کد خبر ۴۳۷۱۰ انتشار : ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۰
آیت‎الله اعرافی عنوان کرد:

تدوین برنامه 5 ساله حوزه

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: برنامه 5 ساله حوزه در حال تدوین است و امیداورم از سال آینده براساس این برنامه به حرکت خود ادامه دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‎الله اعرافی پیش از ظهر امروز در هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه‎های علمیه کشور در مجتمع دارالولایه قم با ذکر این مطلب که مدیران حوزه با امام عصر(عج) پیمان می‎بندند، گفت: مدیران و طلاب به هیچ وجه نباید از دعای عهد غافل باشند.

وی افزود: در این دعا از توحید به ولایت الهیه می‎رسیم و هر روز دست در دست ولی‎الله الاعظم می‎نهیم؛امام علی(ع) می‎فرمایند که غلبه بر شیطان، نیازمند یک توفیق الهی است.

مدیرحوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: امام در خطبه خود بیان می‎کنند که اگر این توفیق حاصل شد می‎توانیم بر شیطان درون غلبه کنیم؛ دنیای درون انسان، دنیای بسیار پیچیده است.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر اعانه الهی حاصل شد می‎توان مسیر الهی را پیمود؛ این غم و ترس مقدس لازمه حرکت تکاملی است؛ حزن و اندوه و بیم و هراس می‎تواند ما را در حرکت خود کمک کند.

وی گفت: چونان که بدون امید نمی‎توان پیشرفت کرد بدون بیم نیز نمی‎توان در کار خود موفق بود زیرا اگر امید بیش از حاصل شود و بیمی وجود نداشته باشد موفقیت حاصل نمی‎شود.

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: غم و بیم معارف دین ما غم و بیم انفعالی نیست بلکه غم و بیم فعال و آینده سازی است که زمینه ساز پیشرفت است؛ از دل این بیم و اندوه چراغ‎های هدایت در قلب انسان ایجاد می‎شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: طلبه‎ای که در نظام علمی و آموزشی حوزه تحصیل می‎کند باید چنین جریانی را درک کند و آن را طی کند؛ وقتی از این منزلگاه‎ها عبور کردیم که امام در خطبه خود در نهج البلاغه به آن اشاره می‎کند، به مفتاح هدایت مبدل می‎شویم. 

امام جمعه موقت قم بیان کرد: طلاب باید نهج البلاغه را در کنار دست خود داشته باشند و هر روز این کتاب شریف را مطالعه کنند؛ ورای ادبیات فاخر این کتاب، محتویات معنایی آن نیز به ارتقای روحی و معنوی طلاب منجر خواهد شد.

 مدیر حوزه‏‎های علمیه کشور بیان کرد: مجموعه نظرات حوزویان در طول یک ساله یا ده ماه گذشته از جمله مصاحبه‎ها و نامه نگاری ها و...جمع آوری شد که بیش از 1000 مورد بود و محورهای آن نیز جمع آوری شد.

وی گفت: نقطه نظرات مراجع عظام و رهبری معظم انقلاب که بیش از 100 مورد بود در شورای عالی و مدیریت حوزه بررسی شد.

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: در عرصه برنامه‎های کلان با صاحب حوزه عهد بسته‏‎ایم که نهایت تلاش خود را با برای پیشبرد امور صرف کنیم و در این مسیر نیازمند هدایت اولیای الهی است و تضرع و ابتهال مکمل این جوش و همت خدمتی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: منشوری بر اساس چشم انداز و مجموعه مباحثات نوشته شد و این منشور راهنمای عمل شد؛ برای امسال نیز جلساتی برگزار شد و برای هر معاونت و حوزه ستادی وظایفی تعیین شد.

امام جمعه موقت قم بیان کرد: نظامات جامع سالها مطرح بوده است و در ماه‏های اخیر بیش از 15 نظام نهایی شده است که در ادامه این کار تکمیل خواهد شد.

مدیر حوزه‏‎های علمیه کشور بیان کرد: اولین برنامه 5 ساله حوزه های علمیه ارایه می شود که امیدواریم سال آینده بر اساس یک برنامه پنج ساله حرکت کنیم که این برنامه در طول اجرا نیز قابل تکمیل است.

وی گفت: ارتقای علمی حوزویان از مهمترین رسالت‎های مدیران در حوزه است؛ ارتقای جایگاه اجتماعی حوزه و مدارس در شهرها، پذیرش فعال و کیفی نیز از دیگر مهمترین تاکیدات مدیریت حوزه در استان‎ها است؛ با این الگوی کیفی به دنبال حضور افراد قوی و با انگیزه در حوزه هستیم.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور یادآورشد: از مدیران حوزوی تقاضا داریم که اصل فعالیت را روی مدارس بنا کنند؛ مدیر و استاد مدرسه هستند که تحولات علمی و آموزشی و تهذیبی را در کشور رقم می‎زنند.

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: در نظام جامع اساتید به همراه رتبه بندی باید مطالبات علمی و تحقیقی نیز از اساتید داشته باشیم؛ مسایل اخلاقی نیز باید در حوزه ما در استان ها به شکل جدی دنبال شود؛ اخلاق درون زا و مبتنی بر معارف الهی باید درون دروس در میان طلاب نهادینه شود.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com