کد خبر ۴۳۷۲۲ انتشار : ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۶
مسئول انجمن صنفی لبنیات قم خبر داد:

کارخانه‌های لبنی قم در آستانه ورشکستگی

جواد مرادی مسئول انجمن صنفی لبنیات قم با اشاره به هزینه های بالای تولید اظهار داشت: کارخانه‌های لبنیاتی فعال در استان قم به دلیل مشکلات عدیده در آستانه ورشکستگی قرار دارند ، زمانی تولید استان قم ماهانه ۴۳۰ تن شیر بود که این رقم طی سال‌های اخیر با توجه به کاهش دام‌های مولد به ماهانه ۱۳۰ تن رسیده و این رقم روز به روز کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، ، جواد مرادی با اشاره به اوضاع نابسامان کارخانه‌های تولید شیر در قم افزود: تنها دو مورد از این کارخانجات سر پا مانده و مابقی تعطیل و یا در آستانه ورشکستگی هستند. که برخی از  آنها سال‌های سال در حال تولید بودند.وی ادامه داد: کاهش تقاضا و عدم توجه دولت به مشکلات کارخانه‌های تولید‌کننده مواد لبنی باعث شده تا این مراکز و صنعت شیر و لبنیات با مشکلات عمده مواجه باشند.
مرادی افزود: متأسفانه هزینه‌های سنگین برق و گاز هم باعث شده تا هزینه‌های تولید افزایش یابد و این در حالی بود که مقرر شده بود با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، بخش تولید تقویت شود و در عمل چنین اقدامی صورت نگرفت.
وی گفت: متأسفانه کارخانه شیر ژال هم شاید طی دو ماهه آینده ورشکست شود این کارخانه سه ماه است که حقوق کارگرانش را پرداخت نکرده‌ و به سختی توانسته‌ این واحد تولیدی را سرپا نگهدارد.
مسئول انجمن صنفی لبنیات قم همچنین برخی از شایعاتی همچون استفاده از وایتکس و روغن پالم در تولید لبنیات را از دیگر عواملی دانست که بر روی تولید لبنیات تأثیرگذار بوده و اعتماد مردم را کاهش داده است.
وی بیان داشت: متأسفانه نگاه به تولیدکنندگان لبنیات اصلا خوب نیست و نگاه مردم نگاهی با عدم اعتماد است و اینگونه تصور می‌کنند که کارخانجات شیر به مردم آب تحویل می‌دهند.
مرادی ابراز داشت: متأسفانه شیری که از دامداری‌ها خریداری می‌شود قیمت بالایی دارد و از طرفی دیگر دامداران هم خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که منجر شده تا بسیاری از دامداری‌ها دام‌های خود را روانه کشتارگاه کنند.
وی تأکید کرد: زمانی تولید استان قم ماهانه ۴۳۰ تن شیر بود که این رقم طی سال‌های اخیر با توجه به کاهش دام‌های مولد به ماهانه ۱۳۰ تن رسیده و این رقم روز به روز کاهش می‌یابد.
مسئول انجمن صنفی لبنیات قم افزود: روند تولید، هزینه‌های زیادی را در بر دارد و این امر باعث شده که حتی صادرات هم به صرفه نباشد و تولید کنندگان نتوانند حداقل در این بخش ضررهای خودر ا جبران کنند.
وی بیان کرد: با توجه به گرانی شیر تقاضای مردم هم کاهش یافته که این امر بر سرانه مصرف شیر تأثیر بسیار بدی گذاشته و در حال حاضر می‌توان گفت که مردم اقبالی به مصرف شیر ندارند.
وی در هر حال ادامه روند کنونی را در ‌نهایت موجب توقف کلیه تولیدات لبنی در استان دانست و گفت: اگر همین دو کارخانه سرپا مانده هم چنان مورد اقبال مسئولان قرار نگیرند به زودی از چرخه تولید خارج می‌شوند.
مرادی در پایان راه نجات برای مشکلات به وجود آمده را تزریق یارانه هدفمند شده به بخش تولید دانست و تأمین علوفه دامداران از سوی دولت دانست تا از این طریق شیر ارزان در اختیار کارخانجات قرار گیرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com