حضرت، شهر قم به عنوان مرکز حوزه های علمیه دنیا محسوب می شود و اگر از اهالی هر کشوری در این شهر دارای طلبه دینی است، وی پس از تحصیل، علوم دینی را با خود به کشورش به ارمغان می برد.
امام جمعه قزوین همچنین گفت: دهه کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) همچنین فرصت مناسبی برای بررسی جایگاه والای زن در اسلام به شمار می رود و باید زندگی حضرت معصومه (س) به عنوان بانویی نمونه و الگو مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و زندگی موفق ایشان به عنوان الگوی همه دختران و زنان جامعه ما قرار گیرد.
خطیب نماز جمعه قزوین، حوزه علمیه قم را از آثار برکات وجودی حضرت معصومه (س) دانست و افزود: حوزه‌های علمیه در تمام شهرها و حتی سایر کشورها از شجره طیبه حوزه علمیه قم گسترش یافته است و این‌ها همه از برکات وجودی آن حضرت است.
وی به کرامت و حرمتی که دین اسلام برای زن و دختر قائل شده است،اشاره کرد و افزود: رفتار کریمانه پیامبر اسلام (ص) با دخترشان، حضرت فاطمه زهرا (س) نمونه‌ای از احترام و کرامت دینی به جایگاه زنان و دختران است.
وی با بیان اینکه پیامبر (ص) همواره دست دختر خود را می‌بوسیدند، تصریح کرد: ایشان در عصری این کار را انجام می‌دادند که برخی‌ها دختر را مایع ننگ خود می‌دانستند و آن‌ها را زنده به گور می‌کردند و امروز باید تلاش کنیم تا آن رفتار کریمانه و توامان با کرامت با دختران را بیش از هر زمانی تبیین و تشریح کنیم.
حجت الاسلام عابدینی به اشتباه برخی از مسئولان در الگوگیری از فرهنگ غربی اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از مسئولان به جای الگوگیری از فرهنگ والای اسلام، با پذیرش 2030 اشتباه بزرگی مرتکب شدند و هر چند جلوی اجرای این سند گرفته شد، اما تا همین حد از استقبال از آن سند، در شأن جامعه و نظام اسلامی نبود.
وی نگاه غربی به زنان و دختران را نگاه ابزاری، تبلیغاتی و آلوده دانست و افزود: چگونه می‌توانیم در تربیت زنان و دختران جامعه اسلامی، از غربی الگو بگیریم که نگاه ابزاری، تبلیغاتی و آلوده به زنان و دختران دارد، در حالی که نگاه اسلام و دین به آن‌ها کریمانه و عزتمندانه است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با تاکید بر این که مساجد و نمازهای جماعت قرارگاه مقابله با تهاجم فرهنگی هستند، گفت: ما در جنگ فرهنگی و معنوی قرار داریم که به مراتب خطرناک تر و کشنده تر از جنگ نظامی است.
وی با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری که فرموده اند نماز جمعه قرارگاه ایمانی، بصیرتی و فرهنگی است، خاطر نشان کرد: رهبری به این خاطر از واژه قرارگاه که یک اصطلاح نظامی است صحبت کرده اند که می‌خواهند تاکید کنند که اهمیت جنگ فرهنگی کمتر از جنگ نظامی و سخت نیست.
حجت الاسلام عابدینی در ادامه سالروز برپایی نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین نماز جمعه با حکم امام خمینی (ره) و امامت آیت‌الله طالقانی، عالم مجاهد و مبارز در پنجم مرداد 58 در تهران برگزار شد و این مهم منشأ برپایی این آیین عبادی و سیاسی در نقاط مختلف کشور شد.
حجت الاسلام عابدینی به آیات متعدد قرآن در اهمیت جایگاه نماز جمعه پرداخت و افزود: یکی از آیات مهم در سوره جمعه آمده است و خداوند می‌فرماید، خیر و برکات شما در فرمان الهی در برپایی نماز جمعه است و این آیات به خوبی اهمیت نماز جمعه را نشان می‌دهد.
وی در ادامه یاد و خاطره آیت الله کاشانی را گرامی داشت و به قیام مردم مؤمن و انقلابی ایران علیه استعمار و غارتگری انگلیس به رهبری ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: این مقطع از تاریخ کشور بسیار حساس و پر فراز و نشیب است و مرور تاریخی آن برای همگان ضروری می باشد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه خطبه های خود، پیشرفت کشور را در گرو پیروی از ولایت و رهبری دانست و گفت:تبعیت پذیری از ولایت رمز موفقیت در برابر همه توطئه های دشمنان است.
وی اظهار داشت: اگر امروز ایران اسلامی به این امنیت و آرامش و اقتدار دست پیدا نموده، به برکت خون شهدا و همچنین رهبری معظم انقلاب اسلامی است که توانسته این کشور را در برابر همه توطئه ها و فتنه ها بیمه کند.
خطیب نماز جمعه قزوین، اطاعت از رهبری را پیروی از فرامین خدای متعال دانست و افزود: اطاعت از رهبری و ولایت فقیه، درحقیقت حمایت از اسلام و قرآن می باشد و باید همیشه منویات معظم له را اولویت تمام برنامه های خود قرار دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی همچنین در بخش دیگری از خطبه های خود به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اشاره و افزود: آن حضرت در حدیثی فرمودند اگر می خواهید شیعیان را بشناسید باید بدانید آنها دارای سه ویژگی قرائت کننده همیشگی نماز، حافظ اسرار دین اسلام و نیز رعایت کننده حقوق بیت المال و حق الناس هستند.
وی تاکید کرد: ما شیعیان باید سعی کنیم سیره و روش ائمه معصومین (ع) را در زندگی خود پیاده کرده و در عمل و رفتار خود تقوی الهی را رعایت کنیم.
حجت الاسلام عابدینی در ادامه به ویژگی های فرد مومن اشاره کرد و افزود: داشتن تقوی، تخطی نکردن از فرمان خدا، صبر و شکیبایی، شکور بودن، نیفتادن در دام طبع، ظلم نکردن، کار کردن برای خدمت به مردم، راضی نگاه داشتن خلق خدا و حفظ، حرمت و کرامت انسانی از ویژگی های یک فرد مومن است.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com