کد خبر ۴۳۸۹۸ انتشار : ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۴

آیت الله مشکینی با عملکرد خود نشان داد که دین از سیاست جدا نیست

شهرری ـ ایرنا ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: آیت الله مشکینی بر خلاف برخی علما که با عملکردشان دین را از سیاست جدا می کنند همواره در متن سیاست قرار داشت و با با عملکرد خود نشان داد که دین از سیاست جدا نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سیدرضا تقوی روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت آیت الله مشکینی در حرم عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه امام خمینی(ره) سه نوع سیاست شیطانی که مبتنی بر افتراق و دروغ است، سیاست حیوانی که مبتنی به رفاه و نیازهای دنیوی انسان است و سیاست الهی که سعادت این جهان و جهان ابدی انسان را مد نظر قرار می دهد را به جهانیان عرضه کرده است گفت: آیت الله مشکینی همواره در عمل و سیره سیاسی خود به سیاست الهی مد نظر امام خمینی(ره) معتقد بود و در این راه گام برمی داشت.
وی ادامه داد: آیت الله مشکینی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همواره از یاران مبارز امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی محسوب می شد که این راه انواع تبعید، زندان و شکنجه های ساواک را تحمل کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز جزو افرادی بود که در هر پستی قرار گرفت همواره مطیع امر ولی فقیه زمان خود بود.
تقوی خاطر نشان کرد: آیت الله مشکینی با اینکه خود جزو فقهای بزرگ دین محسوب می شد ولی در مقابل امر ولی فقیه مانند یک مقلد در برابر مرجع تقلید خود با خضوع و فروتنی عمل می کرد.
وی اشاره به خصوصیت تکلیف گرایی در سیاست آیت الله مشکینی نیز اشاره کرد و بیان داشت: آیت الله مشکینی با انگیزه رضایت خداوند هر جا که بر خلاف سیاست امام(ره)، نظام و رهبری بحثی در میان گروه های سیاسی کشور بود ورود می کرد و موضوع اختلاف را شناسایی و مدیریت می نمود.
یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز در این همایش گفت: این عالم بلند مرتبه معلم اخلاقی بود که درسش گیرایی و اثرگذاری خاصی در میان طلاب و مدرسان حوزه علمیه داشت.
آیت الله رضا استادی به آثار آیت الله مشکینی اشاره کرد و اظهار داشت: این عالم بزرگ دین به رغم تمام گرفتاری ها و مسئولیت های مهمی که داشت توانست در حوزه دین و فقه اسلامی 60 جلد کتاب به رشته تحریر درآورد که این بیانگر درایت و توجه ویژه ایشان به دین است.
وی به ترجمه قرآن آیت الله مشکینی پرداخت و بیان داشت: آیت الله مشکینی در تالیف ترجمه قرآن خود که زمینه تالیف تفسیر وی را نیز فراهم آورد همواره به اخبار و روایات، نوع ادبیات و معانی کلمات در زمان نزول قرآن توجه داشت و با اطلاعات وسیعی که از در خصوص صرف و نحو زبان عربی داشت این کار بزرگ را انجام داد.
مراسم بزرگداشت فقیه و مفسّر ارجمند حضرت آیت الله مشکینی روز چهارشنبه با حضورآیات ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و استادی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، ائمه جمعه و روحانیون استان تهران و جمعی از مدیران و مسئولان شهرستان ری در آستان مقدس عبدالعظیم(ع) برگزار شد.
آیت الله «علی اکبر فیض» معروف به «مشکینی» در سال 1300 هجری شمسی در روستای «اَلنی» از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود.
وی در درس های خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی(ره) و محقق داماد(ره) شرکت کرد و در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب شد و در درس خارج امام خمینی(ره) حضور یافت.
آیت الله مشکینی، کتاب های فراوانی در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تالیف و منتشر کرد که از جمله می توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات الفقه، ازدواج در اسلام، مفتاح الجنان (کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصار الجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی در دو جلد) اشاره کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله مشکینی در مسئولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت، از جمله آنها می توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.
این عالم ربانی در هشتم مرداد 1386 ندای حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.
3218 / 6139
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com