کد خبر ۴۳۹۰۱ انتشار : ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۷
ناصر فیض:

شعر معاصر ما به «شریف صادقی» مدیون است(اخبار ادبی و هنری)

یک شاعر معتقد است که مرحوم محمود شریف صادقی (وفا) از شاعران تأثیرگذار بر نسل جوان بود که هر‌جا شعری می‌خواند، مورد توجه و تحسین قرار می‌گرفت.


ناصر فیض، از شاعرانی که در محضر مرحوم شریف صادقی، کسب فیض کرده بود، در واکنش به درگذشت این شاعر به خبرنگار کیهان گفت: من برای اولین بار اواسط دهه 60 و در انجمن شعر محیط در قم با او آشنا شدم. مرحوم شریف صادقی از شاعران شاخص آن انجمن بود که جوانان دائم دور وی جمع می‌شدند و بسیاری از شاعران در محضر او پرورش یافتند. به‌طور کلی در جلسات شعری، با ایرادهایی که می‌گرفت، راهنمای بسیار مفیدی برای جوانان بود.
این شاعر ادامه داد: وجود شریف صادقی در قم یک غنیمت محسوب می‌شد. در خانه‌اش هم همیشه روی جوانان و علاقه‌مندان به ادبیات باز بود. طی سال‌های اخیر به خاطر کهن‌سالی و ضعف جسمانی کمتر در محافل حضور می‌یافت، اما ما در منزلشان در قم می‌رفتیم و چون هم در زمینه تاریخ معاصر و تاریخ ادبیات و هم مبانی شعر و صناعات ادبی، دانش بسیار فراوانی داشت، نشستن پای صحبت‌های او برای همه شاعران غنیمت بود. به همین دلیل هم شعر معاصر ما به شریف صادقی مدیون است.
وی افزود: محمود شریف صادقی به فردوسی و سعدی خیلی علاقه داشت و همیشه به شاعران و شاگردان خود توصیه می‌کرد که اگر می‌خواهید ویژگی‌ها و ظرفیت‌های زبان فارسی را بشناسید و زبان شعری محکمی داشته باشید، کتاب‌های شاهنامه، گلستان و بوستان سعدی را خوب بخوانید. مخصوصا می‌گفتند با توجه به شرایط کشور باید زبان حماسی را به خوبی آموخت و به همین دلیل هم خودش خیلی روی شاهنامه کار می‌کرد و کتابی را هم درباره این شاهکار فردوسی نوشته بود.فیض همچنین درباره ویژگی‌های شعری شریف صادقی بیان کرد: او از اساتید برجسته شعر آیینی بود. هرچند که درباره مضامین اجتماعی و عرفانی هم شعر می‌گفت. زبان بسیار محکم و بیانی فاخر در شعر داشت. به همین دلیل هم هر‌جا شعری می‌خواند مورد توجه قرار می‌گرفت. گفتنی است، محمود شریف صادقی در جلسه شعرخوانی سال 93 نزد رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور یافت و شعری با مطلع «از طلعت زیبای تو گر پرده برافتد/ ماه از نظر مردم صاحب‌نظر افتد» را خواند که با تحسین رهبر انقلاب مواجه شد.محمود شریف صادقی، متخلص به «وفا» روز سه‌شنبه سوم مرداد 1396 درگذشت. مراسم تشییع پیکر این شاعر روز گذشته با حضور جمعی از شاعران و مردم در شهر مقدس قم برگزار شد.



برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com