کد خبر ۴۳۸۸۶ انتشار : ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۶

انتقاد پذیری و وحدت کلمه در حول محور ولایت فقیه مهمترین ویژگی آیت الله مشکینی بود

شهرری ـ ایرنا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با تاکید بر اینکه مسئولان و فعالان جناح های سیاسی کشور باید از اخلاق و سیره آیت الله مشکینی الگو بگیرند گفت: انتقاد پذیری و وحدت کلمه در حول محور ولایت فقیه مهمترین ویژگی آیت الله مشکینی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، آیت الله محمد محمدی ری شهری روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت آیت الله مشکینی در حرم عبدالعظیم(ع) گفت: گروه های سیاسی و دولتمردان اگر رفتار عملی آیت الله مشکینی را در حوزه انتقاد پذیری الگو خود قرار دهند بسیاری از موضع گیری های منفی و اوقات تلخی های سیاسی در جامعه از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه وحدت کلمه حول محور ولایت فقیه از شاخصه های اصلی رفتار آیت الله مشکینی بود اظهار داشت: فعالان سیاسی، نخبگان و مردم باید بدانند که رمز پیروزی نظام اسلامی در زمان طاغوت وحدت کلمه حول محور ولایت فقیه و امام بود از همین رو اگر در جامعه همه مردم به ویژه خواص رفتار و سیره عملی عالمانی مانند آیت الله مشکینی را الگو قرار دهند جامعه بجای افتراق به سمت اتحاد تمایل پیدا خواهد کرد.
ری شهری بزرگداشت عالمانی مانند آیت الله مشکینی را علاوه بر تجلیل این افراد فرصتی برای الگو گیری مردم به ویژه جوانان از روش، منش و سیر سلوک عالمان اسلام دانست و خاطر نشان کرد: مرحوم آیت الله مشکینی از لحاظ علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و شیوه و نوگرایی در تدریس الگوی کاملی برای مدرسان، طلاب و استادان دانشگاه می تواند باشد.
وی ادامه داد: آیت الله مشکینی در سیره عملی خود به عنصر زمان، مکان و حتی نوشتن مطالب در برهه های زمانی خاص توجه ویژه ای داشت.
مراسم بزرگداشت فقیه و مفسّر ارجمند حضرت آیت الله مشکینی روز چهارشنبه با حضور ری شهرری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، آیت الله رضا استادی استاد برجسته حوزه علمیه قم، جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، ائمه جمعه و روحانیون استان تهران و جمعی از مدیران و مسئولان شهرستان ری در آستان مقدس عبدالعظیم(ع) برگزار شد.
آیت الله «علی اکبر فیض» معروف به «مشکینی» در سال 1300 هجری شمسی در روستای «اَلنی» از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود.
وی در درس های خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی(ره) و محقق داماد(ره) شرکت کرد و در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب شد و در درس خارج امام خمینی(ره) حضور یافت.
آیت الله مشکینی، کتاب های فراوانی در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تالیف و منتشر کرد که از جمله می توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات الفقه، ازدواج در اسلام، مفتاح الجنان (کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصار الجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی در دو جلد) اشاره کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله مشکینی در مسئولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت، از جمله آنها می توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.
این عالم ربانی در هشتم مرداد 1386 ندای حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.
3218 / 6139
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com