کد خبر ۴۳۸۸۱ انتشار : ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
سفیر سابق ایران در عراق:

بدعهدی خوی دیرینه ایالات متحده است/ آمریکا با اعمال تحریم به دنبال پیشبرد اهداف خود در ایران است

سفیر سابق ایران در عراق گفت: راهبرد حفظ کلی ساختار تحریم‌ها نیز از جمله راهبردهایی است که آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در ایران و منطقه به کار بسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا در قبال ایران و چند کشور دیگر، اظهار کرد: بدعهدی‌های آمریکا در تمامی توافقات از دوجانبه تا چند چند جانبه و حتی تعهدات، همواره خلاف آن‌ها عمل کرده‌اند و این مهم مختص جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود: این بدعهدی با تمامی کشورها و حتی کشورهای اروپایی بوده است و آن‌ها سعی می‌کنند تا از ابهامات قراردادها به نفع منافع شخصی خود استفاده کنند.

کاظمی قمی تصریح کرد: با ورود آمریکا به منطقه غرب آسیا به بهانه مبارزه با تروریسم نه تنها شاهد کاهش این پدیده شوم در منطقه نبودیم بلکه شاهد توسعه جریانات تروریستی تکفیری در منطقه هستیم و عملا اشغالگری و تروریست در منطقه هردو با هم رشد کردند و به اذعان خود آمریکایی‌ها منبع پیدایش گروه‌های تروریستی در منطقه ایالات متحد است.

سفیر سابق ایران در عراق یادآور شد: آن‌ها تروریسم را تشکیل دادند و به بهانه آن حضور نظامی در منطقه پیدا کردند و ائتلاف‌های جهانی را شکل دادند و نه تنها با تروریسم مبارزه نکردند بلکه با آن‌ها مساعدت نیز کردند.

وی خاطرنشان کرد: بدعهدی‌های آمریکا مختص دوره ریاست جمهوری جدید آمریکا نیست بلکه این مهم در ادوار مختلف دولت‌های ایالات متحده قابل رؤیت است.

کاظمی قمی بیان کرد: ایران به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرد ولی متأسفانه بر اساس همین رسم دیرینه در آمریکا، آن‌ها از انجام تعهدات سرباز زدند و بدعهدی کردند و حتی به دنبال افزایش فشارها و تحریم‌ها نیز هستند.

سفیر سابق ایران در عراق عنوان کرد: از فردای روز تصویب برجام آمریکایی‌ها چهار راهبرد را برای پیشبرد اهداف خود به کار بردند که در اولین گام، قطب بازدارندگی تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار گرفته شد که این مهم اصلام مرتبط با برجام نیست.

وی افزود: راهبرد حفظ کلی ساختار تحریم‌ها نیز از جمله دیگر راهبردها است و در راهبرد دیگر قدرت بازیگری و نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در قبال سایر دولت‌های منطقه را به بهانه‌های مختلف تضعیف می‌کنند.

کاظمی قمی ادامه داد: در آخرین حوزه نیز آن‌ها قصد نفوذ در ایران را دارند و این مهم را به جد دنبال می‌کنند.

سفیر سابق ایران در عراق یادآور شد: آمریکایی‌ها در حوزه مذاکرات بین‌المللی اصلا به دنبال ایجاد صلح و ثبات در دنیا نیستند بلکه به دنبال این مهم هستند، تمامی آنچه را که در عرصه بین‌المللی و از طریق زور و فشار به دست نیاوردند از طریق مذاکره به دست آورند و آمریکا مذاکره را برای تفاهم و برد-برد نمی‌خواهند و عملا مذاکره برای آن‌ها در مواقعی کاربرد دارد که سایر ابزارهای آن‌ها ناکارآمد باشد.

وی ابراز کرد: تجربه انقلاب اسلامی نشان داده است که جنگ و فشار اقتصادی نمی‌تواند اراده ملت را سست کند و مردم از این تحریم‌ها برای همبستگی بیشتر در جهت تعالی اهداف انقلاب اسلامی استفاده می‌کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com