کد خبر ۴۳۷۳۱ انتشار : ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مطرح کرد:

ایجاد سامانه هشدار گرد و غبار در قم ضروری است

سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با ابراز نگرانی از ثبت ۱۲ روز آلودگی هوای خطرناک در قم بر لزوم تجهیز استان به سامانه هشدار گرد و غبار تأکید کرد و اظهار داشت: در روزهای اخیر آلودگی و گرد و غبار در استان میزان غلظت مرحله تا ۲۰ برابر استاندارد رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری مهر ، سید رحمان دانیالی بر لزوم ساخت و تجهیز ایستگاه‌های جدید سنجش هوا در استان قم تأکید کرد: در حال حاضر گیر و مشکل ما در به دست آوردن اطلاعات ارقام و اعدادی از چگونگی وضعیت هوا نیست اما در شهر قم ۳ ایستگاه سنجش هوا داریم که هیچ سنخیتی با نیاز قم برای پیگیری میزان آلودگی هوا ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: همین سه دستگاه هم در سال‌های گذشته از کار افتاده بود که سال گذشته با چنگ و دندان حفظ شده است و در حال حاضر یک دستگاه پورتابل برای ارقام آلودگی‌ها در استان قم استفاده می‌شود و به صورت لحظه‌ای و دقیق اطلاعات مربوط به چگونگی آلودگی هوا را مشخص می‌کند.

ثبت ۱۲ روز آلودگی خطرناک در قم

وی به وضعیت ثبت روزهای خطرناک در استان قم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۲ روز آلودگی هوای خطرناک در استان قم ثبت شده است که وضعیت خطرناکی بوده در کمتر استانی این‌گونه است.

در روزهای اخیر آلودگی و گرد و غبار در استان میزان غلظت مرحله تا ۲۰ برابر استاندارد رسید

به گفته دانیالی جلوگیری از این وضعیت نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها دارد و اقداماتی از جمله ایجاد کمربند سبز در سطح شهر قم و تأمین حقابه زیست محیطی برای احیای دشت مسئله از جمله اقداماتی است که ضرورت دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم احداث سامانه ویژه هشدار گرد و غبار را از دیگر ضرورت‌های استان قم برشمرد و تأکید کرد: در روزهای اخیر آلودگی و گرد و غبار در استان میزان غلظت مرحله تا ۲۰ برابر استاندارد رسید، سامانه گرد و غبار مانند سامانه هشدار سیل که هواشناسی ایجاد کرده است برای قم ضرورت دارد.

مشکلات آلودگی هوا در استان قم منشأ داخلی دارد

وی برگزاری همایش ملی دریاچه نمک را به عنوان راهکاری برای معرفی بحران آلودگی‌های زیست محیطی استان قم ارزیابی کرد و گفت: مشکلات آلودگی هوا در استان قم بین ۷۰ تا ۹۰ درصد منشأ داخلی دارد و در این همایش این مسئله مطرح شده و راهکارهای میان مدت، بلند مدت و کوتاه مدتی برای آن تدوین شد.

به گفته دانیالی با وجود اهمال کاری چندین ساله همه دستگاه‌ها استان قم به این روز رسیده است، حقابه قم را بالا دستی‌ها گرفته‌اند و نیاز است که ۱۵۴ میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی که روی کاغذ به استان اختصاص داده شده محقق شود بر روی پساب برنامه‌ریزی شود.

وجود ۳ کانون بحرانی آلودگی در قم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به مطالعات آلودگی هوای قم ۳ کانون بحرانی آلودگی در قم را معرفی کرد و افزود: وجود نیروگاه بر روی پردیسان به شدت اثرگذار است، کارخانه‌های موجود در جاده کاشان به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی علی‌رغم اینکه ۹۰ درصد استفاده از این سوخت‌ها کاهش داشته است اما همچنان یک منشأ آلودگی شدید در استان است و سومین منشأ آلودگی نیز مرکز شهر و تجمع موتورسیکلت‌ها است.

تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند راهکار مؤثر باشد که البته نیاز به برنامه‌ریزی بسیاری دارد

دانیالی به برخی سیر دنباله‌دار برخی اقدامات مخرب و تأثیر آن بر آلودگی‌های زیست محیطی استان هم اشاره کرد و افزود: دشت مسئله و دریاچه نمک بحرانی‌ترین کانون استان است اما در همین حال شاهد استقرار شهرک صنعتی خصوصی در این منطقه هستیم که شاهد افزایش آلودگی‌های صنعتی علاوه بر گرد و غبار خواهیم بود.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست تغییر ساعات اداری راهکار استان برای جلوگیری از مصرف انرژی بود که اقدام مناسب و به جایی بود و در حوزه حفظ محیط زیست هم تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند راهکار مؤثر باشد که البته نیاز به برنامه‌ریزی و چکش کاری‌های بسیاری دارد.

شکست طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو

دانیالی در رابطه با طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز، تصریح کرد: این طرح همزمان با ولادت امام حسن عسکری(ع) در قم کلید خورد اما متأسفانه از استقبال چشمگیری برخوردار نشد، در حالی که در دیگر استان‌ها بسیار گسترده‌تر است و در استان نیاز به فعالیت و توجه سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها در این زمینه هستیم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com